تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۱۹۳۹۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روان‌آب‌های اهواز؛ سرگردان بین آبفا و شهرداری
 مدیرعامل آبفا اهواز با بیان اینکه وزارت نیرو مختلط کردن شبکه را تخلف می‌داند، گفت: وزارت نیرو حاضر به هزینه بیشتر در این زمینه نیست به همین دلیل باید شهرداری اهواز طرح جامع دفع آب‌های سطحی را اجرا کند.

بهنام مریدی در یکصد و سومین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۳ دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارش اخیر طبق ایستگاه هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان، ۸۸ میلی‌متر گزارش شده است. این میزان بارش در مدت زمان سه ساعت، در ۵۰ سال گذشته تنها سه بار رخ داده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در پی آبگرفتگی ناشی از این بارندگی، تجهیزات و امکاناتی از استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و تهران به اهواز اعزام شد.

مدیرعامل آبفا اهواز با بیان اینکه در حال حاضر آب از منازل بسیاری مناطق تخلیه شده است، گفت: سیستم دفع فاضلاب اهواز تاب‌آوری این حجم از روان‌آب را ندارد؛ ۲۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در اهواز وجود دارد که بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است و عمر بالای ۵۰ سال دارد و عمده جنس لوله‌های این شبکه، بتن آزبست و پولیکا است.

مریدی افزود: در صورتی که میزان فاضلاب موجود در شبکه تا نیمه باشد، مشکلی برای دفع فاضلاب وجود ندارد و مشکل خاصی رخ نمی‌دهد اما زمانی که شبکه با ورود روان‌آب‌هاروان‌آب‌هاپر می‌شود، پمپ‌ها از کار می‌افتند و در این حالت، شرایط خوردگی تاج خطوط فاضلاب نیز رخ می‌دهد. پس از این بارش هم شاهد دو الی سه نقطه ریزش بودیم که یک نقطه آن در مرکز شهر بود.

مدیرعامل آبفا اهواز تصریح کرد: اهواز ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ و ۴۰۰ پمپ دارد که ۳۴۰ پمپ از این تعداد، برای دفع فاضلاب است.

وی با اشاره به عدم اجرای کامل طرح جامع دفع فاضلاب، گفت: این طرح تاکنون دوبار در وزارت نیرو مصوب شده اما تنها ۴۰ درصد آن اجرا شده است. به طور مثال تصفیه‌خانه شرق اهواز جزو این طرح جامع است که ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است. برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز هم ۳۹،۱ میلیون یورو نیاز است که ۸۵ درصد را طرف چینی و ۱۵ درصد را ما باید پرداخت کنیم. ما قسط اول را به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان را تامین کردیم و اگر این مبلغ را پرداخت کنیم از طریق بانک ایرانی طرح توسعه تصفیه‌خانه چنیبه آغاز می‌شود.

مریدی عنوان کرد: برای تکمیل کلکتور شرق اهواز نیز مقرر شده بود از طریق اعتبار ماده ۵۶ اقدام کنیم یعنی دولت تضمین می‌دهد که پول را پرداخت کند و کار توسط پیمانکار انجام شود اما پس از برگزاری چهار مناقصه، تنها شرکت کیسون متقاضی بود که به دلیل مشکلات تصفیه‌خانه شرق اهواز و همچنین پروژه مترو اهواز که در دست کیسون است، این شرکت را قبول نکردیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو مختلط کردن شبکه را تخلف می‌داند، تصریح کرد: وزارت نیرو حاضر به هزینه بیشتر در این زمینه نیست به همین دلیل باید شهرداری اهواز طرح جامع دفع آب‌های سطحی را اجرا کند.

مدیرعامل آبفا اهواز با اشاره به پیشنهاد برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز با اجازه رهبری، گفت: اگر پول تزریق شود، طرح جامع فاضلاب اهواز در مدت زمان پنج ساله انجام می‌شود البته در این زمینه، شهرداری و آبفا باید همکاری داشته باشند.

وی عنوان کرد: راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل اهواز، خرید پمپ است زیرا در هر بارندگی حجم زیادی روان‌آب وارد شهر می‌شود و بین ۲۰ تا ۳۰ تا پمپ ما می‌سوزند؛ تنها در بارندگی اخیر، ۲۲ پمپ شرکت آبفا سوخت.

مریدی با تاکید بر لزوم آمادگی جهت بارندگی‌های آینده، گفت: نباید در بارندگی‌ها برای دفع آب‌های سطحی، شهرهایی مثل تهران و شیراز به کمک ما بیایند. باید نقاط بحرانی شناسایی شوند.

وی افزود: به دلیل اینکه طراحی برخی ایستگاه‌های پمپاژ اشتباه بود در حال بازنگری این ایستگاه‌ها هستیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار