تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۹۸۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازسازی و ترمیم ۲۱۰ کیلومتر سیل‌بند در خوزستان
 مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ۲۱۰ کیلومتر سیل‌بند در این استان در دست احداث، بازسازی و ترمیم است، گفت: اجرای این سیل‌بندها پیشرفت بالای ۶۰ درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود پیش از بارندگی بهاره، عملیات اجرایی آنها به اتمام برسد.

محمد حری با اشاره به وجود۸۰۰ کیلومتر سیل بند در خوزستان بیان کرد: با پایش و بررسی میدانی که توسط شرکت مشاور دزآب و باهماهنگی فرمانداران و بخشداران صورت گرفت نقاط بحرانی خوزستان که نیاز به کار مجدد و یا بازسازی داشته شناسایی و در دستور کار قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بخشی از کار احداث، بازسازی و مقاوم سازی این سازه‌ها به اتمام رسیده و بخش دیگری از آنها توسط گروه‌های متعدد عملیاتی و پیمانکاری در دست انجام است.

وی به محدویت منابع مالی و حجم بالای سیل بندهای خوزستان اشاره کرد و افزود: در این مرحله ۲۱۰ کیلومتر از بازه‌های بحرانی که امکان اقدام عملیاتی وجود داشت به عنوان اولویت اول مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفتند.

حری با تاکید بر ضرورت تامین و تخصیص اعتبار برای تکمیل و ادامه روند ترمیم و بازسازی سیل بندها گفت:هم اکنون در ۱۰ شهرستان خوزستان پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

حری با اشاره به اینکه در ۱۷۵ کیلومتر از رودخانه های خوزستان به دلیلفرسایش امکان احداث سیل بند وجود ندارد بیان کرد: در این بازه‌ها نیاز به ساحل سازی و دیواره های مستحکم داریم که با توجه مسوولیت وزارت نیرو به عنوان متولی این امر در دستور کار سازمان آب برق خوزستان قرار دارد و اکنون نیز در چند نقطه کار شروع شده است.

وی اعتبار لازم برای دیواره و ساحل سازی را بسیار بالا دانست و گفت: با وجود محدودیت منابع مالی احداث دیواره و ساحل سازی در بازه‌های فرسایشی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه روزانه سیل بندهای خوزستان در حال بازدید هستند، اضافه کرد:در هر نقطه ای که احتمال بروز بحران وجود داشته، اقدامات ترمیمی یا انجام شده و یا در دست اقدام است.

وی ادامه داد:: تا پیش از پایان اسفند تلاش می‌شود تا کار مقاوم سازی سیلبندهای خوزستان به پایان برسد.

حری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بهار امسال استان خوزستان مجدد شاهد سیلاب خواهد بود، گفت: همه دستگاه های اجرایی باید آمادگی لازم را داشته باشند و تمهیدات لازم برای پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی اندیشیده شود.

پیش از این سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد که قرار است خروجی سد دز به ۷۰۰ تا یک هزار مترمکعب درثانیه و خروجی سد کرخه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب در ثانیه برسد.

بهمن پارسال، افزایش خروجی سد کرخه به ۴۰۰ مترمکعب درثانیه باعث آبگرفتگی در برخی مناطق خوزستان به ویژه در شهرستان هویزه شد.

در روزهای اخیر اخباری از سرازیر شدن آب از طریق زهکش‌ روستاهای بستان (حاشیه کرخه) به زمین‌های کشاورزی منتشر شد که اکنون مسدود شده است.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز  در بهار امسال، ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار