تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۹۹۵۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش بینی افزایش ۱۰میلیون راس به جمعیت دام سبک کشور
 رییس شورای تامین دام کشور پیش بینی کرد جمعیت دام سبک کشور تا پایان فصل بهار(زمان دوره زایش) امسال از ۶۵میلیون به ۷۵میلیون راس برسد.

منصور پوریان افزود: افزایش دام سبک کشور باتوجه به بارندگی های مناسب در سال آبی جاری و شرایط مناسب آب و هوایی یک رکورد جدید محسوب می‌شود.
وی گفت:چنانچه برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد افزایش زایش دام سبک(گوسفند وبز) کشور، منجر به ایجاد تعادل در قیمت گوشت قرمز خواهد شد.
پوریان با بیان اینکه قیمت گوشت قرمزدر کشور همچنان با سودجویی واسطه ها و واحدهای بسته بندی و فراوری گوشت بالا است افزود: بهای گوشت گوسفندی در قصابی‌ها با توجه به هزینه‌های تولید و نگهداری نباید بیشتر از ۷۰۰ ریال باشد ولی هم اکنون اینگونه نیست و در این میان هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند.

افزایش ۲ میلیون راسی دام سنگین
رییس شورای تامین دام کشور گفت: جمعیت دام سنگین(گاو و گوساله ) تا پایان فصل بهار از ۹.۵میلیون به ۱۱.۵میلیون راس و گاومیش از ۲۲۰هزار به ۳۷۰هزار راس خواهد رسید که در این بخش نیز جمعیت دام سنگین کشور یک رکورد جدید را تجربه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تولید دام سبک و سنگین بیش از نیاز داخلی است افزود: برای پیشگیری از ضرر و زیان دامداران به ناچار باید دام مازاد صادر شود که متاسفانه شرایط برای این کار با توجه به توقف صادرات به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان پذیر نیست.

۱.۳میلیون راس دام مازاد بر نیاز
رییس شورای تامین دام کشور گفت:هم اکنون حدود یک میلیون راس دام سبک و ۳۰۰هزار راس دام سنگین مازاد است که با پایان دوره زایش در فصل بهار، تعداد مازاد بر نیاز نیز افزایش خواهد یافت.
پوریان با بیان اینکه پرواربندی و نگهداری دام سنگین برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست و برای دامدار هزینه دارد از دولت خواست مجوز صادرات دام رابلافاصله پس از فروکش کردن ویروس کرونا و بازشدن مرزها و گمرک‌های کشور صادر کند تا صنعت دام کشور بیش از این آسیب نبیند.

کاهش ۶۵درصدی مصرف گوشت قرمز
پوریان با اشاره به پیامدهای ناشی از شیوع بیماری کرونا درکشور گفت: برآوردهای نشان می‌دهد در ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ مصرف گوشت قرمز به علت تعطیلی مصرف کنندگان عمده گوشت همچون رستوران‌ها و تالارهای عروسی تا ۶۵درصد نسبت به دوره گذشته کاهش داشته است.
وی گفت:هم‌اکنون انبارهای ذخیره‌سازی مرغ منجمد داخلی وگوشت قرمز منجمد وارداتی به علت کاهش مصرف مواد پروتئینی پر است ضمن آنکه تولید گوشت قرمز و مرغ کشتار روز نیز روندی رو به افزایش داشته است.
پوریان افزود: شیوع بیماری کرونا صدمات و آسیب‌های زیادی به تولیدکنندگان گوشت کشور وارد کرده است که امید است با بازگشت شرایط عادی به کشور ، شاهد رونق تولید و افزایش سرمایه گذاری در این بخش مولد باشیم.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار