تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۹۵۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرداخت قطره چکانی خسارت سیل به کشاورزان خوزستانی
با وجود اینکه 9 ماه از مصوبه پرداخت خسارت به کشاورزان توسط دولت می‌گذرد اما تاکنون تنها 50 درصد مبلغ تسهیلات (5میلیون تومانی) به کشاورزان پرداخت شده است.
پرداخت قطره چکانی خسارت سیل به کشاورزان خوزستانی

در سیل فروردین ماه امسال  بالغ بر 80 درصد از  اراضی کشاورزی حوزه کرخه،کارون و دز  آسیب دیدند که دولت به منظور جبران خسارت کشاورزان مقرر کرد به ازای هر هکتار مبلغ 5 میلیون تسهیلات بلاعوض و 5 میلیون تومان وام پرداخت شود.

بر همین اساس، تا پایان شهریور امسال  حدود 23 هزار و 541 پرونده زمین‌های خسارت دیده با مبلغ نهایی 6 هزار و 300 میلیارد ریال از سیل اخیر خوزستان در سامانه سجاد ثبت و در مرحله نهایی سازی و بررسی پژوهشگاه فضایی قرار گرفت.

چنگلوایی: 80 درصد کشاورزان خسارت سیل را دریافت کردند

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این رابطه اظهار کرد:  تاکنون حدود 80 درصد کشاورزان خوزستانی که از سیل اخیر خسارت دیدند از محل اعتبارات دولتی غرامت خود را دریافت کردند.

وی عنوان کرد: از مجموع 23 هزار و 541 پرونده 18 هزار و 935 هزار پرونده توسط پژوهشگاه فضایی تایید و مبلغ 4 هزار و 730 میلیارد ریال به کشاورزان خسارت دیده از سیل در خوزستان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: 4 هزار و 205 پرونده نیز مراحل  نهایی اصلاح و تکمیل نواقص را طی می‌کنند و401 پرونده نیز مورد تایید قرار نگرفتند.

5 هزار پرونده خسارت کشاورزی بلاتکلیف مانده‌اند

فاضل نیسی رئیس نظام صنفی کشاورزی منابع طبیعی اهواز اما می‌گوید:  از مجموع 23 هزار و 541 پرونده خسارت کشاورزی سیل اخیر تعداد 5 هزار پرونده بلاتکلیف مانده‌اند و از این تعداد بیش از یک هزار و 900 پرونده معطل دریافت کد رهگیری در تهران هستند  که دلیل آن اختلافات به وجود آمده بین وزارت کشور و پژوهشکده قضایی است.

وی افزود: از طرفی بالغ بر 3هزار پرونده خسارت کشاورزی نیز تاکنون حتی در سامانه سجاد ثبت نشد‌ه‌اند چرا که وزارت کشور سامانه را غیر فعال کرده و کشاورزان نمی‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی منابع طبیعی اهواز بیان کرد: آن عده از کشاورزانی که گفته می‌شود خسارت سیل دریافت کردند، فقط 50 درصد خسارت را دریافت کردند یعنی از 5 میلیون، 2 میلیون و 500 هزار تومان برای آن‌ها واریز شده است.

نیسی با بیان اینکه در این سه ماه هفته‌ای نیست که مسؤولان در استان و مرکز در جواب پیگیری ما نگفته باشند که هفته آینده خسارت پرداخت می‌شود و بنده با این وعده‌ها بارها جلوی تجمع و اعتراض کشاورزان را گرفتم، عنوان کرد: بلاتکلیفی 5 هزار پرونده خسارت کشاورزی یعنی بلاتکلیفی 5 هزار  خانوار 6 تا 7 نفره کشاورزی در روستاها است که تمام دارایی خود را در جریان سیل از دست دادند و بار مالی زیادی را متحمل شدند.

یک ریال خسارت کشاورزی دریافت نکردم

سلمان سیاحی یکی از کشاورزان روستای بیوض یک مسیر جاده اهواز-خرمشهر است که حدود 250 هکتار از اراضی زراعی و نخلستان‌های وی در سیل فروردین امسال خسارت دید که تنها 140 هکتار آن برای پرداخت خسارت تایید شد اما با گذشت 9 ماه از پایان سیل پرونده‌ کشاورزی این فرد با  مشکل عدم تایید از سوی پژوهشکده کشاورزی مواجه شده است و تا کنون موفق به دریافت یک ریال از خسارت‌های کشاورزی خود نشده است.

وی در این رابطه می‌گوید: با فیلم و عکس و سند مشخص کردم در زمان سیل تا چه میزان زمین زیر آب رفت، اما همچنان در حال دوندگی برای دریافت خسارت سیل هستیم و برای پیگیری موضوع به تهران نیز مراجعه کردم.

این کشاورزی روستایی با بیان اینکه کارشکنی در خوزستان نیست و در اینجا مشکل خاصی نداریم، گفت: پژهشکده قضایی که مسؤول تایید پرونده‌های کشاورزان خسارت دیده است مدعی است که پرونده‌ها را تایید کرده است و اکنون مسؤولیت وزارت کشور است که پرونده‌ها را بارگذاری کند، یک ماه درگیر پروسه تایید پرونده هستیم اما راه به جایی نبردم.

کشاورزان یک سوم تسهیلات را دریافت کردند

حسین مرمضی رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت‌آزادگان نیز گفت: پس از سیل اخیر حدود 4 هزار پرونده برای کشاورزانی که اراضی کشاورزی آن‌ها از سیل آسیب دید تشکیل شد و از این تعداد حدود 100 تا 150 نفر،  تنها یک سوم تسهیلات را دریافت کردند و مابقی تسهیلات تا کنون پرداخت نشده است،

وی با اشاره به بسته بودن سایت برای ثبت پرونده کشاورزان خسارت دیده، عنوان کرد: بالغ بر یک هزار پرونده کشاورزان خسارت دیده هنوز ثبت نشده است و پرونده برخی کشاورزان به دلیل اشکالات جزئی تایید نشده است اما به دلیل بسته بودن سایت نمی‌توانند کاری انجام بدهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت‌آزادگان مساله پرداخت خسارت کشاورزان را روزانه دنبال می‌کنیم اما هیچ مسؤولی اطلاعی از علت عدم پرداخت خسارت تا این زمان ندارد، مدیرکل جهاد کشاورزی نیز از قضیه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

4 هزار پرونده خسارت کشاورزی در شهرستان شوش تشکیل شد

حکیم خنیفر رئیس نظام صنفی کشاورزی شوش نیز با ابراز گله‌مندی از بسته شدن سایت برای ثبت پرونده کشاورزان خسارت دیده، عنوان کرد: در شهرستان شوش بالغ بر 4 هزار پرونده به منظور دریافت خسارت ناشی از سیل تشکیل داده شد اما کشاورزان از مبلغ 5 میلیون خسارت که به عنوان تسهیلات بلاعوض  برای آن‌ها تعیین شد فقط 50 درصد را دریافت کردند.

  در سیل فروردین امسال  حدود 213 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از سیلاب آسیب دیدند که دولت به منظور جبران خسارات در بخش کشاورزی در مجموع یک میلیارد و 800 میلیون تومان و  در قالب کمک‌های بلاعوض به مبلغ 926 میلیارد تومان و تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 910 میلیارد تومان در هیئت دولت مصوب کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار