تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی در کشور تدوین شده است
 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: پنج هزار و ۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی در کشور تدوین شده است.

 علی اوسط هاشمی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه شورای مهارت خوزستان اظهار کرد: بسیاری از مناسبت‌های مختلف علمی، ورزشی و تاریخی از ایران روییده شده و باید به متمدن بودن بیندیشیم که آمیخته شدن آن با اسلام به زیبایی آن می‌افزاید.

وی افزود: تمام ارزش‌ها را باید در مسیر دانشگاه دپو کنیم؛ چون محور دانش از اهمیت بسیاری برخوردار است و امروز ۴۰ درصد از مراجعان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که خواستار طی دوره‌های مهارتی در سطح زیر دیپلم هستند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: شورای عالی مهارت در سال ۹۶ به تصویب رسید و بعد در برنامه ششم هم الزاماتی را آورده است که ۵۰ درصد نظام آموزش و پرورش رسمی کشور باید به سمت ارتقای مهارت و مهارت‌آموزی دانش آموزان حرکت کند.

هاشمی عنوان کرد: همچنین برای وزارت علوم هم برنامه‌ای تعیین شده که ۳۰ درصد از جهت‌گیری‌های خود را به این سمت حرکت دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی افراد فکر می‌کنند که شغل باعزت و منزلت زا در مسیر بودن پشت میز و فرصت‌های شغلی اداری نیست؛ این ارزش‌ها و دیدگاه‌های غلط باید اصلاح شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در این بخش حتی ارزش زایی اجتماعی برای اهل مهارت را چندان با علم و منطبق بر باورهایمان که کار قداست دارد، مورد توجه قرار ندادیم.

هاشمی یادآور شد: جوانان جامعه امروز دغدغه‌های بسیاری دارند که تنها در سن ازدواج، نرخ طلاق، حاشیه‌نشینی، فقر و بیکاری خلاصه نمی‌شوند؛ کشور فقیری نیستیم که از فقر سخن بگوییم و به نظر باید باور کنیم که نیازمند بازنگری در نگاه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: آموزش فنی و حرفه‌ای چهار عنصر را در اختیار دارد و اساس آن بر «همگرایی» و «هم‌افزایی» است که زبان واحد ایجاد کنیم؛ دو مورد از آن چهار عنصر که می‌تواند اعتبار و زمینه حضور در بازارهای جهانی را ایجاد کند، «آموزش» و «مهارت» است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه بر پایه «سنجش مهارت» آزمون‌هایی را برای مهارت آموزان برگزار و در یک توافق بین‌المللی مدرکی در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: خوزستان به دلیل قابلیت‌های ملی مثل نفت، گاز، کشاورزی، آب و منابع انسانی شایسته این است که پایلوت سنجش مهارت قرار بگیرد؛ می‌تواند ادعای کمال دادن نظام مهارت در استان را داشته باشد تا بر اساس مهارت به تولید فکر کند.

هاشمی با اشاره به اینکه ارزش گواهی‌های مهارت گاهی حتی از دانشنامه‌های دانشگاهی نیز بالاتر است، گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه می‌توانند پایه‌های مهارت را پایه‌ریزی کنند تا هر فرد بعد از اتمام مدارج تحصیلی یک‌پایه مهارتی داشته باشد که امید به بودن در یک موقعیت شکلی را در خود ببینند.

وی با تأکید بر اینکه باید با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجماعی منتج به جریان نهضت زا برای نهادینه‌سازی مهارت در کشور داشته باشیم، ادامه داد: مرکز تربیت مدرس، دانشگاه فرهنگیان و مرکز تربیت مربی در کشور وجود دارد، همچنین یک طرح مشترک بین ایران و آلمان نیز برای تربیت مربیان توانمند در کرج داریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اعلام این خبر که دپارتمان تخصصی آب و خاک و کشاورزی در استان خوزستان ایجاد می‌شود، یادآور شد: امروز دانش، تکنولوژی و مهارت نقش اساسی در بهبود عملکرد کشاورزی دارد؛ بنابراین آموزش‌های تخصصی حتی در این بخش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هاشمی با اشاره به اینکه وقتی سخن از «توسعه دریامحوری» داریم نقش مهارت و آموزش بسیار پررنگ است، عنوان کرد: المپیادهای مهارتی در سطح ملی در رشته‌های مختلفی را داریم؛ این المپیادها حتی در سطح اوراسیا، آسیا و جهانی برگزار می‌شود که در صورت اعلام آمادگی خوزستان میزبانی مسابقات المپیادهای ملی را به این استان واگذار می‌کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا خوزستان باید در رشته‌های ورزشی در اوج باشد ولی در رشته‌های مهارتی که می‌تواند فعال‌تر باشد هنوز وزنی را به آن نبخشیده است، اضافه کرد: نوع نگاه به ارزش بالای مهارت و تدوین یک نگاه استراتژیک می‌تواند زمینه‌ساز نگاه اوج‌گیری این بخش در جامعه باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تأکید کرد: پنج هزار و ۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی تدوین شده است که اراده بر این است تا تحول شگفت‌انگیزی در حوزه تکنولوژی شاهد هستیم و اگر غفلت کنیم ارزش مشاغل بروز نشده در حال افول است.

هاشمی افزود: تا پایان سال آینده باید دو هزار استاندارد آموزشی جدید برای مشاغل و شایستگی تدوین می‌کردیم که برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده است؛ البته پیش‌بینی شده که این عدد به پنج هزار استاندارد افزایش پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در خوزستان ۶۰۰ آموزشگاه آزاد و همچنین در سطح کشور حدود ۱۲ هزار آموزشگاه مهارتی و فنی و حرفه‌ای آزاد فعالیت دارند، بیان کرد: در حال حاضر ۶ هزار مربی در سطح کشور داریم که هر کدام از مهارت آموزان برای دریافت پروانه باید مهارت خود را از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای مورد سنجش قرار دهند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار