تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۹۵۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رخ‌نمایی میوه‌های ممنوعه در فضای مجازی
فروش میوه های ممنوعه خارجی در حالی در فضای مجازی گسترش می یابد که براساس اعلام اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است.
  فعالیت در فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است و افراد برای کسب درآمد در این حوزه دست به اقدامات مختلفی می‌زنند. فروش محصولات متنوع از جمله صنایع دستی، لباس، لوازم بهداشتی و آرایشی، انواع غذاها، میوه و… از جمله اقداماتی است که روز به روز در فضای مجازی گسترش می‌یابد اما نکته قابل توجه در این میان عرضه میوه‌های قاچاق است که واردات آنها به کشور ممنوع است.

میوه اژدها، فیسالیس، بلوبری و … از جمله میوه‌هایی هستند که در فضای مجازی به فروش می رسند.

این درحالی است که واردات میوه به کشور جز برخی میوه‌های گرمسیری ممنوع است و دلیل اصلی این ممنوعیت نیز جلوگیری از ورود آفات قرنطینه‌ای که طی سالهای گذشته خسارات فراوانی به تولید زده، عنوان می‌شود.

در همین زمینه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی  با بیان اینکه زمانی عرضه میوه قاچاق حتی در میدان مرکزی میوه و تره بار نیز بسیار زیاد بود، گفت: حتی اعضای ما نیز گاهی به دلیل سود بالای این میوه‌ها وسوسه می‌شدند و کم و بیش آنها را عرضه می‌کردند.

وی تصریح کرد: اما در حال حاضر عرضه میوه‌های قاچاق بسیار محدود شده و اگر هم اتفاق می‌افتد بیشتر در حاشیه‌های میدان مرکزی میوه و تره بار این کار انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد: جز میوه‌های موز، آناناس، انبه و نارگیل ورود سایر میوه‌ها به کشور ممنوع است و در صورت ورود قاچاق تلقی می‌شود.

کارگر با بیان اینکه عرضه و فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است مگر اینکه عرضه کننده از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف مجوز دریافت کرده باشد، افزود: میوه قاچاق هم که نمی‌تواند مجوز دریافت کند بنابراین اقدامی غیرقانونی و تخلف است.

فروش میوه در فضای مجازی ممنوع است

وی ادامه داد: ما بارها این موضوع را مطرح کردیم که اگر قرار است کسی در فضای مجازی میوه عرضه کند باید مجوز داشته باشد، گفت: اتاق اصناف نیز در این مورد چند بار تذکر داده و آن را مطرح کرده است اما متأسفانه چون نظارت نیست بعضاً شاهد این کار هستیم.

کارگر با تاکید بر اینکه اساسنامه توزیع میوه با اتحادیه است، افزود: دستگاه‌های مربوطه باید با توزیع میوه در فضای مجازی برخورد کنند به ویژه میوه‌های ممنوعه که مجوز واردات هم ندارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث غیرقانونی بودن واردات و فروش این میوه‌ها، بحث سلامتی نیز مطرح است و چون این میوه‌ها شرایط قرنطینه را طی نمی‌کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد احتمال دارد که باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف کنندگان شوند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد هیچکس پاسخگو نخواهد بود.

کارگر ادامه داد: در خصوص کالاهای دیگر شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم بنابراین بعید نیست که میوه‌های مذکور نیز از نظر سلامتی دچار مشکل باشند.

وی به مردم توصیه کرد: میوه‌های داخلی را از مراکز توزیع در سطح شهر خریداری کنند چرا که هم کیفیت میوه‌های داخلی بالاتر از انواع خارجی آن است و هم اینکه میوه‌هایی که در سطح شهر عرضه می‌شود کیفیت بالاتری از محصولاتی که در فضای مجازی عرضه می‌شوند دارند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار