تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۹۷۲۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۹ درصد زمین‌های کشاورزی خوزستان به کشت کلزا اختصاص یافته است
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۹ درصد زمین‌های کشاورزی خوزستان به کشت کلزا اختصاص یافته است که انتظار می‌رود این میزان با توجه به مزایای کشت این محصول در آینده افزایش یابد.

 کیخسرو چنگلوایی ظهر دوشنبه در همایش روز مزرعه ملی کلزا در مرکز تحقیقات‌ و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول متوسط جهانی کشت کلزا را ۱۳.۱ درصد عنوان کرد و افزود: ۷۰ درصد مزارع کشاورزی کانادا، ۳۰ درصد مزارع چین و ۱۷ درصد مزارع اتحادیه اروپا به کشت کلزا اختصاص یافته حال آنکه سهم ایران از کشت مزارع کلزا ۲.۵ درصد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به افزایش کشت کلزا در مزارع خوزستان در سال آینده میزان برداشت محصول از این مزارع ۵۷ درصد نسبت به سال زراعی قبل افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به کشت همزمان ۲ محصول در ۱۶۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی کشت و صنعت دهخدا بیان کرد: این کار علاوه بر کاهش ۱۸ درصدی مصرف آب باعث افزایش ۷۰ میلیون ریالی درآمد بهره‌بردار به ازای هر هکتار می‌شود.

چنگلوایی افزود: ۴۰ درصد زمین در کشت نیشکر از دست می‌رود که با کشت همزمان کلزا می‌توان علاوه بر استفاده از زمین از دست رفته، میزان درآمد را حدود ۲۲ درصد افزایش داد.

وی اظهارداشت: اگر بتوانیم در یک برنامه سه ساله، ۳۰ هزار هکتار از اراضی شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر استان خوزستان را به کشت همزمان کلزا اختصاص دهیم، ۴۵ هزار تن افزایش تولید کلزا در استان خواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت کلزا در ۱۱ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان شوش بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با افزایش سطح زیرکشت کلزا در استان خوزستان به ۱۲۰ هزار هکتار به نرم جهانی درصد کلزا نسبت به سایر محصولات دست یابیم.

وی افزود: با توجه به افزایش سطح زیر کشت کلزا در استان خوزستان باید علاوه بر تامین بذر به موقع و کافی برای کشاورزان، مراقبت‌های لازم در برابر آفات سنک و گل جالیز صورت گیرد. 

چنگلوایی خواستار بازگشت ردیف اعتباری کلزا شد و گفت: با وجود اهمیت این نوع کشت، ردیف اعتباری آن حذف شده که نیاز است وزارت جهاد کشاورزی اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد.

لزوم ایجاد صنایع روغن‌کشی کلزا در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اهمیت ایجاد صنایع جانبی نظیر روغن کشی از کلزا در این استان بیان کرد: تخصیص وام بدون بهره یا چهار درصد برای سرمایه گذاران احداث کارخانه روغن‌کشی ضروری است.

وی متوسط عملکرد کلزای آبی در خوزستان را حدود ۲ تن اعلام کرد و گفت: کلزاکار برتر کشور با تولید ۵.۵ تن از خوزستان انتخاب شد که نشان می‌دهد این استان ظرفیت افزایش ۷۰ درصدی عملکرد را دارد.

چنگلوایی خواستار افزایش برنامه‌های ترویج و آموزش در زمینه کلزا شد و افزود: هنوز در زمینه مدیریت زراعی درخصوص کلزا مشکلاتی داریم که برای رسیدن به تولید حدود ۹۰ هزار تن کلزا باید آنها را رفع کنیم.

وی ادامه داد: سالانه چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از تفاوت عملکرد کلزا در استان خوزستان از دست می‌دهیم که امیدواریم با کارهای آموزشی و پشتیبانی این مشکل رفع شود و سود آن به بهره‌بردار برسد.

وابستگی ۸۴ درصدی ایران به واردات روغن 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به وابستگی ۸۴ درصدی ایران به وارادت روغن از خارج از کشور گفت: این آمار با وجود ظرفیت‌ها و منابع فراوان، کشاورزان و موسسه‌های تحقیقاتی خوشایند نیست و در شرایط تحریم مشکل‌ ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه واردات روغن حدود چهار میلیارد دلار ارز از کشور خارج و برای کشورهای صادرکننده سه میلیون شغل ایجاد می‌کند، افزود: عمده روغن‌های وارداتی از نظر سلامت و وجود پالم مشکل دارند که با درنظر گرفتن هزینه‌های درمان، باید توجه بیشتری به کشت دانه‌های روغنی در کشور داشته باشیم.

چنگلوایی نیاز کشور به روغن را حدود یک و نیم میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف روغن در کشور ۱۹ کیلوگرم و متوسط جهانی ۱۲ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه علاوه بر نیاز به روغن خام برای تامین خوراک دام و طیور ناچار به واردات کنجاله هستیم، افزود: کلزا در بین دانه‌های روغنی علاوه بر امکان توسعه می‌تواند ما را به حداکثر ضریب خودکفایی برساند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارداشت: کلزا سازگاری خوبی دارد و ادوات و تجهیزات کاشت آن تقریبا با گندم مشترک هستند لذا نیاز به ورود تکنولوژی و دستگاه‌های جدید برای کشت نیست.

وی افزایش امنیت غذایی و کاهش وابستگی، درآمد بالا و تامین علوفه دام با انرژی و پروتئین بالا را از مزایای کشت کلزا دانست و افزود: کلزا با توجه به افزایش عملکرد زمین گیاهی کاملا اقتصادی بوده و قیمت آن ۲ برابر گندم است.

چنگلوایی پایداری تولید را از دیگر مزایای کشت کلزا عنوان و بیان کرد: کشت کلزا با توجه به تثبیت آفات در مزارع به پایداری تولید کمک می‌کند.

تولید ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر روغن از پنج تن دانه کلزا

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر روغن از پنج تن دانه کلزا تولید می‌شود، گفت: کلزا مصرف خوراکی، صنعتی، بهداشتی و دارویی دارد و روغن اشباع شده در آن حدود نصف روغن زیتون و سرشار از آنتی اکسیدان‌، ویتامین ای و  امگا سه است.

چنگلوایی اظهارداشت: یک میلیارد نفر در دنیا از گرسنگی رنج می‌برند، ۲ میلیارد نفر دچار سوء تغذیه هستند و مردم ۳۴ کشور قادر به تامین انرژی روزانه خود نیستند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد کودکان جهان بدلیل سوء تغذیه رشد کافی ندارند، افزود: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا با کمتر از یک دلار درآمد در روز فقر مطلق دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارداشت: با توجه به پیش بینی افزایش جمعیت جهان تا ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در سال‌های آینده نیاز غذایی ۲ برابر می‌شود که لازم است با توجه به محدودیت منابع، اقداماتی نظیر افزایش عملکرد در سطح، استفاده از ارقام پرمحصول، اصلاح الگوی کشت و رعایت تناوب کشت در دستور کار قرار گیرند.

همایش روز مزرعه ملی کلزا ظهر امروز دوشنبه با حضور سید باقر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول برگزار شد.

در این همایش بازدید از مزارع کلزا و برگزاری چهار کارگروه شامل تغذیه و حاصلخیزی خاک، گیاه پزشکی، به زراعی، به نژادی و بهبود بذر و فنی و مهندسی انجام شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار