تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۹۶۰۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان همچنان قطب کشاورزی کشور است/ تولید سالانه ۱۷ میلیون تن محصول
 استاندار خوزستان گفت: زیرساخت‌های ایجاد شده در استان با پیوند بین تحقیقات و اجرا باعث شده که این استان همچنان مهمترین قطب تولید کشاورزی کشور باشد و توانستیم به تولید ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی با تنوع ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی در استان برسیم.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان امروز در شانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه تاکید استان همواره بر جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان بوده است اظهار کرد: دلیل این تاکید این بوده که خوزستان با بیشترین ظرفیت به تولید بالاتر و گسترش کمی و کیفی محصولات کشاورزی بپردازد تا شاهد بهره برداری بهینه و استفاده لازم از زمین‌ها و مزارع کشاورزی استان باشیم.

استاندار خوزستان با اشاره به طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری و اجرایی شدن موفق فاز اول این طرح عنوان کرد: اجرای ۲۵۰ هزار هکتار از این طرح باقی مانده است که قول رئیس جمهوری به مردم استان دراین باره نیز باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

شریعتی در تشریح اهمیت توسعه چغندرقند در استان بیان کرد: با اجرایی شدن کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، استان خوزستان به ۱۰ کارخانه تولید قند چغندر نیازمند است که در این بین با راه اندازی چهار کارخانه موافقت شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشت این محصول، یک کشت پاییزه است و میزان آبی که هر هکتار چقدر قند در استان مصرف می‌کند بین ۷ تا ۹ هزار متر مکعب است، کشت این محصول در استان می‌تواند از ارزش افزوده بالایی برخوردار شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ساختارها نباید جغرافیا محور باشد عنوان کرد: با توجه به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زراعی و باغی در خوزستان وجود دارد که منجر به برداشت ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شده اما تنها ساختار موجود برای استان، سازمان جهادکشاورزی استان است.

وی افزود: این ساختار در استان خوزستان متناسب با حجم عملیات کاری نیست و به همین دلیل ممکن است آموزش کشاورزان استان با مشکل روبه رو شود.

شریعتی با اشاره به اینکه کشاورزی استان، ملی و استراتژی محور است گفت:  تولید این محصولاتی مانند گندم، برنج، کلزا چغندر و ... در خوزستان باعث استقلال غذایی کشور می‌شود و کشت درخوزستان همواره پویا و مستمر است و در برخی مناطق ،کشت سه نوبت در سال از ویژگی‌های این استان محسوب می‌شود.

وی افزود: به رغم شرایط نامساعد محیطی از نظر بارش و دما و شرایط متنوع اقلیمی، زیرساخت‌های ایجاد شده در استان با پیوند بین تحقیقات و اجرا باعث شده که این استان همچنان مهمترین قطب تولید کشاورزی کشور باشد و توانستیم به تولید ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی با تنوع ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی در استان برسیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار