تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۹۴۳۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی تولید 30 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در افق 1410 در خوزستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تولید 16.2 میلیون تن محصولات کشاورزی که در استان خوزستان تولید می‌شود گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود در افق 1410 به تولید 30 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و .... در استان دست یابیم.
 کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که استان خوزستان همترین قطب تولید محصولات کشاورزی کشور است اظهار کرد: در حال حاضر مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان 16.2 میلیون تن است که این میزان در مقایسه با سال 1392 که کل این تولیدات 12.2 میلیون تن بوده شاهد رشد 37 درصدی در این زمینه بوده‌ایم.

وی افزود: در سال زراعی 98-97 با وجود سیل بی‌سابقه و خسارات بسیار زیادی که به بخش کشاورزی استان وارد شد تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل یک میلیون تن افزایش داشت و قسمت عمده این افزایش تولید را در محصولاتی از قبیل گندم، ذرت، برنج و کلزا شاهد بودیم که ارزش ریالی این تولید معادل 5 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که ضمن کمک به اقتصاد ملی، به اقتصاد استان و افزایش درآمد کشاورزان استان کمک شایانی کرد.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان تصریح کرد: از جمله طرح‌های ماندگاری که دراستان عملیاتی و اجرا شد می‌توان به به طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان اشاره کرد که در این راستا با اذن مقام معظم رهبری و پیگیری‌های ریاست جمهور مبلغ 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای انجام اقدامات زیربنایی در بخش کشاورزی به استان تخصیص یافت و می‌توان گفت این میزان اعتبار 18.5 برابر کمک بلاعوضی بود که ظرف مدت 50 سال گذشته به خوزستان پرداخت شده بود.

وی گفت: این طرح توانست ضمن تامین مطمئن آب، زهکشی و اصلاح خاک و تجهیز و نوسازی زیرساخت‌ها هم به لحاظ افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین رسیدن به تولید پایدار در استان مثمر ثمر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: علیرغم وجود مشکلاتی از جمله ریزگردها، سیل و خشکسالی با اجرای این طرح همچنان شاهد ارتقاء تولید محصولات کشاورزی در استان هستیم.

وی با تاکید بر آموزش کشاورزان استان عنوان نمود: از جمله اقدامات موثری که باعث افزایش محصولات کشاورزی در استان شده می‌توان به آموزش کشاورزان، مدیریت زراعی، استفاده مناسب از نهاده‌ها، توجه ویژه به انتقال یافته‌های تحقیقاتی، اقدامات به‌نژادی و استفاده از ارقام پرمحصول اشاره کرد.

چنگلوایی همچنین توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات و دنباله‌بندها را در راستای حفظ خاک مهم ارزیابی کرد و گفت: ظرف 5 سال گذشته با استفاده از خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون حدود 370 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان اعطا شد و 5 هزار و 500 دستگاه تراکتور سبک و سنگین و همچنین 250 دستگاه کمباین در استان خریداری شد.

وی در ادامه به کاهش ضایعات در زمان برداشت محصول اشاره کرد و اظهار داشت: به ازای هر یک درصد کاهش ضایعاتی که در گندم داشتیم حدود 17 هزار تن از هدر رفت این محصول جلوگیری شد که ارزش ریالی آن بیش از 37 میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، مدیریت یه موقع عوامل زیان‌رسان از جمله آفات، علف‌های هرز و بیماری‌ها، تغذیه متعادل، رعایت تاریخ کشت، آبیاری درست و خرید و پرداخت بهای به موقع محصولات از اقدامات موثری بود که در توسعه محصولات کشاورزی استان نقش بسزایی را ایفا کرد.

وی افزود: در چند سال اخیر در زمینه خرید محصولات اساسی هم به لحاظ پشتیبانی دولت و هم تامین اعتبار و پرداخت بهای محصولات در استان مشکلی وجود نداشته است.

چنگلوایی در ادامه گفت: از جمله مولفه‌های مهمی که ضامن پایداری تولید است می‌توان به صادرات اشاره کردکه در این راستا یا شناسایی بازارهای هدف، ارتقاء صنایع بسته‌بندی، ورود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری، تسهیل در قوانین و مقررات، رعایت استانداردهای لازم و آماده‌سازی زیرساخت‌ها می‌توان علاوه بر ارزآوری برای کشور به افزایش صادرات و پایداری تولید کمک شایانی کرد.

وی همچنین یادآور شد: در سال 1392 کل صادرات بخش کشاورزی استان 373 میلیون دلار بود که این مبلغ در سال 1396 به یک میلیارد و 147 میلیون دلار با رشدی 3.5 تا 4 درصدی ارتقاء یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن اشاره به صادرات محصولات خوزستان به کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان نمود: از جمله کشورهایی که انواع محصولات کشاورزی خوزستان به آنها صادر می‌شود می‌توان به روسیه، مالزی، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

چنگلوایی در پایان اظهار نمود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود در افق 1410 تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و .... استان خوزستان به 30 میلیارد تن ارتقاء یابد./ایانا

:
:
:
آخرین اخبار