تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۰۰۴۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استان‌های شمال کشور معین خوزستان در کشت شلتوک
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: استان‌های گیلان ، مازندران و گلستان به عنوان معین خوزستان برای کشت شلتوک در سال زراعی جاری تعیین شدند.

 کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در نشست هماهنگی کشت شلتوک با حضور مدیران و معاونان جهاد کشاورزی کشاورزی استان‌های معین خوزستان که به صورت ویدیو کنفرانس برگازر شد افزود: حضور کارشناسان استان‌های معین پیش از شروع کشت شلتوک در خوزستان ضروری است تا حمایت فنی برای کشت مطلوب آن در استان فراهم شود و بهرهبرداران نیز بتوانند از تجربیات استان‌های معین برای تولید بهتر این محصول راهبردی استفاده کنند.
وی آمادگی خوزستان را برای برگزاری همایش ملی برنج در صورت رفع مخاطرات ناشی از ویروس کرونا با حضور کارشناسان کشاورزی ، مسوولان کشوری و استانی اعلام کرد.
چنگلوایی پیشنهاد کرد امسال خرید حمایتی برنج برای اطمینان خاطر و ترغیب کشاورزان خوزستانی جایگزین خرید توافقی شود.
تعاون روستایی پارسال به منظور حمایت از شلتوک کاران خوزستان حدود ۸۶هزار تن شالی را به نرخ توافقی بین ۴۰ تا ۴۵هزار ریال در هر کیلوگرم خریداری کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه از هدف گذاری کشت تابستانی در سطح ۳۸۹ هزار هکتار در استان بدون احتساب کشت های دایمی خبر داد و افزود:از این سطح زیرکشت ۲۰۰ هزار هکتار برای شلتوک و ۱۰۰هزار هکتار نیز به کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای اختصاص خواهد یافت.
پارسال کشت شلتوک درخوزستان به برکت بارش های مناسب و سرریز شدن سدهای مخزنی به رقم بی سابقه ۲۰۶هزار هکتار رسید و به رکورد تاریخی ۵۵۰هزار تن تولید برنج سفید محلی و معطر به ارزش ۵۰هزار میلیارد ریال دست یافت.
وی با اشاره به بارندگی های مناسب سال آبی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در خوزستان اشاره و ابراز امیدواری کرد امسال برای تخصیص آب کشت تابستانی در خوزستان مشکلی نداشته باشیم و سازمان آب و برق خوزستان نیز در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را با بخش کشاورزی و بهره برداران داشته باشد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود:سال زراعی گذشته به دلیل افزایش سه برابری کشت برنج در خوزستان ، با چالش کمبود خشک‌کن‌ها و شالی‌کوبی‌ها و افت شدید قیمت برنج و دخالت دلالان رو به رو بودیم که امید است امسال با برنامه ریزی بهتر شاهد بهبود معیشت کشاورزان باشیم.
چنگلوایی همچنین از آمادگی صندوق حمایت از بخش کشاورزی برای ارایه تسهیلات مالی مناسب به شالی‌کاران خوزستان خبر داد.
به گزارش ایرنا کشت برنج در خوزستان تا ۲ ماه آینده شروع می‌شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی و عمل آوری بیش از ۱۲۴ گونه محصول از نظر کمیت تولید و تنوع در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
برنج ، گندم ، جو، ذرت دانه ای و علوفه ای ، نیشکر ،دانه‌های روغنی ، صیفی ها و محصولات جالیزی ، خرما ، مرکبات ، چغندر قند و سبزی از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.
ارزش این حجم تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان حدود ۲۰۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.بخش کشاورزی پس از نفت و پتروشیمی سومین بخش مهم اقتصادی خوزستان است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار