تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۹۸۶۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیل‌بندهای اهواز، دشت آزادگان و هویزه همچنان ترمیم نشده‌اند
 مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر لزوم افزایش تاب‌آوری رودخانه‌های کرخه و دز گفت: استحکام بخشی و ترمیم سیل‌بندها در شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان و هویزه هنوز انجام نشده است.

سید ابراهیم حسینی اظهار داشت: روند ترمیم سیل‌بندها در برخی نقاط بحرانی و پایین دست رودخانه های دز و کرخه بهبود یافته، به طور نمونه در منطقه شعیبیه شهرستان شوشتر کار به خوبی در حال انجام است و در منطقه آهودشت شهرستان شوش نیز عملیات ترمیم آغاز شده است.

وی افزود: در منطقه بامدژ شهرستان اهواز در پایین دست رودخانه دز و شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در پایین دست کرخه، کار آنچنانی بر روی سیل بندها صورت نگرفته و شرایط آنها همچنان نگران کننده است.

حسینی اضافه کرد: حداقل تاب‌آوری (ظرفیت نگهداشت سیل) در رودخانه دز باید با استحکام بخشی و ترمیم سیل‌بندها به عبور دبی یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد و با دایک حفاظتی روستاها تا یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد، پروژه سیل بندها بر عهده استانداری و روستاها از تکالیف بنیاد مسکن بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه، سیل بندها کماکان با مشکل روبه رو هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی رودخانه کرخه توان عبوردهی ۴۵۰ مترمکعب درثانیه را دارد اما بر اساس مطالعات باید تاب‌آوری آن به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد.

حسینی درباره لایروبی پایین دست رودخانه کرخه نیز گفت: لایروبی ۲۵ کیلومتر از هفت شاخه از انشعابات رودخانه کرخه (هوفل، نیسان و سابله) آغاز شده که تا تیر ماه سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی اظهار داشت: با انفجارهایی که در دژ باکری در سیل بهار امسال صورت گرفت، این جاده تخریب شده که این مساله باعث مشکلاتی در دسترسی به محل‌های نیازمند لایروبی ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، اگر چه ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق در تاریخ ۲۳ اسفند ماه گفته است: در صورت تحقق پیش بینی‌های هواشناسی، نگرانی از بابت کنترل سیل در استان نداریم و جریان آب خروجی از سدهای دز ۷۰۰ مترمکعب درثانیه و کرخه ۴۵۰ مترمکعب درثانیه متناسب با تاب‌آوری رودخانه‌ها ثابت می‌ماند تا خسارتی در پایین دست به دنبال نداشته باشد؛ اما اردکانیان وزیر نیرو ۲۵ اسفند ماه اعلام کرده است: طبق پیش‌بینی‌ها، در اثر بارش‌های پیش رو ورودی به مخازن کرخه و دز افزایش می‌یابد که در اثر آن، برای داشتن حجم مناسبی از آب در این مخازن با هدف مدیریت یا تسکین سیل، ممکن است به‌ناچار خروجی مخازن افزایش یابد.

به گفته وی این، یک کار دقیق مطابق برنامه است و اطلاعات لازم، به‌موقع به پایین‌دست داده شده است.

نگرانی از تکرار دوباره سیل در پایین دست رودخانه‌های کرخه و دز از اوایل اسفند ماه امسال از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح شد.

روستاهای ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متاثر می‌شوند.

پیش از این حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفته بود: سیل‌بندهای برخی از روستاهایی که در سیل بهار امسال دچار آبگرفتگی شده بودند به طور کامل استحکام بخشی و ترمیم نشده است، این مساله احتمال وقوع دوباره سیلاب در این روستاها را با افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه بوجود آورده است. در صورت تاخیر در ترمیم‌ها با توجه به افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز، احتمال تکرار آبگرفتگی در پایین دست وجود دارد اما در صورت ترمیم و استحکام بخشی سیل‌بندها مشکلی نخواهیم داشت.

به گفته وی، بیشترین مشکل سیل‌بندها در پایین دست رودخانه کرخه در دهستان آهودشت در شوش و برخی روستاهای دشت آزادگان و هویزه و در پایین دست رودخانه دز در منطقه بامدژ شهرستان اهواز وجود دارد.

از سوی دیگر حاجی‌زاده مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ۲۰ اسفند در نشست  وضعیت تاب آوری رودخانه‌ها و وضعیت سدهای استان گفته است که یکی از دلایل تکمیل نشدن سیل‌بندها، نبود پیگیری جدی از سوی متولیان امر است که به رغم تاکید استاندار در جلسات متعدد موجب شد ترمیم سیل بندها تاکنون به طور کامل اجرا نشود.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

بهارلویی مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز دیروز به پایگاه خبری وزارت نیرو گفته است: در پی بارشها حداکثر ورودی به سدهای دز و کرخه تا یک هرار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش یافته است.
به گفته وی سیاست بهره‌برداری، کنترل سیل و رهاسازی آب در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها در پایین‌دست است، به‌همین منظور خروجی سد دز حدود ۵۳۵ مترمکعب برثانیه و کرخه ۴۳۰ مترمکعب برثانیه درنظر گرفته شده که خطری ایجاد نمی‌کند.

:
:
:
آخرین اخبار