تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۹۴۸۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چالش‌ها و موانع آبزی‌پروری آبادان و خرمشهر
 پرورش‌دهندگان و آبزی‌پروران آبادان و خرمشهر همیاری و توجه مسوولان برای برطرف شدن چالش‌ها و موانع آبزی‌پروری را خواستارند.

تعدادی از پرورش‌دهندگان و آبزی‌پروران آبادان و خرمشهر گفتند:مشکلات زیادی در بخش تولید پیشروی پرورش‌دهندگان ماهی و میگو در این ۲ شهرستان وجود دارد که برطرف کردن آن از سوی مسوولان محلی و دولتی می‌تواند در رونق تولید و اشتغالزایی در منطقه تاثیرگذار باشد.

رییس اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو و ماهیان گرمابی آبادان در این باره گفت: سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی توسط بخش دولتی و خصوصی در سایت پرورشی میگوی چوئبده در سه هزار هکتار زمین در قالب ۱۲۰ مزرعه  انجام شده و متاسفانه بیش از پنج سال بدون استفاده مانده است و فقط پنج درصد مزارع فعال هستند و ۹۵ درصد دیگر تعطیل هستند.

داود احمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:۵۰درصد مشکل تعطیلی این مزارع پرورشی بروکراسی اداری است به طوری که بیشتر تولیدکنندگان برای گرفتن مجوز تولید باید به مدت ۲ سال در پیچ و خم اداری زمان را از دست دهند.

وی آبزی‌پروری را شغلی پایدار و توجیه‌پذیر با اشتغالزایی مناسب بیان کرد و گفت:راه اندازی طرح‌های مشاغل خانگی روستایی همچون ایجاد استخرهای پرورش ماهی در زمین‌های کشاورزی روستاهای چوئبده، اروندکنار و بهمنشیر می‌تواند حدود ۱۵ هزار شغل ایجاد کند.

احمدزاده افزود: از ۴۵ روز پیش ۲۰ نفر تقاضای درخواست مجوز احداث استخر پرورش ماهی در روستاها داده اند ولی متاسفانه تاکنون پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

یکی از پرورش‌دهندگان ماهی‌گرمابی مجتمع شهید احمدیان خرمشهر هزینه بالای آب‌بها برای مزارع پرورشی را از مشکلات عمده آبزی‌پروران این شهرستان بیان کرد و گفت: هزینه آب‌بها برای هر مرحله پرورش ماهی درمزارع ۱۶ تا ۲۰ هکتاری ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلیون ریال است که این رقم با توجه به هزینه‌های جانبی همچون خوراک آبزیان، برق و دستمزد کارگران، برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست. 
احمد شریفات بیان کرد:طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است برای هرگونه قیمت‌گذاری و یا تعرفه از اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی برای یافتن راهکار مناسب اقدام کند که متاسفانه سازمان آب و برق خوزستان بر خلاف مصوبات، نرخ توزیع آب را بدون در نظر گرفتن حق تولید کننده افزایش می‌دهد. 
وی ادامه داد:در مواردی که استحصال آب به وسیله دولت انجام می‌گیرد باید نرخ آب بها با در نظر گرفتن هزینه جاری از قبیل مدیریت، نگهداری، بهره برداری و هزینه استهلاک تاسیسات با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر منطقه تعیین و از مصرف کننده وصول شود. 
وی گفت: زمانی که استحصال آب توسط دولت صورت نمی‌گیرد و تولید کننده به صورت سنتی آب برداشت می‌کند باید به میزان یک درصد نرخ آب‌بها پرداخت کند. 
شریفات با اشاره به ماده ۵۸ قانون که عنوان شده رودخانه کارون دارای سد است و باید از پرورش دهندگان ماهی پنج درصد حق آب‌بها دریافت شود افزود: مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر در پایین دست رودخانه کارون با فاصله بسیار زیاد از سدها قرار دارد که آب‌های پایین دستی متاثر از ۲۳ نقطه تخلیه فاضلاب رودخانه کارون بوده و این امر باعث کاهش تولید شده است. 
وی گفت:با توجه به شرایط زیست محیطی حاکم بر منطقه و تاثیرات جزر و مدی و طبق موافقت اصولی برداشت آب در سال ۱۳۷۶ اداره کل امور آب خوزستان در رابطه با تامین آب مورد نیاز طرح پرورش ماهی، نرخ آب‌بها ‌باید متفاوت با دیگر مناطق کشور باشد. 
مدیرعامل اتحادیه آبزیان خرمشهر نیز در این باره گفت: برای دفع پساب مجتمع شهید احمدیان خرمشهر باید فکر اساسی کرد چرا که تخلیه نشدن پساب مزارع موجب بروز انواع بیماری‌های ویروسی برای ماهیان پرورشی می‌شود. 

هاشم دیلمی افزود: تخلیه شدن پساب مجتمع پرورشی شهید احمدیان خرمشهر در کانال شیردم موجب شده کانال به حد اشباع برسد و به زمین‌های اطراف کشاورزی سرریز کند.

وی تکمیل شدن طرح سیفونی شهیدرمضانی را از راهکارهای مناسب برای دفع پساب مجتمع پرورشی شهید احمدیان خرمشهر بیان کرد و گفت: با تکمیل شدن طرح سیفونی شهیدرمضانی علاوه بر دفع پساب مجتمع پرورشی شهیداحمدیان خرمشهر، پساب‌های حاصل از شرکت کشت و صنعت نیشکر به تالاب شادگان و در نهایت به دریا هدایت می‌شوند.

دیلمی ادامه داد: این طرح چندین سال راکد مانده و برای تکمیل شدن آن نیاز به اعتبار دارد.

وی درباره سهمیه نهاده‌ها و خوراک ماهیان پرورشی نیز گفت:پیشتر سهمیه جو و ذرت به نرخ دولتی به پرورش‌دهندگان داده می‌شد اما مدتی است که باید از بازار آزاد تهیه شود و این برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

مدیرعامل اتحادیه آبزیان خوزستان جلوگیری از خلع ید صاحبان مزارع پرورش آبزیان توسط امور اراضی را از خواسته‌های آبزی‌پروران بیان کرد و افزود: به استناد ماده قانونی اصلاحی ۳۳، کسانی که کار آنها ۴۰ درصد پیشرفت کاری داشته نباید خلع‌ید به آنها تعلق گیرد.

همچنین بر اساس مصوبه هیات دولت، وزارت جهاد کشاورزی موظف است برای کسانی که ۳۰ درصد طرح را براساس دستور العمل اجرا کرده‌اند، برای تفکیک و احراز اخذ سند معرفی کند ولی متاسفانه این کار عملی نشده و قراردادها حذف می‌شود.

محمد معلم، صدور اسناد مزارع پرورشی خلع‌ید شده را توسط امور اراضی خواستار شد و گفت: بیشتر مالکان مزارع پرورشی سال ها برای راه اندازی استخرهای پرورشی خود زحمات زیادی کشیدند و صلاح نیست که مزارع آنها چه از طریق نهاد متولی و بانک‌ها خلع‌ید شوند لذا باید اسناد آنها بدون تشریفات دست و پا گیر صادر شود تا بتوانند مجدد فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ دولت برای حذف بدهی‌های پرورش‌دهندگان میگوی کشور یک هزار میلیارد ریال اختصاص داد که از این میزان ۱۶۰ میلیارد ریال به خوزستان تعلق گرفت و در این رابطه مزارعی که سه سال فعالیت داشتند سود و جرایم بانکی آنها بخشوده شد و اصل بدهی را پرداخت کردند اما ۵۰ درصد پرورش‌دهندگان تاکنون سود و جرایم آنها بخشوده نشده است.

معلم، تامین تسهیلات ارزان قیمت برای تولید سال آتی را از خواسته‌های پرورش‌دهندگان میگو بیان کرد و گفت: انتظار می‌رود دولت برای برطرف شدن مشکلات پرورش‌دهندگان میگو در خوزستان به ویژه بخشش سود و جرایم بانکی آنها اقدام کند.

وی لایروبی کانال‌های آب‌رسان اصلی، ترمیم شبکه برق‌رسانی و جاده دسترسی را از دیگر خواسته‌های پرورش‌دهندگان میگوی چوئبده آبادان بیان کرد و افزود: ایجاد امنیت و استقرار پاسگاه انتظامی از دیگر خواسته‌های پرورش دهندگان میگو است.

معلم، با بیان اینکه امکانات امنیتی در سایت چوئبده کم است ادامه داد: با توجه به اینکه ساختمان پاسگاه انتظامی در سایت پرورشی چوئبده وجود دارد لازم است این پست در این منطقه استقرار یابد.

وی ایجاد مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی آبزیان آب‌شور را از دیگر موارد مورد نیاز در سایت پرورشی چوئبده آبادان بیان  کرد و گفت: در این منطقه ۱۰هزار هکتار زمین وجود دارد و اگر این میزان تبدیل به مزارع پرورشی شود به طور قطع با کمبود نیروی کارگری و کارشناسی رو به رو می‌شویم.

رییس شیلات آبادان نیز شمار مزارع پرورشی ماهی و میگوی سایت پرورشی میگو چوئبده را ۱۱۴ مزرعه پرورشی فعال، نیمه فعال و غیرفعال بیان کرد و گفت: پارسال به منظور رونق تولید و به موازات پرورش میگو ، برخی از مزارع پرورشی اقدام به کشت ماهیان دریایی به عنوان جایگزین گونه‌های مقاوم همچون ماهیان شانگ، صوبیتی و ...کردند و نتیجه خوبی را به همراه داشت.

موسی کاکایی مزارع فعال ماهی و میگو در سایت چوئبده آبادان را ۳۱ مزرعه بیان کرد و افزود:با توجه به اینکه در چند سال متوالی مزارع پرورش میگو دچار بیماری لک‌سفید شده بودند و خسارت جدی به پرورش دهندگان وارد شد،برای فعالیت مجدد این مزارع پرورش ماهیان دریایی و آب شور پیشنهاد شد.

وی فرصت شغلی ایجاد شده برای هر مزرعه پرورش ماهیان دریایی را به طور مستقیم ۱۰ نفر بیان کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با فراهم شدن بستر مناسب برای پرورش ماهیان دریایی چرخه تولید دوباره مزارع سایت پرورشی از سر گرفته شود.

کاکایی افزود: پارسال  تسهیلات مورد نیاز پرورش‌دهندگان در نظر گرفته شده اما بانک‌های عامل همکاری لازم را با تولیدکنندگان نداشتند.

مدیر امور آب جنوب خوزستان نیز در خصوص تعرفه آب بهای مزارع پرورش ماهی خرمشهر گفت: تعرفه آب‌بهای مزارع پرورش ماهی بر اساس میزان برداشت محصول شیلات محاسبه و به سازمان آب و برق اعلام می‌شود.

حسین صیفی افزود: تعرفه آب‌بها  بر اساس محاسبه هر هکتار و نرخ ماهی تعیین و به مزارع اعلام می‌شود.

مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با پنجهزار هکتار زمین در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر خرمشهر واقع شده است. این مجتمع  از سال ۱۳۷۷ در مرحله نخست با ۵۵ شرکت تعاونی آبزی پروری و مرحله دوم در سال ۱۳۹۵ با ۸۸ شرکت تعاونی به تولید انواع ماهی پرورشی از نوع ˈفیتوفاگ ، کپور ، آمور، بیگهد و بنی با اشتغالزایی بیش از یکهزار نفر فعالیت خود را آغاز کرد. 

بندر چوئبده آبادان از مهم ترین مراکز پرورش میگوی کشور است و امسال ۲۰۰ تن میگوی وانامی از سطح ۱۸۶ هکتار مزارع پرورشی چوئبده آبادان برداشت شد. میگوی پرورشی از نوع وانامی رشد سریع، بازماندگی بالا و مقاوم به بیماری‌ها از مهمترین ویژگی‌های آنها است.
شهر چوئبده از توابع شهرستان آبادان استان خوزستان، در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان واقع شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار