تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۹۵۲۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بانک سفال ارجان و چگاسفلی راه‎اندازی می‎شود
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی گفت: به منظور سفال‎های شاخص و قابل مطالعه در این محوطه تاریخی، بانک سفال ارجان و چگاسفلی راه‎اندازی می‎شود.

احسان شیخ‎بارانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از پژوهش، مطالعه و حفاظت در این پایگاه گفت: پایگاه ارجان و چگاسفلی به منظور اقدامات پژوهشی خود، به ایجاد بانک سفال از راه داده‎های باستان‎شناسی اقدام کرده است.

او افزود: پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی در نظر دارد سفال‎های شاخص و قابل مطالعه در محوطه تاریخی ارجان و چگاسفلی که پیش از این توسط تیم‎های پژوهشی باستان‎شناسی جمع‎آوری، دسته‎بندی و مطالعه شده‎اند را به صورت هدفمند در قالب یک مجموعه با عنوان بانک سفال راه‎اندازی نماید.

شیخ بارانی تصریح کرد: ایجاد بانک سفال، مرکز پژوهش ارزنده‌ای ایجاد خواهد کرد که در آن همه اشیاء سفالی براساس قدمت، زمان کشف و سایر اطلاعات تفکیک و دسته‎بندی خواهند شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی بیان داشت: در این بانک، تکه و قطعات قابل مطالعه که از کاوش‌ها و در طول سالیان به دست آمده‎اند، قرار خواهند گرفت و پژوهشگران، محققان، دانشجویان رشته‌های باستان‎شناسی و علاقه‎مندان به تاریخ می‎توانند در پژوهش‌های خود برای کسب اطلاعات منطقه‌ای و باستانشناسی از آن‎ها استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان این‎که آثار سفالی موجود در این بانک، مربوط به دوره‎های مختلف پیش از تاریخی، تاریخی (ساسانی، اشکانی، عیلامی و ...) و نیز دوره اسلامی هستند ادامه داد: این سفال‎ها علاوه بر آن‎که برای انجام کار‌های پژوهشی جمع آوری و نگهداری می‌شوند، گردشگران و علاقه‎مندان نیز می‎توانند از آن‎ها دیدن نمایند.

احسان شیخ‎بارانی ضمن تقدیر از تلاش‎های فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‎های وزارت میراث فرهنگی، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و عباس مقدم پژوهشگر محوطه تاریخی ارجان و چگاسفلی به دلیل همکاری به منظور ایجاد بانک سفال ارجان و چگاسفلی اظهار کرد: به یاری خدا طی ماه‌های آینده شاهد راه‎اندازی این بانک سفال به طو رسمی در پایگاه خواهیم بود.

او گفت: مکان موردنظر برای ایجاد بانک سفال آماده و در اختیار کارشناسان مربوط قرار گرفت و این بانک تا ۲ ماه آینده و پیش از پایان سال جاری به صورت رسمی گشایش خواهد یافت.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار