تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۹۹۸۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارایه پیشنهاد اولیه کشت۲۰۰هزار هکتار شالیزار در خوزستان
 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:پیشنهاد اولیه کشت ۲۰۰هزار هکتار شالیزار در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ در خوزستان به وزارت متبوع داده شده است.

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به نشست اخیر مسئولان کشاورزی چند استان به عنوان معین خوزستان با وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در این نشست مقرر شد به صورت جامع و یکپارچه از توسعه کشت شلتوک و سایر محصولات تابستانی در خوزستان در راستای رونق و.جهش تولید حمایت شود.
وی گفت:تا پایان هفته جاری نشستهای کارشناسی در این خصوص با سازمان آب و برق خوزستان برگزار و میزان سطح کشت نهایی در خوزستان تعیین و اعلام خواهد شد.
در سال زراعی گذشته حدود ۲۰۶هزار هکتار از زمین‌های خوزستان به کشت برنج اختصاص داشت که در طول تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود که این میزان سطح زیرکشت منجر به ثبت رکورد تولید ۵۵۰هزار تن برنج سفید معطر وعبنربو در استان شد.
این سطح زیرکشت به برکت بارش بی سابقه فصل بهار سال ۱۳۹۸ و سرریز شدن آب سدهای بزرگ استان خوزستان محقق شد.
چنگلوایی ادامه داد:سطحی که به عنوان پیشنهاد اولیه کشت محصولات زراعی در خوزستان مطرح شده معادل ۳۸۶ هزار هکتار بدون احتساب کشت‌های دایمی و نیشکر است که از این میزان ۲۰۰ هزار هکتار برنج، ۱۰۰ هزار هکتار ذرت و بقیه نیز سایر محصولات کشاورزی را شامل می‌شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال "جهش تولید" توسط رهبر معظم انقلاب افزود:یکی از بخش‌هایی که می‌تواند مصداق عینی وعملیاتی کردن این مفهوم باشد بخش کشاورزی است، همان‌گونه که در سال‌های گذشته نیز این بخش توانست به خوبی معنای اقتصاد مقاومتی را تبیین کند.
چنگلوایی گفت:تحریم‌های ظالمانه از یک سو و شیوع بیماری کرونا در جهان نیز از سوی دیگر به شدت بر بخش‌های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی تاثیر گذاشته است به طوری که برخی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی دنیا ازهم اکنون صادرات بعضی از اقلام خود از جمله گندم و برنج و سایر محصولات کشاورزی پرمصرف را ممنوع و یا با اعمال محدودیت شدید انجام می‌دهند.
وی گفت: با توجه به منابع موجود درخوزستان به عنوان مهمترین قطب و تولید کننده محصولات کشاورزی کشور، باید تلاش کنیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود، امسال نیز مانند تابستان پارسال  شاهد رشد حداکثری کشت در خوزستان باشیم.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر حجم و تنوع تولید در مقام نخست کشوری قرار دارد.
گندم ، جو ، برنج ، نیشکر ، خرما ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیر ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و علوفه‌ای مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار