تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۱۹۳۹۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت‌نیرو اجازه ساخت شبکه مختلط فاضلاب و روان‌آب را نمی‌دهد
  وزارت‌نیرو اجازه ساخت شبکه مختلط فاضلاب و روان‌آب را نمی‌دهد

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب اهواز گفت: وزارت نیرو بنابر ملاحظات قانونی و تحمیل هزینه‌ بیشتر، اجازه ساخت شبکه دفع فاضلاب مختلط با روان‌آب ها را نمی‌دهد و شهرداری اهواز باید به فکر ساخت شبکه دفع آب‌های سطحی باشد.

بهنام مریدی روز سه شنبه در یکصد و سومین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: حجم بارش باران در شامگاه دوشنبه هفته گذشته معادل ۱۷ میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان بارش در مدت زمان سه ساعت بوده است، به گفته سازمان آب و برق خوزستان این حجم از بارش در این مدت زمان در ۵۰ سال گذشته تنها سه بار رخ داده است؛ برای رفع آبگرفتگی معابر تجهیزات و امکاناتی از استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه و تهران به سمت اهواز ارسال شد که بیشتر شامل پمپ و دستگاه واترجت بودند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آب از بسیاری از مناطق اهواز خارج شده بیان کرد: سیستم دفع فاضلاب اهواز تاب‌آوری این حجم از روان‌آب را ندارد؛ اهواز دارای ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه است که یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده و دارای عمر بیش از ۵۰ سال است، و جنس  این لوله ها بیشتر بتن، آزبست و پولیکا است.

مریدی خاطرنشان کرد: اگر مقدار فاضلاب موجود در شبکه دفع فاضلاب تا نیمی از ظرفیت باشد مشکلی برای دفع فاضلاب نداریم اما زمانی که شبکه با ورود روان آب ها پر می شود پمپ ها قادر به دفع فاضلاب نیستند در این حالت شاهد خوردگی تاج خطوط فاضلاب نیز هستیم که یکی از پیامدهای آن ریزش خطوط است.

وی در ادامه یکی از مشکلات فعلی شهر اهواز را تراکم فروش دانست و گفت: در سال های گذشته بسیاری از منازل ویلایی به ساختمان های بلندمرتبه تبدیل شده اند اما شبکه دفع فاضلاب متناسب با جمعیت رشد نکرده است.

مریدی با بیان اینکه تاکنون تنها ۴۰ درصد طرح جامع شبکه دفع فاضلاب اهواز اجرا شده افزود: از سویی دیگر هنوز ورودی فاضلاب به تصفیه خانه شرق اهواز که جزو قسمت های اجرا شده این طرح است وصل نشده و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز است.

وی گفت: برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز ۳۹.۱ میلیون یورو نیاز داریم که قرار است از طریق فاینانسور خارجی اجرا شود؛ سهم شرکت چینی ۸۵ درصد و سهم ما ۱۵ درصد است.

مدیرعامل آبفای اهواز بیان کرد: ۱۱۴ کیلومتراز کلکتورهای فاضلاب اهواز باقی مانده است که ۳۴ کیلومتر آن در شرق است، برای تکمیل کلکتور شرق اهواز قرار به برگزاری مناقصه بود در این راستا چهار بار مناقصه برگزار شد و هر چهاربار شرکت کیسون تنها متقاضی این پروژه بود که باتوجه به مشکلات این شرکت در ساخت تصفیه خانه فاضلاب شرق و متروی اهواز حاضر به پذیرش آن نشدیم.

وی ادامه داد:رهبر معظم انقلاب اجازه برداشت یکصد میلیون یورو برای توسعه شبکه دفع فاضلاب اهواز را داده‌اند که قرار است برای اجرای کلکتورها و خرید ایستگاه های پمپاژ هزینه شود؛ اگر اعتبار تزریق شود طرح جامع شبکه دفع فاضلاب اهواز پنج ساله تمام خواهد شد اما اجرای این پروژه نیازمند همکاری شهردار و شورای اهواز است.

مریدی افزود:کل اعتباری که برای جبران نقاط ریزشی شهر اهواز در سیل ۹۸ داده‌اند ۵۷۰ میلیارد ریال در قالب اوراق است که با تنزیل، به ۳۰۰ میلیارد ریال می‌رسد؛ هم اکنون حتی تولیدکننده ها نیز دیگر لوله به صورت قرضی به شرکت آبفا نمی فروشند؛ این شرکت ۲هزار میلیارد ریال بدهی در امور جاری دارد.

وی برای حل مشکل اهواز در کوتاه مدت گفت: باید اهواز را به پمپ های بیشتر مجهز کنیم زیرا در هر بارندگی حجم زیادی از روان آب ها وارد شهر می شود این مقدار از آب های سطحی باعث خسارت به پمپ ها می شود به طور نمونه در بارندگی اخیر ۲۲ پمپ شرکت آبفا سوخت.

امکان ادغام شرکت آبفا با شهرداری

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز در این نشست بیان کرد: امکان ادغام مجدد شرکت آب و فاضلاب با مدیریت شهری وجود دارد از این رو اگر شهرداری کمکی نیز به شرکت آبفا کند مشکل خاصی ایجاد نمی شود.

علیرضا عالیپور گفت: باتوجه به حجم بالای بارش ها سفره های آب زیرزمینی اشباع شده اند و آب با سرعت بیشتری در سطح زمین جاری می شود. آبگرفتگی در بیشتر مناطق غربی اهواز به غیر از کیانشهر، فرهنگشهر، شهرک دانشگاه و بهارستان در مدت ۲۴ تا۴۸ ساعت پس از باران فروکش کرد؛ دستگاه ها و سازمان های مختلفی به عنوان معین برای تخلیه آب کمک کردند.

وی بیان کرد:در شرق اهواز سه منطقه یک، هفت و هشت، آب تنها از طریق یک ایستگاه پمپاژ تخلیه می شود.

عالیپور گفت:با اقداماتی که شرکت آبفا در خیابان انقلاب اهواز انجام داده امسال شاهد مشکلات حاد آبگرفتگی در نقاط مختلف مانند کمپلو نبودیم و روان آبها در نهایت درمدت چهار ساعت تخلیه شدند هرچند که آب های سطحی باید به صورت لحظه ای دفع شوند.

سامانه بارشی روز دوشنبه هفته گذشته ۷۳.۹ میلیمتر بارندگی در اهواز به دنبال داشت. این بارندگی باعث آبگرفتگی و سرریز فاضلاب چندین شهر خوزستان از جمله اهواز شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار