تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۹۳۴۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایران رتبه دوم جهان در بازپس‌گیری مقاله را دارد
 استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف با اظهار تاسف از بازپس گیری مقاله‌های دانشجویان ایران گفت: ایران با توجه به بازپس‌گیری ۱۴ مقاله از هر ۱۰ هزار مقاله رتبه دوم را بعد از رومانی در جهان دارد.

علیرضا مشفق روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر شمال خوزستان در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه بازپس‌گیری مقاله چاپ شده آبروریزی است، افزود: اگر بازپس‌گیری در اروپا و آمریکا رخ دهد، دانشجو اخراج می‌شود.

وی که در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه هوستون آمریکا مدرک دکتری خود را در زمینه فیزیک سطح اخذ کرده با اشاره به دیگر چالش‌های پیرامون مقاله‌های علمی در ایران اظهارداشت: ارسال مقاله به چند نشریه به طور همزمان، چاپ دوباره مقاله، داور جعلی، افزودن نام شخصی که در مقاله همکاری نداشته، افشای نام داور، تکرار و ارسال مقاله چاپ شده به همایش‌ها از جمله چالش‌های پیرامون مقاله‌ها در ایران می‌باشند.

مشفق با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در زمینه پژوهش افزود: سرقت علمی شامل جعل، فریب، تقلب و انتحال می‌شود که دانشجویان باید به طور جدی از آن پرهیز و حقوق ذینفعان را رعایت کنند همچنین مقاله نباید بدون اطلاع استاد راهنما چاپ شود.

وی افزود: آموزش عالی محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی هر کشور است و دانشگاه‌ها رکن اصلی این کار هستند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به رشد کمی مقالات علمی ایران گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد، انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی در صنایع مختلف و مشاوره به امور اجرایی دستگاه‌های مختلف از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها هستند.

درآمد مالیاتی کشور بیش از چهار برابر درآمد نفتی است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درآمد نفتی کشور در سال گذشته را حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: درآمد مالیاتی ایران ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و حدود چهار برابر درآمد نفتی است.

عباس پاپی‌زاده افزود: تامین زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری و رفاه مردم باعث افزایش درآمد و پرداخت مالیات بیشتر در کشور می‌شود که درنهایت دولت می‌تواند با این مالیات به توسعه کشور بپردازد.  

وی درخصوص راه‌های کمک بودجه‌ای به مراکز پژوهشی کشور گفت: دولت، بودجه ۹۹ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که طی بررسی انجام شده تقریبا بودجه مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم حدود ۷۵۰ میلیارد تومان است.

پاپی زاده با بیان اینکه دولت موظف به هزینه یک درصد درآمد خود در حوزه پژوهش است، افزود: اگر بودجه شرکت‌های دولتی را جدا کنیم، یک درصد آن حداقل چهارهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است ولی متاسفانه این بودجه در مراکز پژوهشی هزینه نمی‌شود.

وی اظهارداشت: برخی از دستگاه‌ها به جای انجام کار پژوهشی، کارهای جنبی مانند خرید لباس، تشویق و غیره انجام می‌دهند لذا در کنار این یک درصد، اعتباری به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش گفت: آلمان با وجود آسیب جدی در جنگ جهانی به کشوری پیشرفته تبدیل شد که دلیل آن چیزی جز توجه به علم و پژوهش نبود.  

وی با بیان اینکه نیروی انسانی مسلط به دانش، ارزش افزوده ایجاد می‌کند، افزود: کشورهای پیشرفته دنیا، نفت را از ما بشکه‌ای ۵۰ دلار خریداری و آن را به کالایی به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ دلار تبدیل می کنند و به خود ما می‌فروشند.

پاپی زاده درآمد سرانه مردم ایران را حدود سه هزار و ۴۰۰ دلار اعلام و بیان کرد: درآمد مردم در کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است یعنی ۱۰ برابر مردم ما رفاه دارند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت استارتاپ‌ها افزود: این استارتاپ‌ها باید مورد حمایت قرار گیرند.وی با اشاره به اینکه ۲ کارخانه قند در دزفول در حال احداث است، گفت: با توجه به اخذ مجوز کانون دانش و صنعت مربوط به صنعت قند و شکر در دانشگاه صنعتی جندی شاپور این کارخانه‌ها می‌توانند در اقتصاد منطقه مثمرثمر باشند.

مجوز راه اندازی مجتمع نوآوری و شکوفایی در دزفول اخذ شد

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور نیز در این آیین از اخذ مجوز راه اندازی مجتمع نوآوری و شکوفایی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این مجوز از معاونت علمی ریاست جمهوری اخذ شده  است.

محمدرضا عصاری با بیان اینکه چنین مجوزی پیش از این در خوزستان اخذ نشده بود، افزود: این مجتمع بستر بسیار مناسبی برای کارآفرینی، فعالیت و رشد شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه در حال فراهم کردن زیرساخت‌های این مجتمع در دزفول هستیم، گفت: این مجوز بعد از حضور معاون علمی ریاست جمهوری در استان خوزستان و انجام مکاتبه‌های لازم اخذ شد.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: مجتمع نوآوری و شکوفایی شبیه به پارک علم و فناوری است حال آنکه پارک‌ها زیرنظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند ولی مجتمع  های نوآوری و شکوفایی زیرنظر معاونت علمی ریاست جمهوری هستند.

وی با اشاره به اخذ مجوز کانون دانش و صنعت مربوط به صنعت قند و شکر گفت: ۵۰ درصد شکر تولیدی کشور از مزارع نیشکر خوزستان تولید می‌شود که بخشی نیز در حوزه چغندرقند است.

عصاری رویکرد دانشگاه صنعتی جندی شاپور را پژوهش‌های کاربردی دانست و افزود: ۲ سال از فعالیت مرکز پژوهشی جندی‌شاپور می‌گذرد و فعالیت پژوهشکده آب و انرژی نیز به زودی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به محدود بودن قراردادهای دانشگاه صنعتی جندی شاپور با سازمان‌های بیرونی اظهارداشت: میزان قراردادهای دانشگاه تا قبل از سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۵۰۰ میلیون ریال بود که اکنون با جهش قابل قبولی به ۱۷ میلیارد ریال رسیده که نشان از اعتماد حوزه بیرونی و توانمندی دانشگاه است.

نیروی انسانی کارآمد سرمایه هر کشوری است

امام جمعه دزفول نیز در این آیین با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسوولان به پژوهشگران  گفت: پژوهش و تحقیق سرمایه است، هزینه نیست.

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی سرمایه هر کشوری را نیروی انسانی کارآمد آن دانست و افزود: مقام معظم رهبری حمایت زیادی از علم می‌کنند ما نیز باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نوآوری و خلاقیت با پژوهش عجین است، ادامه داد: باید در پژوهش‌های خود به دنبال ایده‌های جدید باشیم.

امام جمعه دزفول با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان گفت: اگر کشاورزی ما دانش بنیان باشد بسیاری از مشکلات کشاورزان برطرف می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی افزود: یکی از دلایل کارساز بودن هجمه فرهنگی دشمن این است که نسل جوان ما از نظر هویتی و اجتماعی احساس خلا می‌کند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی به تبیین جایگاه علم از دیدگاه اسلام پرداخت و اظهارداشت: دانشمندان در راه تولید علم تلاش و زحمات زیادی می‌کشند.

شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شوند

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این آیین با اشاره به اهمیت توجه به فناوری‌های ارزش‌آفرین گفت: شرکت‌های دانش بنیان در همین اوضاع بد اقتصادی کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال فروش داشتند.

امید بن عباس با بیان اینکه فناوری در کشور ما جایگاه خوبی دارد، افزود: فعالیت‌هایی در زمینه استارتاپ‌ها از جمله راه‌اندازی کارخانه فناوری در سطح کشور انجام می‌شود که ممکن است در نقاط دیگر کاربرد نداشته باشند لذا باید از تقلید اقدامات سایر استان‌ها پرهیز شود.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌های دزفول، شوش و اندیمشک از روز شنبه در دانشگاه صنعتی جندی شاپور برپا شده و علاقمندان تا امروز فرصت بازدید از این نمایشگاه را داشتند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار