تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۱۹۳۳۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظرفیت آرامستان اهواز تا چهار ماه آینده تکمیل می‌شود
 یک عضو شورای شهر اهواز گفت: ظرفیت آرامستان شهرداری اهواز تا چهار ماه آینده تمام می‌شود و باید برای احداث یک آرامستان جدید در اهواز فکری کرد.

محمدجعفر فلسفی سه شنبه در یکصد و دومین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز در سالن اجتماعات این شورا اظهار داشت: ساخت آرامستان جزو وظایف ذاتی شورای شهر و شهرداری است ضمن آنکه باعث درآمدزایی نیز می‌شود، باید از هم اکنون به فکر ساخت یک آرامستان و احداث زیرساخت های آن باشیم، اگر دولت زمینی دارد در اختیار ما قرار دهد در غیر این صورت باید قطعه زمین خریداری کنیم.

وی درخصوص بارندگی شب گذشته و آبگرفتگی معابر اهواز نیز بیان کرد: بارندگی شب گذشته در اهواز بسیاری از مشکلات سطح شهر را نشان داد و مسئولیت همه ما را سنگین تر کرد اگرچه با وجود مشکلات و رنج بسیار مردم کار خاصی از دست ما بر نمی آمد.

 فلسفی افزود: باید برای زمان بارندگی طرح های مختلفی از مقدار بارش و مدت زمان آن داشته باشیم تا متناسب با آن شرایط را مدیریت کنیم.

وی در بخشی دیگر در خصوص میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز گفت: برخی مسئولان در خصوص میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز مطالبی را عنوان کرده‌اند که باعث تعجب است به تازگی برخی به صراحت از قصد خود برای جابجایی این میدان خبر می دهند.

فلسفی تصریح کرد: توجیه این افراد برای تعطیلی میدان میوه و تره بار الغدیر رفع انحصار است در حالی که اگر این میدان بسته شود عملاً انحصار ایجاد می شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگر وجود برخی تناقض گویی ها در صحبت‌های مسئولان است به طور نمونه استاندار خوزستان به صراحت از لزوم حفظ حقوق میدان داران الغدیر گفته اما معاون استاندار خبر از تعطیلی این میدان داده است.

این عضو شورای شهر اهواز یادآور شد: گفته می شود که تا کنون ۱۹۰ نفر اقدام به خرید غرفه در میدان میوه و تره بار شیبان کرده‌اند که در صورت صحت تعداد این افراد بیشتر از غرفه داران میدان الغدیر است پس با همین تعداد نیز می‌توانند نسبت به راه‌اندازی میدان اقدام کنند.

فلسفی گفت: برخی افراد از وجود مافیا در میدان میوه و تره بار الغدیر سخن گفته اند در حالی که من لیست غرفه داران را دارم و این مطلب صحت ندارد نباید مسئله میدان میوه و تره بار الغدیر را امنیتی کرد و در شورای تامین به آن پرداخت، در شرایط فعلی طرح چنین مسائلی چه معنایی دارد.

وی افزود: بسیاری معتقد هستند در این استان نمی‌شود کاری انجام داد و یا مشکلی را حل کرد چرا باید به جای حل یک مشکل با چند نشست، آن مساله به رانت تبدیل شود.

جمع‌آوری آب‌های سطحی اولویت شهرداری و شورای‌شهر اهواز نبوده‌است

یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز گفت: جمع‌آوری آب‌های سطحی در این مدت اولویت شهرداری و شورای‌شهر اهواز نبوده‌است.

حسین حیدری ادامه داد: شهرداری اهواز باید در بودجه سال ۹۹ اصلاح نقاط آبگیر در حداقل ۱۰ منطقه همچون خشایار، زیتون، شهرک دانشگاه و ملی راه را بر اساس اولویت لحاظ کند.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری اهواز از ساخت شبکه دفع آبهای سطحی به بهانه هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی برای خود یک غول ساختند و در این مدت به سمت احداث این شبکه نرفته اند در حالی که باید کار را از یک نقطه شروع کرد.

حیدری گفت: در حال حاضر مردم نیز اصلاح نقاط بحران خیز در زمان بارندگی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهر اهواز می دانند.

اصلاح شبکه دفع آب‌های سطحی در اولویت قرار گیرد

رییس شورای شهر اهواز نیز در این خصوص گفت: باید کمیسیون عمران شورای شهر اهواز طرح اضطراری بازسازی و اصلاح شبکه دفع آب های سطحی اهواز را تصویب کند این پروژه باید به عنوان اولویت نخست در پروژه های شهر اهواز مورد نظر قرار گیرد

عبدالزاهرا سنواتی همچنین در خصوص میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز افزود: در نشست‌های مختلف با اعضای شورای تامین، دستگاه هایی مانند بازرسی، اطلاعات و دیگر نهادها گزارش مفصلی از مشکلات این میدان مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: باید در یک نشست مشترک اعضای شورای شهر اهواز و شورای تامین دیدگاه ها و دغدغه های خود را مطرح و سپس تصمیم‌گیری کنند.

تامین هزینه های سازمان ساماندهی مشاغل از میدان الغدیر

محمد هادی قنوات دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در خصوص میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز بیان کرد: مخالف سرمایه گذاری بخش خصوصی و برداشتن انحصار در بحث توزیع میوه و تره بار نیستم اما وجود میدان میوه و تره بار یکی از شاخص‌های هر کلان‌شهر است.

وی ادامه داد: جابجایی میدان میوه و تره بار اهواز به شیبان یعنی آنکه یکی از شاخص‌های کلان شهر بودن اهواز را از آن بگیریم، از سویی دیگر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی ماهانه ۶ میلیارد ریال هزینه دارد که از طریق اجاره غرفه های میدان میوه و تره بار و کیوسک های سطح شهر تامین می‌شود. نباید به موضوع مرتبط با بازار نگاه امنیتی داشته باشیم و باید به صورت صنفی مورد بررسی قرار گیرد.

قنوات همچنین در خصوص معضل آبگرفتگی خیابان های اهواز اظهار داشت مسئله اصلاح نقاط حادثه خیز در زمان بارندگی باید در بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری لحاظ شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر مهمترین مساله در شهر اهواز رفع معضل آبگرفتگی خیابان‌ها است شب گذشته بیش از ۵۰۰ خودرو در باران گرفتار شدند و خسارت دیدند همچنین منازل و لوازم خانگی بسیاری از مردم اهواز آسیب دیده است که تاکنون مشخص نشده کدام دستگاه یا سازمان باید جبران خسارت کند.

نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز در خصوص موضوع آبگرفتگی خیابان‌های اهوازبیان کرد: حتی با بارش کمتر از ۷۰میلیمتر و تا حدود ۳۰ میلیمتر نیز برخی نقاط اهواز در معرض آب‌گرفتگی هستند باید در یک برنامه زمانبندی مشخص این نقاط بحرانی تا پیش از شروع بارندگی سال آینده اصلاح شوند.

مهران باباپور افزود: مقام معظم رهبری اجازه برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی را برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز داده اند که معادل همین مبلغ باید از اعتبارات استانی و ملی اختصاص یابد.

عملکرد فرسایشی شورای شهر اهواز

یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز با انتقاد از عملکرد شورای شهر در ۲ سال گذشته گفت: عملکرد این شورا در ۲سال گذشته فرسایشی بوده است و مدت زمان زیادی در زمان شهردار سابق به مسائل حاشیه‌ای مانند مدیریت شهری و بدنه مدیران آن اختصاص یافت در زمان شهردار فعلی نیز درگیر حواشی پشت پرده و انتصابات بودیم.

حجت الاسلام جاسم موسی پور افزود: حال با بروز آبگرفتگی در خیابان ها باید عملکرد خودمان را مورد بررسی قرار دهیم که چه اقدامی در این راستا انجام داده‌ایم. صرف تعیین ردیف و اعتبار راهگشای مشکل آبگرفتگی خیابان‌ها نیست و باید ضمن تخصیص اعتبار، یک اراده قوی در مدیریت برای این کار وجود داشته باشد.

وی یادآورشد: نقشه شبکه جمع آوری آب های سطحی سالها پیش طراحی شده البته در برخی مقاطع دارای نواقص است اما نقاط آبگیر در نقشه مشخص شده و باید برای حل هر کدام از مشکلات این نقاط نسخه خاص خود را طراحی کنیم. شرکت آب و فاضلاب و شهرداری باید پس از رسیدن به یک نظر جامع در این خصوص اقدام کنند.

وی افزود: اگرچه این اقدامات باید در ۲ سال گذشته انجام می‌شد اما در حال حاضر باید با تقسیم کار و بر اساس توانایی های موجود شهرداری، آبفا و همچنین مشارکت سایر شرکت‌ها و دستگاه ها این مساله صورت گیرد. شرکت نفت باید برای رفع آبگرفتگی برخی نقاط نفتخیز مانند کوروش، ملی راه، کوی علی‌آباد زیتون کارگری همکاری کند همچنین از ظرفیت فولاد خوزستان می توان برای اصلاح برخی نقاط و مناطق مجاور استفاده کرد.

این عضو شورای شهر اهواز اظهار داشت: در بارندگی شب گذشته اهواز بسیاری مشکلات این شهر مشخص شد به طور نمونه یکی از خروجی های ایستگاه پمپاژ از زمان سیلاب تا کنون بسته شده بود و متولیان از آن بی خبر بودند به همین دلیل زیرگذر کیان آباد مملو از آب شد، ما در بحث مدیریت شهری ادعا داریم اما شب گذشته به جز نیروهای مردمی کسی در خیابان ها برای کمک نبود باید اولویت خود را حل مشکلات مردم بدانیم.

پس از این سخنان شورای شهر اهواز وارد دستور کار شد، نخستین طرح دستورکار یکصدو دومین نشست علنی شورای شهر اهواز اخذ بهای خدمات تنظیف از نامزدهای انتخاباتی بود که با رای اکثریت مقرر شد شورای شهر اهواز شهرداری را مکلف کند که از طریق سازمان زیباسازی لایحه ای در این خصوص به شورای شهر تقدیم کند.

یکی دیگر از دستور کارهای این نشست ساماندهی و اخذ بهای خدمات از کسبه شب بازارهای اهواز بود.

بابک ربیعی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی در این نشست گفت: در حال حاضر  هرشب ۳۵ هزار ریال از هر دستفروش از سوی پیمانکار بابت نظافت، ساماندهی، تامین امنیت، روشنایی و استقرار سرویس بهداشتی گرفته می شود.

وی اظهار داشت: پیمانکار ماهانه مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی پرداخت می کند اما با توجه به افزایش هزینه ها تقاضا داریم سالانه ۱۵ درصد به مبلغ اخذ شده از دستفروشان اضافه شود.

حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر اهواز ضمن مخالفت با این طرح گفت باید به دستفروشان کمک کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم مساله‌ای که در سایر کلانشهرها نیز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی و همچنین در خصوص وضعیت ورودی شهر اهواز از سمت زرگان گفت: در این منطقه قرار بود قطعه زمینی متعلق به شرکت نفت برای ساخت بازارچه اختصاص یابد اما با پیدا شدن معارض این روند فعلاً متوقف شده است.

بر اساس گزارش هواشناسی خوزستان، در ۲۴ ساعت گذشته میزان بارندگی اهواز ۷۳.۵ میلیمتر بوده است.

بارش باران در اهواز از دیشب باعث آبگرفتگی بسیاری از مناطق شده و در برخی دیگر از محله‌ها نیز آب به درون خانه‌ها رفته و یا فاضلاب سرریز کرده است. تعدادی از مناطق شهرستان کارون نیز که از حدود ۱۰ روز پیش و همزمان با بارندگی دچار آبگرفتگی شده بود در بارندگی شب گذشته وضع بحرانی پیدا کرده است.

اهواز فاقد شبکه جمع آوری آب‌های سطحی است و به دلیل هزینه سنگین برای اجرای این شبکه، شهرداری تاکنون آن را اجرا نکرده است. از سوی دیگر طرح جامع فاضلاب اهواز نیز به دلیل نبود اعتبار از سوی شرکت آبفا اجرایی نشده است.

شهرداری اهواز و شرکت آب و فاضلاب اهواز از سال‌های گذشته درباره دفع آب‌های سطحی در زمان بارندگی با هم اختلاف داشته که با وجود خسارت بسیار به شهروندان این مشکلات هنوز حل نشده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار