تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۹۶۱۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نمایشگاه کتاب خوزستان نفسی تازه در کالبد دودگرفته اهواز
 برپایی چهاردهمین نمایشگاه کتاب روح خوانش، را در کالبد دودی کلانشهر اهواز دمید و جانی تازه به روح این خسته شهر داد.

کتاب چه در نمایشگاهی باشد در انتهای خیابانی غرق در دود قلیان‌ سفره‌خانه‌ها و چه در گوشه خانه‌ای افتاده در کتابخانه‌ غبار گرفته، در دل خود جانی به همراه دارد که تورق آن عطر جانفزای اندیشه را در هوای ذهن می‌پراکند.

از حق نگذریم این روزها، فضای مجازی حتی نمی‌گذارد مادربزرگ‌ها هم برای نوه‌هایشان قصه بگویند از سوی دیگر نوه‌ها هم شب‌ها به جای گوش سپردن به آهنگ صدای مادربزرگ قصه گو ، صفحه رخشان گوشی تلفن همراه یا تبلت خود را به آغوش می‌کشند.

خواندن امری شخصی و درونی است، مخاطب کتاب تا خودش نخواهد کتابی برای او گشوده نخواهد شد و واژه‌ای برایش به نگارش در نمی‌آید، حس خوب خواندن را باید از خودمان آغاز کنیم و پس از آن این حس را به کودکان، دوستان، و اطرافیانمان هدیه بدهیم.

 نمایشگاه کتاب خوزستان به عنوان جلوه‌گاه این معنا هر ساله برگزار می‌شود تا هر بار معنای جدیدی از خواندن را برای ما بازگو کند و کتاب‌خوانان و ناشران را هر از چندی گرد هم بیاورد.

 مردم درباره نمایشگاه کتاب چه می‌گویند؟!

یاسمن بیلکی دانش‌آموز ۱۶ ساله درباره نمایشگاه می گوید: نمایشگاه در کل خوب بود و تنها جایی است در اهواز که به عنوان یک نوجوان حضور پیدا می کنم.

وی افزود: یکی از خوبی‌های نمایشگاه این است که کتابهایی که می‌خواهم را معمولا می‌توانم پیدا کنم البته نمایشگاه‌های غذایی و برنامه های جنبی که در کنار نمایشگاه برگزار می شود هم یکی دیگر از عواملی است که دوست دارم به نمایشگاه بیایم.

این دانش آموز علاقه مند به کتاب گفت: البته اگر بخواهیم نمایشگاه کتاب اهواز را با نمایشگاه کتاب تهران مقایسه کنیم واقعا در یک سطح نیستند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که نمایشگاه دارد این است که اطلاعات نمایشگاه برای پیدا کردن کتاب یا انتشارات مورد نظر مخاطبان ضعیف است، همچنین سرویس بهداشتی نمایشگاه وضعیت بسیار بدی داشت.

علی حسینی، ۴۵ ساله و کارمند باابراز رضایت نسبی خود از این نمایشگاه بیان کرد: فکر نمی‌کردم مردم اینقد حضور خوبی در نمایشگاه داشته باشند به نظر من حضور مردم امیدوار کننده است.

 وی با اشاره به قیمت کتابها گفت:  قیمت‌های کتاب به نسبت خوب بود و من چندین کتاب در حوزه روانشناسی برای خودم و همسرم  خریداری کردم و برای فرزندانم نیز کتاب‌های داستان خریدم.

زهرا جواهری، ۷۰ ساله خانه دار توضیح داد: فضای نمایشگاه بسیار خوب و عالی بود و کتاب‌های موجود در نمایشگاه متنوع و خوب بودند.

وی بیان کرد: به لحاظ فراگیری موضوعی کتابها ، نمایشگاه متنوع بود و در مجموع می توان قیمت کتابها را متناسب با کتاب ارزیابی کرد.

حسین کریمی، ۲۸ سال و طلبه ادامه داد: نمایشگاه خوبی بود و در حوزه تخصص ما تنوع موضوعی کتاب‌ها خوب بود، تنها مشکل این نمایشگاه را می‌توان هزینه بالای کتاب‌ها عنوان کرد ولی امسال می‌توان گفت نمایشگاه از سال گذشته منظم‌تر بود.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات بزرگ نمایشگاه نبود تبلیغات شهری بود که تبلیغ و اطلاع رسانی لازم درباره این رویداد فرهنگی  در نقاط مختلف شهر کم بود و ما در روزهای آخر متوجه برپایی نمایشگاه کتاب شدیم.

محمد صالحی، ۳۳ ساله  و بیکار بیان کرد: به علت بیکاری و بالا رفتن قیمت کتاب‌ها قادر به خرید همه کتاب‌های مورد علاقه‌ام نیستم برای همین چند کتابی که خریداری کردم متعلق به دوستان شاعر یا نویسنده‌ام بودند.

 وی گفت:  من بیشتر کتاب‌ها را از فضای مجازی و در قالب پی دی اف مطالعه می کنم.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب امسال به نسبت گذشته  تغییر خاصی نداشته است هر چند شاید دلیل آن پایین امدن سرانه مطالعه و اقبال عمومی مردم به حوزه کتاب باشد.

ناشران چه میگویند 

رضا مرادی، مسئول غرفه نمایشگاهی نشر امیرکبیر دراین نمایشگاه گفت:  استقبال مخاطبان نسبت به سال گذشته کمتر شده بود که البته ناشی از شرایط اقتصادی حاکم بر این ایام و گرانی کاغذ و تاثیرآن برای افزایش قیمت کتاب‌ها است این عوامل همه دست به دست هم دادند تا قدرت خرید مردم در حوزه کتاب پایین بیاید و استقبال نیز کم شود.

وی گفت: نمایشگاه امسال در بسیاری از شاخص ها مانند نمایشگاه سال‌های قبل بود و کار شاخصی در آن اتفاق نیفتاده بود.

حسن حسینی، مدیر فروش انتشارات دارالعلم توضیح داد: فروش کتاب خوب بود ولی به نسبت شهر اهواز که یک کلانشهر است انتظار ما بیشتر بود چراکه در سالهای قبل فروش در اهواز همیشه به نسبت دیگر شهرستان های کشور بالاتر بود.

وی افزود: انتظار داشتیم آخر هفته استقبال بیشتر شود اما خیلی تفاوتی با دیگر روزهای هفته نداشت.

محمد جوانی، مسئول فروش انتشارات سخن بیان کرد: وضعیت فروش در نمایشگاه خوب بود هر چند در روزهای اول ضعیف بود اما در روزهای منتهی به آخر هفته استقبال زیاد شد.

وی ادامه داد: کتاب گران شده است و مردم توان خریدشان پایین آمده است، از فضا نمایشگاهی رضایت داشتیم چراکه فضای بزرگ و خوبی بود.

وی تصریح کرد: تنها مشکلی که می توان به آن اشاره کرد نبود تبلیغات فرهنگی در این حوزه است و اینکه ضرورت دارد سقف تخفیف و بن کتاب را افزایش دهند تا مردم بتوانند کتابهای مورد نظر خود را تر بخرند.

مهدی نداف، مسئول فروش  غرفه کتابفروشی محام بیان کرد: از فروش کتاب در این دوره از نمایشگاه آن طور  که باید رضایت نداشتیم. 

وی با اشاره به وضعیت نمایشگاه گفت: ناشرانی از تهران با کارهای ضغیف به نمایشگاه آمدند و قیمت کتابها هم نسبتا بالا بود.

نمایشگاه کتاب خوزستان مهمترین نمایشگاه کتاب کشور پس از تهران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب خوزستان می گوید: به جرات می توان گفت نمایشگاه کتاب خوزستان بعد از نمایشگاه کتاب تهران مهمترین نمایشگاه کتاب کشور است و ناشران حاضر هم در صحبتی که با آنها داشتم از نحوه فروش راضی بودند.

محمد جوروند افزود: حضور مردم اهواز در نمایشگاه نشان داد که مردم به کتاب علاقه مند هستند و به رغم وجود همه مشکلات اقتصادی، همچنان اعتبار خاصی را برای خرید کتاب کنار می‌گذارند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های جنبی در این دوره از نمایشگاه گفت: حضور دکتر اعوانی، اندیشمند و استاد فلسفه دانشگاه تهران در نمایشگاه کتاب خوزستان نقطه عطفی دررویدادهای فرهنگی استان بود و بسیار ی از  علاقه مندان حوزه فلسفه و اندیشه در این برنامه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه کتاب منبع اندیشه و تفکر است افزود: کتاب تفکر و اندیشه های جدید را به مخاطبان خود تزریق میکند و ابزاری است که باعث اندیشه ورزی و تفکر انسان شده و پویایی جامعه را در پی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نقش کتاب در توسعه صنعت را تاثیرگذار دانست و گفت: با توجه به اینکه خوزستان، استان صنعتی است، استفاده از ظرفیت های متفکران و اندیشمندان حوزه کتاب و اطلاعات، امری ضروری است.

وی تاکید کرد: هیچ ابزاری به اندازه کتاب، نمی تواند در توسعه یک جامعه موثر باشد.

جوروند با تاکید بر اینکه سرانه مطالعه در خوزستان پایین نیست، تصریح کرد: سرانه مطالعه در خوزستان ۶ دقیقه بیشتر از متوسط سرانه مطالعه کشور است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور ۱۲ دقیقه و در خوزستان هشت دقیقه است،گفت: سرانه مطالعه مجلات، روزنامه فیزیکی و اینترنتی در کشور ۲۸ دقیقه و در خوزستان ۳۸ دقیقه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فروش ۱۶ میلیارد ریالی کتاب در نمایشگاه کتاب سال گذشته، بر اهمیت و نقش تاثیرگذار نمایشگاه در افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با حضور ۴۰۰ ناشر استانی و کشوری با بیش از ۹۰ هزار عنوان کتاب در ۳۵۰ غرفه کتاب‌های خود را عرضه کرد، بانک عامل مستقر در نمایشگاه کتاب امسال خوزستان مبلغ هشت میلیارد ریال بن کارت یارانه‌ای الکترونیکی توزیع کرد.

این نمایشگاه از ۳۰ دی ماه تا پنجم بهمن‌ ماه جاری در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی اهواز برپا بود.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار