تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۹۵۱۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستان زوج خوزستانی به تولید نگین سرخ رنگین شد
طلای سرخ نوعی محصول کشاورزی است که بدلیل با ارزش بودن، قیمت بسیار بالایی دارد و به سایر کشورها صادر می شود.
  ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود و شهرستان قائنات به عنوان پایتخت زعفران جهان شناخته شده است.

زعفران یا زَرپَران، گیاهی است از تیرهٔ زنبقیان.

کشت زعفران در ایران به‌ویژه در شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه (روستای کاریزک ناگهانی)، قاینات (در روستا‌های فندخت، بهناباد، استند، آبیز، اسپاد، اردکول)، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی و شهرستان‌های تربت جام، تایباد، باخرز، گناباد، سبزوار، ششتمد، نیشابور و بجستان، کاشمر، خلیل‌آباد و کوهسرخ در استان خراسان رضوی و به تازگی در استان‌های اصفهان (نطنز) فارس، کرمان، سمنان (شاهرود)، لرستان، قزوین، اردبیل و استان آذربایجان شرقی و شهرستان ایذه واقع در استان خوزستان کشت می‌شود.

نوع دیگری از کشت وجود دارد که به روش هواکشت معروف است و در محیطی بسته و گلخانه ای انجام می‌شود .

در شهرستان شوشتر واقع در استان خوزستان یک کارآفرین خوزستانی موفق شده با استفاده از این روش، حدود یک کیلوگرم زعفران از نوع نگین را تولید و روانه بازار مصرف کند.

تولید زعفران به روش هواکشت برای اولین بار در خوزستان

احسان اسپندار کارآفرین کشت زعفران به روش هوا کشت  گفت: در کارگاهی نه چندان بزرگ اقدام به کشت زعفران به روش هواکشت کردم.

او افزود: در سایر شهرستان‌های استان خوزستان از جمله ایذه، کشت زعفران انجام می‌شود، اما برای اولین بار بود که کشت این محصول به روش هواکشت را انجام دادم.

اسپندار گفت: باتوجه به روش کشت متفاوت، زعفران تولید شده از نوع نگین است و بهترین نوع این محصول را روانه بازار کردیم.

تولید یک کیلوگرم زعفران از کاشت ۳۵۰ کیلوگرم پیاز

این کارآفرین با اشاره به اینکه ۳۵۰ کیلوگرم پیاز زعفران کاشته شده ، بیان کرد: موفق شدیم پس از گذشت ۳ ماه، حدود یک کیلوگرم زعفران برداشت کنیم.

او در ادامه گفت: اگر به همین روال پیش برود، پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده میزان برداشت را به بیش از یک کیلوگرم برسانیم.

اشتغالزایی در آینده ای نزدیک

احسان اسپندار درخصوص برنامه ریزی برای کشت و برداشت زعفران طی سال‌های آینده اظهار کرد: باتوجه به اینکه پیاز زعفران درون زمین دوره استراحت را می‌گذراند و هر پیاز ۳ لوله گلدهی دارد، پیش بینی می‌شود بیش از یک تن از این نوع پیاز کشت شود.

او ادامه داد: در صورتی که از این کارآفرینی حمایت شود و ارگان‌های ذیربط وارد صحنه شوند، می‌توان برای ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرد.

موفقیت در کشت زعفران نگین

همسر احسان اسپندار که هم شریک زندگی این کارآفرین است و هم در اشتغالزایی و کسب سود او را همراهی می‌کند  گفت: پس از کسب اطلاعات لازم درخصوص چگونگی کشت و تولید زعفران، با همفکری و توکل به خدا تصمیم گرفتیم کشت را در فضایی کوچک و به میزان کم آغاز کنیم.

او افزود: تا این لحظه عملیات کشت زعفران نگین که از نوع با عیار بالا به شمار می‌رود با موفقیت پیش رفته و به مرحله برداشت این محصول رسیده ایم.

او درخصوص مراحل پس از برداشت زعفران اظهار داشت: پس برداشت، گل‌های زعفران را به منزل برده و پرچم‌های قرمز که همان زعفران اصلی است از گل‌ها جدا کرده و سپس قسمت زرد آن را نیز جدا می‌کنیم.

این بانوی کارآفرین بیان کرد: قسمت‌های قرمز را در ظرفی قرار داده و روی حرارت بخاری خشک می‌کنیم تا آماده مصرف شود، ضمن اینکه قسمت‌های زرد آن برای خوشرنگ و خوش طعم کردن غذا‌ها از جمله؛ خوراک مرغ، گوشت و... کاربرد دارد.

زعفران بخاطر ارزشمند و گران بودن، به طلای سرخ معروف است، چراکه ارزش آن به طلا که فلزی گرانبها محسوب می‌شود، شباهت دارد و تولید و صادرات آن ارزآوری بسیاری برای کشور به همراه دارد.

حال که جوانان این مرز و بوم با تولید و اشتغالزایی سعی در جلوگیری از واردات و خروج ارز دارند و می‌خواهند صادرات غیرنفتی را بیش از گذشته رونق داده و تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان را از روشی شکست دهند، شایسته حمایت و همراهی هستند.

تنها انتظار تولیدکنندگان و کارآفرینان، حمایت و ارائه تسهیلات کم بهره و در اختیار داشتن امکانات و رفع موانع است، صدای آن‌ها را بشنویم و به وعده‌ها عمل کنیم.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار