تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۲۰۱۲۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل تامین اعتبار پروژه آبرسانی غیزانیه تقریبا حل شده است
  استاندار خوزستان گفت: مشکل تامین منابع اعتباری برای تکمیل پروژه آبرسانی غیزانیه از توابع شهرستان اهواز تقریبا حل شده است.

 غلامرضا شریعتی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی در برنامه پشت صحنه رادیو تهران درباره وضعیت آب در منطقه غیزانیه بیان کرد: از سال ۸۶ مشکل کم آبی بخش غیزانیه وجود داشته و سال ۸۸ نیز طرح آبرسانی شروع شده اما متاسفانه پیشرفت چندانی نداشته است.

وی افزود: دی سال ۹۵ به همراه جمعی از مسوولان اجرایی به غیزانیه سفر کردم که سه مشکل مهم زیرساختی شامل وجود مدارس با کلاس کانکسی، تامین آب این منطقه و مساله جاده‌ روستایی در این منطقه مشاهده شد.

شریعتی ادامه داد: ما مدارس را تکمیل کردیم و تمام کلاس های کانکسی را بر چیدیم و اکنون هیچ کلاس کانکسی ندارند و ۲ مدرسه دیگر نیز تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندارخوزستان با اشاره به اینکه آبرسانی غیزانیه با ۲ مساله روبه رو بود گفت: اول اینکه باید آب بیشتری برای مردم تامین می‌شد. اکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مکعب آب برای اهالی تامین می‌شود.دوم اینکه خط انتقال آب و ایستگاه پمپاژ آن را نیز باید ایجاد می‌کردیم و چون غیزانیه گسترده است، بخشی از آن باید از شهرستان‌هایی مانند اهواز و باوی تامین می‌شد.

وی بیان کرد:  آب بخشی از روستاها از شهرستان رامهرمز تامین می‌شد و بخش غربی غیزانیه که لوله‌کشی بسیار فرسوده داشت باید از شهرستان کارون تامین آب می‌شد.

شریعتی ادامه داد: از سال ۹۵  کار آبرسانی به غیزانیه شروع شد و پروژه را از شیبان اهواز و کوته امیر شهرستان کارون آغاز کردیم که البته در این کار برخی موانع وجود داشت.

استاندار خوزستان اضافه کرد: زنگنه وزیرنفت و مدیرعامل وقت مناطق نفت‌خیز در آن زمان حدود ۱۳۰ میلیارد ریال کمک کردند و همچنین سازمان آب و برق خوزستان نیز که در این کار مسوولیتی نداشت به میزان ۸۰ میلیارد ریال خط لوله خرید و بقیه منابع را نیز بنده تامین کردم که تاکنون حدود ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: حدود ۲۱۰ میلیارد ریال از این اعتبار از بخش نفت و آب و برق و حدود ۲۳۰ میلیارد ریال نیز از محل صندوق توسعه برای آبرسانی به روستاها با دستور رهبر معظم انقلاب تامین شد.

شریعتی ادامه داد: ۱۲ اردیبهشت امسال در بازدید از پروژه آبرسانی قول دادم که ۴۵ دیگر روز آب را تامین کنیم البته معارضان از موانع پیشرفت کار هستند که مانع کار پیمانکار می‌شوند.

استاندار خوزستان افزود: برای غیزانیه شخصا رسیدگی می کردم و کار پیش می رفت اما  در این راه گاهی معارضان کار را یک ماه تعطیل می‌کردند و این مشکل را حل کردیم.

وی گفت: اعتراض‌های صورت گرفته در غیزانیه حق مردم بوده و نیروها باید خویشتن‌داری بیشتری نشان می‌دادند.

شریعتی بیان کرد: حدود ۲۰۰ متر خط لوله مانده که بخش غیزانیه غربی به پایان برسد و در بخش دیگر غیزانیه نیز ۴۵ روز زمان نیاز است و ما سعی می‌کنیم تا ۲ هفته دیگر کار را به اتمام برسانیم؛ ایستگاه‌های پمپاژ را نوسازی می‌کنیم و مقدار جزیی از خط لوله باقی مانده‌ و آن وعده ۴۵ روزه، شاید کمی زودتر انجام شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: وزیرنفت بار دیگر نیز ۱۰۰ میلیارد ریال کمک کردند تا بتوانیم نوسازی را به اتمام برسانیم که این کار از شنبه آینده آغاز می‌شود و یک ماه زمان می‌برد، خط تا دو هفته دیگر برقرار می‌شود و پس از یک ماه خط نوسازی شده جایگزین می‌شود.

وی افزود: شهرستان لالی نیز با مشکل آب روبه‌روست و در نشستی قرار شد پروژه آن تامین اعتبار شود.

عضو شورای روستای غیزانیه درباره تجمع اعتراضی مردم در روز سوم خرداد توضیح می‌دهد: تجمع به صورت خودجوش، و بدون برنامه قبلی اتفاق افتاد و ما هم خبر نداشتیم، مرد و زن و کودک به تدریج در مقابل ساختمان بخشداری جمع شدند که پس از تیراندازی پلیس تعداد آنها زیاد شد، روستای غیزانیه بزرگ حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد که حدود یک سوم جمعیت آن در تجمع حاضر بودند، در این تجمع کسی بازداشت نشده اما ۶ نفر از مردان معترض با تیراندازی پلیس، مجروح شدند (چهار نفر از ناحیه پا و ۲ نفر از ناحیه سر) که یک نفر از آنها پسر بچه بوده، اما تعداد دیگری هم در این تیراندازی مجروح شده بودند که به دلیل ترس از بازداشت مجروحیت خود را  اعلام نکرده‌اند.

بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز دارای ۸۰ روستا با جمعیت ۲۵ هزار نفر است.
این بخش در شرق اهواز قرار دارد و  ۳۰۰ حلقه چاه نفت در آن واقع شده که روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت  از آنها تولید می شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار