تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۹۴۱۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیم و امیدها درباره آمادگی اهواز برای بارش‌های پیش رو
در حالی که شهروندان اهوازی خاطره تلخی از بارندگی گذشته دارند، این سوال مطرح است که آیا شهر اهواز از بحران فاضلاب هر چند به صورت مقطعی گذر کرده یا باز هم احتمال زیادی برای تکرار این بحران در صورت بارندگی وجود دارد.
بیم و امیدها درباره آمادگی اهواز برای بارش‌های پیش رو

 در حالی که هنوز 2 هفته هم از بارندگی بحران‌ساز 25 آذرماه اهواز نمی‌گذرد، شهروندان اهواز و شهرهای اطرافش، نگران وضعیت آبگرفتگی شهر در بارندگی‌های پیش رو هستند.

آبگرفتگی روزهای اخیر در اهواز و شهرستان کارون که بر اثر بارشی که کمتر از 3 ساعت طول کشید رخ داد، حواشی و حرف و حدیث‌های زیادی را در پی داشت. خسارات شدید به شهروندان برخی مناطق، تعطیلی مدارس و ادارات، حضور پرشور و پررنگ نیروهای جهادی برای کمک رسانی به مردم و اختصاص بودجه ویژه جهت اصلاح سیستم فاضلاب اهواز توسط مقام معظم رهبری، از نکات ویژه اتفاقی بود که در اهواز رخ داد.

اما اهوازی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند تکرار این تجربه تلخ را ببینند و شدیدا از مسؤولان آماده‌سازی سیستم فاضلاب و دفع آب سطحی شهر را برای بارندگی‌های پیش رو، مطالبه می‌کنند. 

 

پیش‌بینی بارش شدید نداریم اما هر چیزی ممکن است

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص پیش‌بینی بارندگی‌های جنوب غرب کشور در روزهای آینده به خبرنگار فارس گفت: شاید بشود گفت هر 10 روز در دی ماه یک سیستم بارشی در این منطقه خواهیم داشت اما چیزی که فعلا در نقشه‌ها مشهود است، بارشی به شدت آن بارندگی قبل نداریم و بارش‌ها بیشتر در استان‌های بالادستی رخ خواهد داد اما باید تأکید کنم که این پیش‌بینی قطعی نیست و هر احتمالی در خصوص شدت بارش‌ها وجود دارد.

وی افزود: نمی‌شود گفت که بارندگی اخیر که آبگرفتگی زیادی ایجاد کرد یک رکورد بود زیرا باید میانگین بارش را به نسبت زمان بارش بسنجیم که بر این اساس در سال گذشته 2 مرتبه بارش‌های شدیدتر نیز داشتیم ولی این بارندگی 25 آذر نیز از نظر مقدار واقعا قابل ملاحظه بود.

سبزه‌زاری بیان کرد: ممکن است بروزرسانی نقشه‌های هواشناسی طی روزهای آینده بیانگر بارش‌های شدید باشد و باید شهر را از این نظر آماده کرد.

می‌تواند بحران دیگری در راه باشد

اما علیرضا عالی‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز در خصوص آخرین وضعیت آمادگی اهواز برای بارش‌های آینده، اظهار کرد: آقای استاندار چند بار گفت که اختلافات بین دستگاهی را به رسانه نکشانید اما واقعیت این است که شرکت آبفا که متولی خطوط فاضلاب در سطح شهر است، در بسیاری از نقاط که یکی دو تا هم نیستند، خطوطش دچار انسداد و بالازدگی هستند.

وی افزود: وقتی به آب و فاضلاب می‌گوییم، می‌خندند زیرا آن‌قدر میزان مسدودی‌ها، ریزش‌ها  و خرابی پمپ‌ها زیاد است، که دیگر عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دهند.

عالی‌پور گفت: من یک موضوع را واضح بگویم، کل مناطق شرق اهواز یعنی مناطق 1، 7 و 8، فاضلاب‌شان توسط شهرداری در ایستگاه پمپاژ پیچوار در حال تخلیه است. نمی‌دانیم این حرف‌ها باعث اختلاف می‌شود یا نه اما متأسفانه این شرایط وجود دارد.

 

وی ادامه داد: صریحا می‌گویم اگر باز هم بارندگی شدیدی رخ بدهد، بعید نیست باز هم شاهد چنین وضعیتی از نظر آبگرفتگی باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهرداری برای حل مشکل دفع آب‌های سطحی اقدامی داشته یا خیر، بیان کرد: بله درست است که ما در اهواز سیستم دفع آب‌های سطحی نداریم اما آن‌قدر مشکلات فاضلاب زیاد است که اگر هم در بخش‌هایی شبکه دفع آب‌های سطحی تعبیه کرده‌ایم، آبفا خط فاضلابش را به درون آن هدایت کرده که مثال بارز آن خط 68 متری کوی علوی است که فاضلاب‌های شهری به آن وارد می‌شود.

سطح فاضلاب در بسیاری از مناطق اهواز هنوز هم بالا است

در ادامه احمد باقری، معاون مهندسی و توسعه آبفا اهواز اظهار کرد: من نمی‌دانم چند میلی‌متر بارندگی برای روزهای آینده پیش‌بینی شده اما بارش سری قبل باعث شد 16 میلیون متر مکعب به سطح شهر اهواز سرازیر شد که این مقدار، 350 برابر ظرفیت سیستم فاضلاب شهر اهواز بود که این مقدار، فارغ از ظرفیت شبکه دفع آب‌های سطحی است.

وی افزود: هنوز سطح فاضلاب بر اثر حجم بالای روان‌آب‌هایی که به خطوط ما وارد شده، بالا است و بسیاری از خطوط ما با انباشت گل و لای مواجه هستند که باعث می‌شود فاضلاب به کندی حرکت کند و گرفتگی به وجود بیاید.

باقری گفت: در بسیاری از مناطق اهواز هنوز هم پس زدگی داریم و اگر بارندگی شدیدی داشته باشیم، احتمالا مشکلات مشابهی خواهیم داشت که البته بعید می‌دانم بارشی به شدت بارش قبل رخ بدهد.

 

وی در خصوص اینکه آیا بودجه جدیدی از مرکز برای فاضلاب اهواز تزریق یا نقد شده یا خیر، عنوان کرد: هنوز بودجه‌ای به دست ما نرسیده و باید پروسه تخصیص بودجه از طریق اداره برنامه و بودجه استان پیگیری شود تا به مرحله اجرا برسیم که پروسه اجرا هم بین 3 تا 5 سال طول خواهد کشید.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده، چنانچه بارندگی شدید پیش روی مردم کلانشهر اهواز باشد، می‌شود منتظر رخداد بحرانی دیگر بود؛ مسئله‌ای که باعث شده شهروندان اهوازی خیلی هم از بارش باران خرسند نشوند و بیم مختل شدن زندگی‌های‌شان را داشته باشند.باید دید اقدامات جدی در بحث اصلاح ساختار فاضلاب اهواز از چه زمانی آغاز می‌شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار