تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۵۲۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاثیر جنس لوله های فاضلاب در دفع آب های سطحی معابر اهواز
رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران، توضیحاتی را در خصوص تاثیر جنس لوله های فاضلاب در دفع آب های سطحی معابر اهواز ارائه کرد.
 مهدی قمیشی، رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز  در خصوص جنس لوله های فاضلاب اهواز گفت: این لوله ها از جنس آزبست یا سیمانی و بدون پوشش هستند که در حال حاضر از چنین لوله هایی برای فاضلاب استفاده نمی شود.

او در ادامه افزود: لوله های آزبست و سیمانی به علت مشکلات زیست محیطی، احتمال شکستگی بالا، خصوصیات هیدرولیکی نامناسب، انعطاف ناپذیری و هزینه های تعمیر بالا دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

قمیشی بیان کرد: لوله های جدید سیمانی با روکش و یا پلی اتیلن هستند، اگر بنا بر ایجاد سیستم دفع آبهای سطحی باشد، قاعدتاً از چنین لوله هایی باید استفاده شود که نه تنها عمر بیشتری خواهند داشت، بلکه عبور جریان فاضلاب از درون آنها بهتر صورت می گیرد.

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص ویژگی لوله های پلی اتیلن و GRP ، اظهار داشت: این لوله ها به جهات سبکی وزن، خاصیت انعطاف پذیری، خصوصیات هیدرولیکی مناسب، مقاومت در مقابل خوردگی و هزینه تعمیر و نگهداری پایین، گزینه بسیار مناسب تری برای فاضلاب هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: می توان بعضی اشکالات لوله های سیمانی را با استفاده از پوشش داخلی برطرف کرد. ایراد هایی که شامل خصوصیات هیدرولیکی و خوردگی هستند.

مهدی قمیشی در پایان ایجاد سیستم دفع آبهای سطحی مجزا از سیستم فاضلاب خانگی را برای شهر اهواز لازم برشمرد و اذعان داشت: در این نوع سیستم ها، جمع آوری آب باران در خیابان ها ابتدا بصورت کانال روباز سطحی انجام می شود و سپس آب جمع آوری شده به سامانه جمع کننده لوله منتقل می گردد و در محل هایی مانند رودخانه ها تخلیه می شوند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار