تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۹۵۲۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا باید از خرید مرغ زنده خودداری کرد؟
 مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است، گفت: به مردم اکیدا توصیه می‌شود به صورت جدی از خرید طیور زنده از بازارهای محلی خودداری کنند.

دکتر مصطفی کنارکوهی  در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان، اظهار کرد: در سال جاری موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: این بیماری امکان انتقال به انسان و ایجاد درگیری‌های انسانی را دارد بنابراین مردم از هرگونه شکار پرندگان وحشی، کنجکاوی درباره پرندگانی که در حاشیه جاده‌ها هستند و نیز مصرف مرغ زنده خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص چگونگی انتشار ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیان کرد: این بیماری از طریق پرندگان آزادپرواز که در تالاب‌ها، رودخانه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند، منتقل می‌شود. بیماری در طیور اتفاق می‌افتد و در مدت کوتاهی تلفات گسترده‌ای می‌دهد.

کنارکوهی ادامه داد: به فعالان حوزه طیور خوزستان اعم از شرکت‌های مرغ مادر تخم‌گذار و پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی صنعتی طیور بومی و سایر ماکیان توصیه می‌شود که ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی را جدی بگیرند و هر گونه تلفات غیرعادی طیور را بلافاصله گزارش کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در این راستا کارشناسان دامپزشکی خوزستان نیز در قالب اکیپ‌های پایش آنفلوآنزای پرندگان، کلیه مناطق پرخطر اعم از تالاب‌ها و رودخانه‌ها و همچنین جمعیت طیور صنعتی پرورشی و بومی روستایی سراسر استان را به صورت مستمر مورد پایش و بررسی قرار می‌دهند.

کنارکوهی بیان کرد: به مردم اکیدا توصیه می‌شود به صورت جدی از خرید طیور زنده از بازارهای محلی خودداری کنند. همچنین در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی مراتب را به اطلاع کارشناسان دامپزشکی برسانند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ که در مراکز خرید مجاز عرضه می‌شود، هیچ گونه مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار