تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۹۸۰۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش خروجی سد دز ادامه می‌یابد
 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه حجم سیلاب وارد شده به مخازن سدهای این استان به ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: خروجی سد دز در روزهای آینده تا ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش می‌یابد.

داریوش بهارلویی  با بیان اینکه در چهار روز گذشته ۱.۸ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد خوزستان شده، افزود: سهم حوضه کارون از این سیلاب ها ۶۲۳ میلیون مترمکعب، حوضه دز ۶۴۵ میلیون مترمکعب، کرخه ۵۱۳ میلیون مترمکعب، مارون ۳۶ میلیون مترمکعب و جره چهار میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: ظرفیت خالی سد دز هم اینک ۷۸۰ میلیون مترمکعب و ذخیره کلی این سد ۱.۹ میلیارد مترمکعب است؛ متوسط ورودی به این سد در ۲۴ ساعت گذشته، یک هزار و ۲۳۵ مترمکعب درثانیه و خروجی آن ۳۳۸ مترمکعب درثانیه است.

به گفته وی خروجی سد دز به صورت پلکانی در حال افزایش بوده و تا شنبه شب به ۵۰۰ مترمکعب درثانیه می‌رسد.

بهارلویی بیان کرد: افزایش خروجی سد دز تا ۷۰۰ مترمکعب درثانیه جزو برنامه‌ریزی روزهای آینده است که برای حفظ تراز آب در این سد و ایجاد ظرفیت مناسب در مخزن آن انجام می‌شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: ظرفیت خالی سدهای خوزستان هم اینک ۷.۲ میلیارد مترمکعب و حجم کلی سدهای استان ۱۴.۲ میلیارد مترمکعب است که ۶.۲ میلیارد مترمکعب از آن مفید و قابل برنامه‌ریزی است.

بهارلویی با تشریح وضعیت ذخیره و ورودی و خروجی سدهای خوزستان، افزود: هم اینک حجم خالی سدهای حوضه کارون ۳.۹ میلیارد مترمکعب و حجم کلی ذخیره این سدها ۸.۷ میلیارد مترمعکعب است، متوسط ورودی ۲۴ ساعته به این حوضه (سد کارون۴) یک هزار و ۹۲ مترمکعب درثانیه و خروجی آن (سد گتوند) ۲۲۶ مترمکعب درثانیه است.

وی ادامه داد: در سد کرخه هم اکنون ۱.۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت خالی و ۳.۶ میلیارد مترمکعب حجم کلی ذخیره آبی است؛ در ۲۴ ساعت گذشته متوسط ورودی به این سد ۹۰۸ مترمکعب درثانیه و خروجی آن ۳۲۵ مترمکعب درثانیه بوده است.

بهارلویی با بیان اینکه افزایش خروجی در سد کرخه فعلا در برنامه نیست، گفت: با توجه به مشکلاتی که در پایین دست رخ داده و وجود حجم مناسب برای مهار سیلاب، خروجی این سد روی ۳۵۰ مترمکعب درثانیه ثابت می‌ماند.

وی بیان کرد: حجم خالی سد مارون ۷۰۰ میلیون مترمکعب و حجم کلی پر این سد ۴۴۸ میلیون مترمکعب است؛ متوسط ورودی در ۲۴ ساعت گذشته به این سد ۸۴ مترمکعب درثانیه و خروجی ۱۰ مترمکعب درثانیه است.

بهارلویی اضافه کرد: سد جره نیز ۸۰ میلیون مترمکعب حجم خالی و ۱۲۸ میلیون مترمکعب ذخیره کلی دارد؛ متوسط ورودی ۲۴ ساعته به این سد ۱۳ مترمکعب درثانیه و خروجی یک مترمکعب درثانیه است.

وی ادامه داد: آورد سیلاب‌های اخیر به سدهای خوزستان از پیش بینی‌ها کمتر بوده است، به طوری که برآوردهای اولیه ورود ۲.۵ میلیارد تا سه میلیارد مترمکعب به خوزستان بوده اما طبق پیش بینی‌ها حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب وارد خوزستان می‌شود.

بر اساس این گزارش، بارندگی‌های سیل آسا در حوضه‌های آبی منتهی به خوزستان از دوشنبه تا چهارشنبه گذشته اتفاق افتاد که منجر به وقوع سیل در استان‌های لرستان و ایلام و چهارمحال و بختیاری شد. اداره کل مدیریت بحران خوزستان نیز از روز یکشنبه گذشته در استان حالت آماده باش اعلام کرد.

ورودی آب به سدهای خوزستان از روز چهارشنبه روند صعودی داشته و تا روز جمعه گذشته ۱.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سدهای این استان شده بود. خروجی سد دز از ۲ روز پیش به صورت تدریجی از ۲۵۶ مترمکعب درثانیه رو به افزایش گذاشته است.

سد دز در شمال خوزستان واقع است و شهرستان‌های دزفول، شوش، شوشتر و اهواز در پایین دست آن قرار داده و از افزایش خروجی این سد تاثیر می‌پذیرند. در زمستان ۹۷ و بهار ۹۸، بخش‌هایی از این شهرستان‌ها را سیلاب فراگرفت.

در فروردین پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان پیش از این در گفت وگو با ایرنا، خواستار تسریع در ساخت و ترمیم سیل‌بندها شده و گفته: در صورت ترمیم نشدن سیل‌بندها، با افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز در پایین دست این رودخانه‌ها احتمال تکرار آبگرفتگی وجود دارد.

بهمن پارسال، افزایش خروجی سد کرخه به ۴۰۰ مترمکعب درثانیه باعث آبگرفتگی در برخی مناطق خوزستان به ویژه در شهرستان هویزه شد که در انتهای حوضه این رودخانه قرار دارد.

در روزهای اخیر اخباری از سرازیر آب از طریق زهکش‌ روستاهای بستان (حاشیه کرخه) به زمین‌های کشاورزی منتشر شد که اکنون مسدود شده است. سیل بند رُفیّع نیز در روزهای اخیر شکسته و ترمیم آن آغاز شده است.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار