تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۱۹۵۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت و صنعت امیرکبیر بزرگترین سایت تولید کمپوست در خاورمیانه

رئیس اداره آب، خاک و تحقیقات کاربردی کشت و صنعت امیرکبیر گفت: این سایت با ظرفیت سالانه ۸۰ هزار تن، بزرگترین سایت تولید کمپوست خاورمیانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، حسین حاجی شرفی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه، در حاشیه بازدید از سایت تولید کمپوست شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تولید کمپوست از بقایای نیشکر انجام‌ می‌شود. این سایت با ظرفیت سالانه ۸۰ هزار تن، بزرگترین سایت تولید کمپوست خاورمیانه است.

وی افزود: از سال ۹۵ شروع به تولید کمپوست کردیم و دانش آن را خودمان بصورت آزمون و خطا و به کاربستن تجربیات به دست آورده و برای اولین بار در کشور نهادینه کردیم.

حاجی شرفی ادامه داد: کمپوست این شرکت، استاندارد شماره ۲ کشور را به دست آورده است. استاندارد شماره یک آن مربوط به پسماندهای تر (پسماندهای مواد غذایی) است. در این ۴ سال تا کنون ۱۸۵ هزار تن کمپوست تولید شده  که تقریبا ۱۴۵ تن آن در شرکت کشت و صنعت امیرکبیر استفاده شده مابقی نیز مورد استفاده شرکت نفت، شرکت عماکو برای تصفیه پسماند های حفاری، سازمان شهرداری، کشت و صنعت های همجوار و کشاورزان محلی قرار گرفته است.

رئیس اداره آب، خاک و تحقیقات کاربردی کشت و صنعت امیرکبیر با بیان اینکه تولید کمپوست به دلیل صرفه اقتصادی، کم کم موجب افزایش متقاضیان این محصول می‌شود، تصریح کرد: مشکل عمده ما، حمل و نقل کمپوست است، بیشترین قیمت کمپوست را هزینه های حمل و نقل آن به خود اختصاص داده، چرا که وزن حجمی آن کم است؛ همچنین تولید کمپوست از لحظه ورود مواد اولیه حدود ۵ ماه به طول می‌انجامد.

حاجی شرفی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات خوزستان، فقر مواد آلی خاک است، اشاره کرد: میزان ماده آلی منطقه کشت و صنعت امیر کبیر، تقریبا صفر و خاک این منطقه بسیار فقیر است.

رئیس اداره آب، خاک تحقیقات کاربردی کشت و صنعت امیرکبیر با بیان اینکه شرط اول پایداری و بقای ‌کشاورزی، مواد آلی خاک است، عنوان کرد: خاکی که مواد آلی آن افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند نوسانات اقلیمی را کنترل کند، هدف ما این است که بخشی از مواد آلی خاک پس از برداشت به آن بازگردد‌ که با استفاده از کمپوست این هدف محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: سالیانه ۳۳ درصد محصول نیشکر، باگاس (تفاله نیشکر) است، کمپوست حاصل ترکیب پسماند کارخانه به نام گِل و فاضلاب تصفیه شده کارخانه (آب شکر) است، این ۳ ماده پسماندی در گذشته هر کدام به نحوی دفع می‌شدند و اکنون با تولید کمپوست تبدیل به یک ماده مؤثر شده است.

:
:
:
آخرین اخبار