تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۱۰۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادعای تبعیض در ارایه خدمات بهزیستی بین معلولان اهوازی و شهرستانی
 رییس هیات موسس انجمن معلولان خوزستان با بیان اینکه حدود ۸۵ هزار معلول در این استان وجود دارد، گفت: مشکل اساسی در بهزیستی خوزستان این است که بین مددجویان تبعیض قایل می‌شوند و عمده سهمیه‌ها را به مددجویان اهوازی اختصاص می‌دهند که اعتراض نکنند.

محمدعلی جدیدالاسلام افزود: اداره کل بهزیستی خوزستان خدمات بهزیستی از جمله لوازم بهداشتی، کمک هزینه حق پرستاری و خدمات در منزل به شهرستان‌های دیگر اختصاص نمی‌دهد یا خیلی ضعیف است؛ همچنین خدمات ویزیت در منزل نیز به هیچ شهرستانی داده نشده است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی طبق قانون اساسی موظف به ارایه خدمات به جامعه معلولان است اما متاسفانه در ارایه خدمات، کرامت انسانی حفظ نمی‌شود و انتظار گروه‌های هدف به طور کامل برآورده نمی‌شود.

جدیدالاسلام با ادعای اینکه بهزیستی خوزستان در فعالیت انجمن‌ها که هدفشان حمایت از معلولان است خلل ایجاد می‌کند، بیان کرد: فعالیت انجمن معلولان خوزستان ۱۲ سال متوقف شده است چرا که متولیان بهزیستی خوزستان نمی‌خواهند مدافعان حقوق معلولان پیگیر مسایل آنها باشند.

رییس هیات موسس انجمن معلولان خوزستان با بیان اینکه اعتبارات بهزیستی باید اولویت بندی شوند، ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند و مددجویان برای دریافت مستمری باید در صف قرار گیرند و پس از فوت یا انصراف یک معلول جایگزین شوند.

وی افزود: با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، هزینه درمان و تهیه لوازم بهداشتی و پزشکی معلولان باید به نحو بهتری تهیه و اختصاص یابد که رضایتمندی گروه‌های هدف بیشتر حاصل شود.

جدیدالاسلام ادامه داد:در ایام شیوع کرونا نیز مبالغ بسیاری از بنیاد مستضعفان به بهزیستی کمک شده تا به کودکان کار و مراکز مصرف کمک شود اما متاسفانه این مبالغ بهینه مصرف نشد و بین معلولان در مراکز که خودشان قرنطینه هستند و ارتباطی با بیرون ندارند توزیع شد در حالی که باید به معلولان در منازل در معرض خطر، داده شود.

وی بیان کرد: اعتبارات باید با نظر معلولان و کارشناسان که می‌توانند ایده بهتری دهند، هزینه شود اما توجهی به این امر نمی‌کنند و اعتبارات سلیقه ای مصرف می‌شود که سازمان باید در این خصوص پاسخگو باشد و شفاف سازی کند.

قشر آسیب‌پذیر جامعه از جمله معلولان، بی‌سرپرستان، بد سرپرستان و کودکان کار زیرحمایت بهزیستی قرار دارند.

خدمات بهزیستی برای قشر معلولان شامل اقدامات پیشگیرانه، شناسایی معلولان، هزینه تحصیل، تاسیس موسسات توانبخشی، پرداخت کمک هزینه معلولان، ارایه حقوق قانون معلولان از جمله بیمه خدمات درمانی و معرفی معلولان به نهادهای استخدامی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار