تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۷۱۴۲
print
نسخه چاپی
send
ارسال به دوستان
ذخیره
 با اینکه رشته‌ای که در آن تحصیل کرده است رنگش سبز نیست اما روزمرگی‌اش امروز کاملا به رنگ برگ درخت شده است؛ آرش آبخو مهندس کامپیوتر است و شاغل در سازمان تامین اجتماعی. عکاسی هم می‌کند اما در ساعت‌های فراغت این روزهایش بیل به دست شده است تا جاده‌ای که او "برهوت" تعریفش می‌کند، رنگ طروات بگیرد.

  اولین نهالش را در جاده آبادان به ماهشهر به این امید کاشت تا شاید این جاده تبدیل به یک منطقه سبز به طول ۱۰۰ کیلومتر شود، ریشه این دغدغه اما به گفته او، تنها زیست محیطی نیست.

ایده کاشت درخت در جاده آبادان - ماهشهر از کجا شکل گرفت؟

بیست و چند سال پیش در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کردم و برای حضور در کلاس‌های دانشگاه، جاده یک بانده آبادان-ماهشهر که بسیار خطرناک بود را مرتب طی می‌کردم. روزهایی که اتوبوس‌های خطی قدیمی بودند و خودروهای سواری مسافرکش هم شرایط مناسبی نداشتند و به همین خاطر احتمال خرابی و پنچری و تصادف در این جاده بسیار زیاد بود. همان روزها همیشه به این فکر می‌کردم که چرا نباید جایی برای استراحت وجود داشته باشد که خودروها در آن توقف کنند و می‌گفتم کارش روزی برسد که این جاده درختکاری بشود.

این فکر در همان ذهن باقی ماند تا همین اواخر؟

بله. اما بعد از اینکه دیدم در مسیرهای گرمسیری مثل جاده طولانی اهواز - اندیمشک، بوشهر - دیلم، بوشهر - برازجان، امیدیه - پازنان و کلی مسیر دیگر در خوزستان و سایر استان‌های گرمسیری جنوب کشور درختکاری شده است ولی دو جاده آبادان - ماهشهر و آبادان - اهواز همچنان برهوت و شوره‎زار است. آخرین باری که از ماهشهر به آبادان برمی‌گشتم و از یک فضای پردرخت به این جاده رسیدم، افسوس خوردم ولی به خودم گفتم که تا چه زمانی باید افسوس بخوریم؟ مگر عمر ما چقدر است؟

با این حال تا این آخرین سفر درختی نکاشته بودید؟

قبل از این، کاشت درخت برای من محدود شده بود به درختکاری شهری. درختکاری شخصی در سطح شهر قطعا بکر نبوده اما انتقال این کنش به جاده‌ای که کاملا خشک بوده، رویداد جدیدی است.

از درختکاری در جاده منتهی به ماهشهر و بندرامام خمینی بگویید.

سمت راست جاده آبادان - بندرامام خمینی، خور است و سمت چپ تالاب شادگان. در کل به تمام آن ناحیه تالاب شادگان می‌گویند. تالاب زمین باتلاقی دارد، سمت خور هم نمکزار است،