تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۲۰۰۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ۵۵ درصدی آورد رودخانه مارون
 مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان با اشاره به ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه مارون در شرق خوزستان گفت: آورد رودخانه مارون در سال آبی جاری نسبت به سال‌های نرمال ٢۵ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است.

مهدی خواجه‌پور افزود: از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸) تاکنون آورد رودخانه مارون ٨٨٣ میلیون مترمکعب بوده که در طول دوره آماری ۶٨ ساله در رتبه ۴٢ قرار دارد؛ همچنین سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) با آورد ۱.۹ میلیارد مترمکعب رتبه ١١ را در طول دوره آماری داشته است.

وی اضافه کرد: متوسط دبی سال آبی جاری این رودخانه ۴۵ مترمکعب بر ثانیه و متوسط دبی در سال آبی گذشته ١٠١ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

به گفته وی حجم فعلی سد مارون ٨٢۵ میلیون مترمکعب، حجم مفید آن ۶۵٠ میلیون مترمکعب و حجم خالی این سد ٣٢٣ میلیون مترمکعب است.

خواجه‌پور همچنین گفت: نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان روز چهارشنبه در فرمانداری این شهرستان تشکیل و محدودیت‌های آبی در حوضه مارون در این نشست تشریح شد.

وی افزود: در این نشست بر ممنوعیت کشت شلتوک در سال زراعی جاری تاکید و از مدیر جهاد کشاورزی و بخشداران مرکزی، زیدون و تشان خواسته شد که در این باره اطلاع رسانی کاملی صورت گیرد.

لزوم مسدود کردن ۶۳ درصد چاه‌های آب بهبهان

دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان با اشاره به اعلام وضعیت منابع آب زیرزمینی منطقه شرق خوزستان در این نشست، گفت: ۶۳ درصد از کل چاه‌های منطقه شرق خوزستان غیرمجاز و موقت خشکسالی هستند که باید با همکاری نیروی انتظامی و فرمانداری و ارگان‌های مربوطه نسبت به پر و جلوگیری از بهره‌برداری آنها اقدام کرد.

وی توضیح داد: تعداد چاه‌های مجاز در منطقه شرق خوزستان (شامل دشت‌های بهبهان، خیرآباد و زیدون) ٣۴۴ حلقه و چاه‌های غیرمجاز و موقت خشکسالی ۵٩٩ حلقه است.

خواجه‌پور با اشاره به مسدود کردن ٢۴ حلقه از چاه‌های غیرمجاز در پارسال با همکاری دادستان شهرستان بهبهان، افزود: با توجه به تنش شدید در هنگام اجرای چنین حکم‌هایی برای کارکنان امورآب و گروه گشت و بازرسی منطقه، همکاری بیشتر نیروی انتظامی در این مورد ضروری است.

وی در ادامه درباره برداشت غیرمجاز آب از چاه و آبفروشی گفت: پارسال از متخلفان علاوه بر تعهد ثبتی لازم مبنی بر نفروختن آب، خسارت به آبخوان نیز اخذ شد.

وی یکی از راه‌های جلوگیری از این تخلفات را نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌ها بیان کرد و ادامه داد:نصب کنتور از الزامات قانونی و جزو برنامه‌های اصلی در امسال بوده و پارسال ٢١ عدد کنتور بر روی چاه‌ها توسط امور آب نصب شد.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان در روزهای گذشته در اطلاعیه‌ای کشت شلتوک در زمین‌های زیرپوشش حوضه‌های مارون - جراحی و زهره‌ - هندیجان و بخشی از زمین‌های دشت آزادگان را ممنوع اعلام کرد.

محدودیت منابع آبی و میزان حجم آب قابل برنامه‌ریزی با اولویت تامین آب شرب طرح آبرسانی غدیر از کانال انتقال آب در دشت آزادگان و کشت‌های دایمی از جمله باغات و نخیلات دلیل این ممنوعیت اعلام شده است.

تنش آبی در حوضه مارون و زهره در حالیست که در ماه‌های اخیر بخش دیگری از استان خوزستان در حوضه‌های کرخه و دز در وضعیت سیلابی قرار داشت.

پیش از این، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هدف گذاری کشت تابستانی امسال را در سطح ۳۸۹ هزار هکتار بدون احتساب کشت‌های دایمی اعلام کرده و گفته بود: از این سطح زیرکشت ۲۰۰ هزار هکتار برای شلتوک و ۱۰۰هزار هکتار نیز به کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای اختصاص خواهد یافت.

کشت شلتوک در خوزستان تا ۲ ماه آینده شروع می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار