تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۵۰۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد:
خودکفایی در برخی از اقلام صنعت نفت با همکاری جهاددانشگاهی
  مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با همکاری جهاد دانشگاهی، اکنون در بخشی از اقلام صنعت نفت به خودکفایی رسیده‌ایم.

احمد محمدی در حاشیه بازدید از خط تولید مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان که روز (۱۸ دی ماه) انجام شد، اظهار کرد: مته حفاری یکی از پرکاربردترین کالاهای بخش بالادستی صنعت نفت محسوب می‌شود که تقریبا به صورت صد درصدی به واردات آن از شرکت‌های خدماتی سرویس دهنده خارج از کشور وابسته بودیم که در چند سال گذشته با همکاری مستمر با جهاد دانشگاهی در چند حوزه از جمله مته حفاری، اکنون در بخشی از این اقلام به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به دانش ساخت این مته حفاری دست پیدا کرده‌اند و این دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. اکنون در حال حرکت به سمتی هستیم که میزان وابستگی ما به خارج از کشور را در این بخش، به خوداتکایی می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: در اقلام دیگر نیز همکاری‌هایی با جهاد دانشگاهی داریم. رویه صنعت نفت این است که حداکثر توجه به توانمندی داخل و استفاده از مراکز علمی و پژوهشی و مراکز دانشگاهی و صنعتگران را داشته باشد.

محمدی درخصوص نقش جهاد دانشگاهی در خودکفایی در صنعت نفت، تصریح کرد: در این زمینه طیف وسیعی از کالا و مواد مصرفی صنعت نفت را داریم که از جمله آن ساخت مته حفاری است. همچنین جهاد دانشگاهی در زمینه ساخت برخی مواد شیمیایی که مواد پر مصرف روزانه در مسیر تولید و پشتیبانی صنعت نفت هستند، اقدامات خوبی انجام داده است. جهاد دانشگاهی اقلام دیگری را نیز درخصوص ماشین‌های دوار در دستور کار دارد که در حال پیگیری هستند و این اقدامات به خودکفایی صنعت نفت کمک می‌کند.

وی با اشاره به احداث کارگاه ساخت مته حفاری در خوزستان، گفت: خواسته شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این است که شرکت‌هایی که می‌خواهند در زمینه ساخت داخل به ما کمک کنند، کارخانه‌هایشان را در خوزستان که پایتخت نفت ایران است، احداث کنند.

محمدی بیان کرد: در مجموع ارزیابی ما از ساخت مته حفاری توسط جهاد دانشگاهی مثبت است و این مرکز حتی نسبت به یک سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است. امیدواریم با کارهای دیگری که در دست اقدام است، در سایر اقلام این حوزه در انواع و سایزهای مختلف که برای حفاری یک چاه کاربرد دارد، به خودکفایی برسیم.

فرخ علیخانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید نیز اظهار کرد: طبق قرارداد جهاد دانشگاهی با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در راستای تقویت سازندگان داخلی، انواع مته‌ها ساخته شد.

وی افزود: آنچه امروز مشاهده کردم این است که جهاد دانشگاهی مهندسی معکوس نکرده و طراحی ساخت مته‌ها را جهاد دانشگاهی انجام داده است که این کار بسیار ارزشمندی است. همچنین این به توسعه بیشتر نیاز دارد که در حال انجام است و مطمئنا در این بخش بی‌نیاز خواهیم شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار