تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۹۵۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جریمه مالکان ۱۳ حلقه چاه در بهبهان
 مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان گفت: صاحبان ۱۳ چاه‌، پارسال به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و خسارت به آبخوان در شهرستان بهبهان جریمه شدند.

مهدی خواجه‌پور  بیان کرد: براساس مواد ٢٧ و ٢٨ قانون توزیع عادلانه آب، پروانه مصرف آب مختص به زمین و مواردی است که برای آن صادر شده است و هیچکس حق ندارد آبی را که اجازه مصرف آن را دارد به مصرفی به جز آنچه که در پروانه قید شده است برساند.

وی افزود: در سال ١٣٩٨ امورآب منطقه شرق خوزستان برای پنج مشترک که پروانه مجاز بهره‌برداری از چاه را داشته‌اند ولی برداشت بیش از میزان مصرف را داشته و آب فروشی می‌کردند شکایت قضایی کرد که منجر به جریمه ۸۶۰ میلیون ریالی مالکان چاه‌ها شده است.

خواجه‌پور ادامه داد:علاوه بر آن برای صیانت و حفاظت از منابع آب و با پیگیری گروه گشت و بازرسی منطقه و کارشناسان ماده ٣٠ ، برای هشت مورد از متخلفانی که به آبخوان خسارت وارد کرده بودند، اخطاریه صادر و از آنها جریمه گرفته شد.

به گفته وی از مالکان چاه‌های جریمه شده، تعهد ثبتی مبنی بر برداشت نکردن غیرمجاز و آبفروشی گرفته شده و در صورت تکرار پلمب چاه، قطع برق و اقدامات قضایی لازم صورت می‌گیرد.

مدیرامور آب منطقه شرق خوزستان همچنین گفت: پارسال ۲۴ حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده که پُر و استفاده از آنها سلب شد.

خواجه پور ادامه داد: براساس بخشنامه معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا از سال ١٣٩۴ تخصیص آب زیرزمینی برای کشاورزی ممنوع اعلام شده که این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، امورآب منطقه شرق خوزستان دارای سه حوزه مطالعاتی برای آب‌های زیرزمینی شامل بهبهان، خیرآباد و زیدون و با وسعت حدود یک هزار و ۵۷۵ کیلومترمربع است که در مجموع یک هزار و ۲۷۴ حلقه چاه مجاز، غیرمجاز و موقت ( دوره خشکسالی) برای مصارف کشاورزی و دامپروری دارد.

محرابی‌نژاد رییس گروه حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی سازمان آب و برق خوزستان پیش از این تعداد چاه‌های شناسایی شده در خوزستان را ۱۰ هزار حلقه اعلام کرده بود که حدود پنج هزار حلقه از آنها غیرمجاز هستند و سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی به صورت غیرمجاز از آنها برداشت می‌شود.

به گفته وی، خوزستان به ۲۸ محدوده مطالعاتی تقسیم شده که این محدوده‌ها شامل ۴۳ آبخوان آبرفتی و منابع آب سازند سخت است و محدوده مطالعاتی آهودشت با یک هزار حلقه، محدوده دزفول و اندیمشک با ۹۰۴ حلقه و محدوده میان‌آب شوشتر با ۷۸۳ حلقه چاه غیرمجاز بیشترین تعداد را در خوزستان دارند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار