تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۹۵۴۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دپارتمان تخصصی آب و خاک و کشاورزی در خوزستان ایجاد می‌شود
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دپارتمان تخصصی آب و خاک و کشاورزی در استان ایجاد می‌شود و امروز دانش، تکنولوژی و مهارت نقش اساسی در بهبود عملکرد کشاورزی دارد.
 علی اوسط هاشمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور  با بیان اینکه دپارتمان تخصصی آب و خاک و کشاورزی در خوزستان ایجاد می‌شود، گفت: امروز دانش، تکنولوژی و مهارت نقش اساسی در بهبود عملکرد کشاورزی دارد.

او افزود: بسیاری از مناسبت‌های مختلف علمی، ورزشی و تاریخی از ایران روییده شده و باید به متمدن بودن بیاندیشیم که آمیخته شدن آن با اسلام به زیبایی آن می‌افزاید.

اوسط هاشمی بیان داشت: تمام ارزش‌ها را باید در مسیر دانشگاه دپو کنیم، چون محور دانش از اهمیت بسیاری برخوردار است و امروز ۴۰ درصد از مراجعان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که خواستار طی دوره‌های مهارتی در سطح زیر دیپلم هستند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: شورای عالی مهارت در سال ۹۶ به تصویب رسید و بعد در برنامه ششم هم الزاماتی را آورده است که ۵۰ درصد نظام آموزش و پرورش رسمی کشور باید به سمت ارتقاء مهارت و مهارت آموزی دانش آموزان حرکت کند.

این مقام مسئول گفت: همچنین برای وزارت علوم هم برنامه‌ای تعیین شده که ۳۰ درصد از جهت گیری‌های خود را به این سمت حرکت دهد و متأسفانه برخی افراد فکر می‌کنند که شغل باعزت و منزلت زا در مسیر بودن در پشت میز و فرصت‌های شغلی اداری نیست؛ این ارزش‌ها و دیدگاه‌های غلط باید اصلاح شود و در این بخش حتی ارزش زایی اجتماعی برای اهل مهارت را چندان با علم و منطبق بر باورهایمان که کار قداست دارد، مورد توجه قرار ندادیم.

اشتغال دغدغه جوانان کشور است

هاشمی یادآو شد: جوانان جامعه امروز دغدغه‌های بسیاری دارند که تنها در سن ازدواج، نرخ طلاق، حاشیه نشینی، فقر و بیکاری خلاصه نمی‌شوند؛ کشور فقیری نیستیم که از فقر سخن بگوییم و به نظر باید باور کنیم که نیازمند بازنگری در نگاه‌ها هستیم.

او گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای ۴ عنصر را در اختیار دارد و اساس آن بر همگرایی و هم افزایی است که زبان واحد ایجاد کنیم؛ دو مورد از آن ۴ عنصر که می‌تواند اعتبار و زمینه حضور در بازار‌های جهانی را ایجاد کند، آموزش و مهارت است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه بر پایه سنجش مهارت آزمون‌هایی را برای مهارت آموزان برگزار و در یک توافق بین المللی مدرکی در سطح بین المللی ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: خوزستان به دلیل قابلیت‌های ملی مثل نفت، گاز، کشاورزی، آب و منابع انسانی شایسته این است که پایلوت سنجش مهارت قرار بگیرد؛ می‌تواند ادعای کمال دادن نظام مهارت در استان را داشته باشد تا بر اساس مهارت به تولید فکر کند.

او ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه می‌توانند پایه‌های مهارت را پایه ریزی کنند تا هر فرد بعد از اتمام مدارج تحصیلی یک پایه مهارتی داشته باشد که امید به بودن در یک موقعیت شکلی را در خود ببینند و باید با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجماعی منتج به جریان نهضت زا برای نهادینه سازی مهارت در کشور داشته باشیم که مرکز تربیت مدرس، دانشگاه فرهنگیان و مرکز تربیت مربی در کشور وجود دارد، همچنین یک طرح مشترک بین ایران و آلمان نیز برای تربیت مربیان توانمند در کرج داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه وقتی سخن از توسعه دریامحوری داریم نقش مهارت و آموزش بسیار پررنگ است، عنوان کرد: المپیاد‌های مهارتی در سطح ملی در رشته‌های مختلفی را داریم؛ این المپیاد‌ها حتی در سطح اوراسیا، آسیا و جهانی برگزار می‌شود که در صورت اعلام آمادگی خوزستان میزبانی مسابقات المپیاد‌های ملی را به این استان واگذار می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تأکید کرد: ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی تدوین شده است که اراده بر این است تا تحول شگفت انگیزی در حوزه تکنولوژی شاهد هستیم و اگر غفلت کنیم ارزش مشاغل بروز نشده در حال افول است که تا پایان سال آینده باید ۲ هزار استاندادر آموزشی جدید برای مشاغل و شایستگی تدوین می‌کردیم که برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده است؛ البته پیش بینی شده که این عدد به ۵ هزار استاندارد افزایش پیدا کند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار