تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۹۳۴۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی:
دولت به دنبال توسعه کشور از طریق درآمدهای مالیاتی باشد
  نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سرمایه گذاری، بازدهی و درآمد مردم را افزایش دهد تا از محل بودجه مالیاتی در مسیر توسعه کشور گام بردارد.

 عباس پاپی زاده پیش از ظهر امروز چهارشنبه در آئین اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی شمال خوزستان در سالن آمفی تئاتر آیت الله قاضی دانشگاه صنعتی جندی شاپور، اظهار کرد: تفاوت کشورهای توسعه یافته با کشورهای جهان سوم در پیشرفت علمی ناشی از پژوهش است.

وی افزود: کشورهایی همچون آلمان و ژاپن که از کشورهای شکست خورده جنگ‌های جهانی بوده‌اند امروزه به قدرتمندترین کشورهای اقتصادی دنیا تبدیل شده‌اند که دلیل این امر توجه این کشورهای توسعه یافته به تربیت نسل فرهیخته، منظم، دارای وجدان کاری و آماده به خدمت در راه پیشرفت و توسعه کشور بوده است. همین امر موجب شده تا ارزش افزوده در این کشورها از ثروت کشورهایی که دارای ثروت‌های طبیعی همچون نفت و معادن هستند بیشتر باشد.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی، تربیت نیروی انسانی مسلط و مسلح به دانش را از دیگر عوامل موفقیت کشورهای توسعه یافته برشمرد و گفت: همین کشورهای توسعه یافته نفت را از ایران به طور متوسط با قیمت ۵۰ دلار خریداری می‌کنند سپس همین نفت را با استفاده از تکنولوژی به کالا تبدیل کرده و با قیمت ۲۵۰۰ دلار به ما می‌فروشند.

پاپی زاده درآمد سرانه ایران را بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۴۰۰ دلار عنوان کرد و افزود: این در حالی است که درآمد کشورهایی که در مقایسه با ما از منابع طبیعی برخوردار نیستند بین ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است. یعنی این کشورها ۱۰ برابر ما ثروت تولید کرده و رفاه بیشتری برای مردمشان ایجاد می‌کنند و از محل درآمد ناشی از مالیات به مردم خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش نفت کشور در سال گذشته بین ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده، عنوان کرد: این درحالی است که دولت در بودجه ۹۹ درآمد مالیاتی کشور را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که ۴ برابر درآمد حاصل از فروش نفت است.

پاپی زاده تصریح کرد: بنابراین اگر دولت بتواند سرمایه گذاری را افزایش دهد، تکنولوژی را توسعه بخشیده و بازدهی و درآمد مردم را افزایش دهد از محل دریافت مالیات بودجه‌ای چندین برابر بودجه حاصل از فروش نفت برای کشور ایجاد می‌شود که همین امر نیز عامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته است.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود بودجه در نظر گرفته شده برای مراکز پژوهشی و پژوهش‌ها در لایحه بودجه دولت برای سال ۹۹ را ۷۵۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: از این میزان نهایتاً ۵۰ درصد آن تخصیص داه خواهد شد در حالی که مجلس در بودجه سالانه در قوانین دائمی مصوب کرده که دولت موظف است یک درصد از کل بودجه کشور را برای پژوهش اختصاص دهد. بر این اساس اگر بودجه شرکت‌ها در نظر گرفته نشود، این یک درصد از میزان ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

پاپی زاده ادامه داد: متأسفانه با وجود اینکه در کشورهای توسعه یافته چندین درصد از بودجه کشور صرف پژوهش می‌شود، دولت همین یک درصد را نیز رعایت نمی‌کند و با وجود مصوبات و قوانینی که مجلس تدوین کرده در عمل حداقل‌ها نیز برای مراکز پژوهشی اجرایی نمی‌شود در حالی که دولت باید واقف باشد که هزینه در امر پژوهش یک سرمایه گذاری است.

ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتباط دانشگاه با بخش کاربردی اقتصادی در تمامی حوزه‌ها، اظهار کرد: در دنیا و همچنین ایران استارتاپ هایی شکل گرفته که با عملکرد مطلوب توانسته‌اند راه صد شبه را یک شبه طی کنند. به عنوان مثال در ایران استارتاپ ها در زمینه حمل و نقل شرایطی ایجاد کرده‌اند که هزینه حمل و نقل کاهش و سرعت آن افزایش یافته و در حال حاضر ارزش این شرکت‌ها به چند هزار میلیارد تومان رسیده است.

پاپی زاده با تقدیر از فعالیت‌های دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، بیان کرد: با توجه به اقداماتی که در زمینه سرمایه گذاری در دزفول رخ داده زمینه برای اتصال این دانشگاه با بخش صنعت فراهم شده است. در حال حاضر بزرگترین صنعت شمال خوزستان یعنی کارخانه فولاد در دزفول فعالیت می‌کند که اتصال دانشگاه جندی شاپور به این کارخانه علاوه بر رونق تولید، دانشگاه را نیز در حوزه کاربردی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اخذ مجوز کانون دانش و صنعت مربوط به صنعت قند و شکر از سوی دانشگاه جندی شاپور دزفول گفت: در حال حاضر دو کارخانه قند با ظرفیت مجموعاً ۳۰ هزار تن در دزفول در حال احداث هستند که پس از احداث ظرفیت چغندرقند دزفول را به ۵۰ هزار تن خواهند رساند. بنابراین فعالیت این کانون در کنار این کارخانه‌ها که تا یک سال و نیم دیگر به سرانجام خواهند رسید می‌تواند نوید آینده‌ای روشن در این حوزه باشد.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در پایان دانشگاه علوم پزشکی را نیز یک ظرفیت دیگر برای این شهرستان دانست و افزود: در حال حاضر دو بیمارستان در دزفول وجود دارد و ۸ بیمارستان دیگر نیز در حال احداث است. تا پایان سال ۳ بیمارستان با ظرفیت بالغ بر ۴۰۰ تخت در دزفول فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و دزفول را به قطب درمان منطقه تبدیل می‌کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار