تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۸۰۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تامین آب‌ شرب پایدار خواسته ساکنان برخی مناطق اهواز از آبفا
 یکی از مهمترین توصیه‌های پزشکان برای کنترل روند شیوع ویروس کرونا شست‌وشوی مکرر دست‌هاست درحالیکه ساکنان برخی از نقاط اهواز در چند روز گذشته حتی به آب شرب نیز دسترسی ندارند.

هفتم اسفندماه بود که تست سه بیمار مبتلا به ویروس کرونای در خوزستان مثبت اعلام شد پس از این خبر مسئولان حوزه بهداشت و سلامت خواستار رعایت بیش از پیش مسائل بهداشتی برای در امان ماندن از این ویروس شدند.

پس از آن قانونی تحت عنوان قانون ۲۰-۲۰ توسط کارشناسان در رسانه‌ها منتشر شد که برمبنای آن هر فرد باید در روز ۲۰ مرتبه و هربار به مدت ۲۰ ثانیه دست های خود را با آب و مواد شوینده بشوید.

این قانون اما در نقاط مختلفی از کلانشهر اهواز به دلیل قطعی مکرر و افت فشار آب عملا امکان‌پذیر نیست. در روزهای گذشته ساکنان مناطقی مانند پردیس، خیابان ادهم در مرکز شهر، خیابان طباطبایی و شهروندان کوت عبدالله از وضعیت ناپایدار آب و همچنین کیفیت پایین ناراضی و گله‌مندند.

هاشم حمدانی از ساکنان پردیس در این خصوص می گوید: از شنبه هفته گذشته تاکنون آب این منطقه قطع است و تنها در برخی ساعات آب با فشار خیلی کم در لوله ها جریان دارد.

وی افزود: در همان ساعات نیز کیفیت آب بسیار پایین است به طوریکه حتی برای شست و شو نیز قابلیت استفاده ندارد.

این فرد توضیح داد: از ترس شیوع بیماری ویروس کرونا به دلیل نبود امکان شست و شوی مرتب دست ها خانواده ام را به منزل پدرم منتقل کرده ام.

وی با انتقاد از عدم رسیدگی شرکت آب و فاضلاب به این وضعیت گفت: این منطقه همیشه با مشکل قطعی آب یا پس زدگی فاضلاب مواجه است، فروردین ماه امسال نیز پس زدگی فاضلاب در خیابان گلفام و گلبهار منجر به تعطیلی یک ماهه تمام مغازه ها و حتی درمانگاه اینجا شد، آن زمان نیز به دلیل ترس از شیوع بیماری خانواده ام را به منزل پدرم فرستادم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ضمن پوزش از وضعیت ایجاد شده در شبکه آب اهواز بیان کرد: مدیریت ۸۰درصد آب شرب اهواز در دست شرکت آبفای اهواز نیست، ۷۰درصد توسط آب شرب اهواز از طریق طرح آبرسانی غدیر، ۱۰ درصد آب حیات و ۲۰ درصد از رودخانه کارون است.

بهنام مریدی افزود: مدیریت انتقال و تامین آبرسانی طرح غدیر با سازمان آب و برق خوزستان و مدیریت آب حیات در دست شرکت آب و فاضلاب خوزستان است.

وی بیان کرد: آب غدیر در طول مسیر دچار نوسان شد، هر نوسان ایجاد شده در مسیر انتقال آب تا حداقل ۷۲ ساعت بعد بر روی شبکه انتقال آب تاثیرگذار است.

مریدی اظهار داشت: ظرفیت تامین آب شرب به دلیل نوسان ایجاد شده از پنج مترمکعب در ثانیه به یک مترمکعب درثانیه کاهش یافته است، در تامین آب از طرح آب حیات نیز مشکلاتی ایجاد شد هفته گذشته این خط لوله دچار شکستگی هایی شد که در برخی نقاط از جمله مرکز شهر نوسان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: امروز تصفیه خانه شماره ۲ آب اهواز به عنوان تصفیه کننده آب غدیر و تصفیه خانه شماره یک اهواز به عنوان تصفیه کننده آب حیات با ظرفیت کامل در مدار است.

مریدی بیان کرد: به دلیل شیوع انتشار ویروس کرونا و شست و شوی مکرر دست ها توسط شهروندان و همچنین نزدیکی به روزهای عید و خانه تکانی منازل پیک مصرف افزایش یافته است که شبکه را دچار افت کرده است.

وی درخصوص وضعیت قطعی مکرر آب در منطقه پردیس ضمن عذرخواهی از ساکنان بیان کرد: با همکاری صنایع فولاد و گروه ملی،  تصفیه خانه های این دو شرکت برای تامین آب شرب این منطقه از ۲ روز گذشته وارد مدار شده است. خط لوله آب این منطقه دچار شکستگی شده که درحال تعمیر آن هستیم.

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که هفتمین رده جدید آن در شهر «ووهان» چین پیدا شد، انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است. 

آمار قطعی مبتلایان به ویروس کرونای کوئید ۱۹ در خوزستان به ۱۵ نفر رسید که از این تعداد تاکنون ۲ نفر فوت کرده اند.

بیماری جدید کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار