تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۹۸۰۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصویب بودجه ۲۵هزارمیلیارد ریالی شهرداری اهواز
 بودجه پیشنهادی ۲۵هزار و ۵۴۹ میلیارد ریالی شهرداری اهواز برای سال ۹۹ با اکثریت آرای اعضای شورای اسلامی این کلانشهر تصویب شد.

شهردار اهواز روز یکشنبه در یکصد و دهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز با دستورکار بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری اهواز برای سال ۹۹، با اشاره به اینکه سال سختی را از نظر اقتصادی در کشور پشت سر گذاشتهایم گفت: ۶۳ درصد بودجه برای امور عمرانی و ۳۷درصد برای امور جاری است؛ از مجموع سهم بودجه عمرانی نیز ۶۳درصد به حوزه حمل و نقل و ترافیک، ۱۹ درصد به حوزه خدمات شهری ازجمله نوسازی فضای سبزی، هشت درصد کاربری فضای عمومی، سه درصد به خدمات مدیریت، ۲ درصد به امور اجتماعی و فرهنگی و ۲درصد به مدیریت بحران اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه سهم درآمدهای ناپایدار شهرداری در بودجه سال ۹۹ از ۲۷ به ۲۲ درصد کاهش یافته است افزود: سعی ما پایدارسازی و واقعی سازی درآمدهای شهرداری است.

شهردار اهواز ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که سال آینده شرایط دشوارتری خواهیم داشت که این مساله به دلیل شناور بودن درآمدهای شهری، بر روی درآمد شهرداری ها نیز تاثیر مستقیم دارد.

موسی شاعری افزود: در تنظیم بودجه پیشنهادی سال ۹۹ تلاش کردیم تا واقعیت ها دیده شود و هزینه های جاری جاری کاهش یابد؛ یکی از اولویت های مهم در ارایه بودجه پیشنهادی تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

وی با بیان اینکه ۲هزار و ۱۸۷ پروژه عمرانی نیمه تمام در سطح کلانشهر اهواز وجود دارد، ادامه داد: از دیگر اولویت‌های شهرداری اهواز توسعه زیرساخت‌های این شهر است.

وضعیت بد روکش آسفالت خیابان‌های اهواز

وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده شهرداری اهواز ۴۱۰ میلیارد ریال به حوزه آب های سطحی اختصاص یافته است، ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات ما در شهر اهواز روکش آسفالت خیابان ها است که به این منظور یکهزار و ۵۱۰ میلیارد ریال برای روکش آسفالت خیابان ها در نظر گرفته شده است.

شاعری گفت: ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه آسفالت خیابان هایی است که روکش آنها بر اثر حفاری شرکت آبفا خراب شده است و مقرر شد با تهاتر میان شرکت آبفا و شهرداری عملیات روکش آسفالت این خیابان ها توسط شهرداری اهواز انجام شود.

وی ادامه داد: وضعیت روکش آسفالت هیچ کلانشهری مانند اهواز نیست؛ اگر با همت همکارانم در شهرداری بتوانیم درآمدهای شهرداری را افزایش دهیم می توانیم بودجه اختصاص یافته به روکش آسفالت خیابان ها را بیشتر کنیم.

شهردار اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: یکی از درخواست ها تعیین تکلیف پروژه قطار شهری اهواز است؛ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار پنج هزار میلیارد ریالی برای پروژه قطار شهری اهواز را در قالب اوراق به سازمان شهرداری ها ابلاغ کرده که در حال تهیه اسناد هستیم؛ باید راهکارهای تامین منابع مالی را پیدا کنیم.

شاعری ادامه داد: امسال سه نوبت از حساب های مجموعه نفت بابت حق آلایندگی برداشت داشتیم اگرچه مبالغ برداشتی، با میزان واقعی پرداختی فاصله بسیار دارد اما همان مبالغ نیز به کمک شهرداری آمد که آخرین مورد آن مربوط به شب گذشته بود.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه برای تامین درآمدهای شهرداری به دنبال مولدسازی دارایی های شهرداری هستیم افزود: پیگیری زیادی برای دریافت حق آلایندگی از شرکت ها شد در این خصوص از شرکت نفت انتقاداتی داریم.

وی ادامه داد: ما شرایط اقتصادی کشور را درک می کنیم؛ نفت سرمایه ملی است اما وزیر نفت در خوزستان به صورت تحکمی و تهدیدآمیز درخصوص پرداخت این حق آلایندگی صحبت کرد.

شاعری بیان کرد: شهر اهواز به دلیل مشکلات برجا مانده از گذشته درگیر عقب ماندگی ها و مشکلات بسیاری است که بدون همکاری وزارت نفت قابل حل نیست.

وی در ادامه با انتقاد از پرداخت نشدن منابع مالی شهرداری توسط دولت توضیح داد: قانون برخی وظایف برای شهرداری ها تعیین کرده و منابع مالی اجرای این وظایف را نیز مشخص کرده است اما دولت ها به دلیل شرایط اقتصادی موجود کشور ضمن اصرار به انجام وظایف شهرداری حاضر به پرداخت این منابع مالی تعیین شده نیستند.

شهردار اهواز با اشاره به لزوم مدیریت واحد شهری گفت: مطابق قانون، ایجاد سیستم های هوشمند کنترل ترافیک با شهرداری است اما از سویی دیگر بخشی از درآمد حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی برای توسعه سیستم های هوشمند کنترل ترافیک باید در اختیار شهرداری قرار گیرد که  این مساله رعایت نمی شود؛ نباید انتقادات تنها به سمت شهرداری باشد.

 احتمال تعطیلی برخی مراکز تجاری

وی درخصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا نیز توضیح داد: همه ظرفیت های شهرداری اهواز برای مقابله با شیوع این ویروس به کار گرفته شده است؛ گندزدایی و ضدعفونی ساختمان های شهرداری و کنترل ورود و خروج کارکنان بخشی از اقدامات انجام شده است.

شاعری گفت: ضدعفونی معابر عمومی در سطح مناطق هشتگانه بخشی دیگر از اقداماتی است که به صورت شبانه انجام می شود، از شنبه شب نیز با هماهنگی استانداری خوزستان، بوستان ها و پارک های اهواز تعطیل اعلام شده و همچنین احتمال اعمال برخی محدودیت ها در مراکز تجاری با تصمیم شورای تامین خوزستان وجود دارد.

به گفته حسین حیدری رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز بودجه پیشنهادی شهردار اهواز برای سال ۹۹ مبلغ ۲۵هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال است که ۹هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال در امور جاری و ۱۶هزار  میلیارد ریال عمرانی است که نسبت ۳۷ به ۶۳ است که نسبت ۶۰ به ۴۰ قانون هم رعایت شده است

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار