تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۱۹۳۳۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار:آمادگی دستگاهها در خوزستان متناسب با میزان بارش‌ها نبود
 استاندار خوزستان با اشاره به آبگرفتگی ناشی از بارندگی روز گذشته در خوزستان گفت: آمادگی دستگاههای استان متناسب با میزان بارندگی در استان نبود.

غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استان با اشاره به  پیش بینی‌های هواشناسی و بارندگی‌ها در استان خوزستان گفت: پیش بینی های هواشناسی نسبتا خوب بود،  پس از شروع فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه بارش‌ سنگینی در شهرهای مختلف بارید که مشکلاتی ایجاد شد اما اکنون وضعیت در نقاط  مختلف بهتر شده است.

وی با اشاره به وجود  اختلافاتی میان شهرداری اهواز و آب و شرکت آبفا در رسیدگی به وضعیت آبگرفتگی معابر توضیح داد: شهرداری و آب و فاضلاب اهواز حق ندارند یکدیگر را متهم کنند و مدام هر کدام تقصیر را گردن دیگری بیندازند.

استاندار خوزستان گفت:هر کسی بخواهد از این فضا استفاده کند و تقصیر را گردن دیگری بیندازد یا بر زخم مردم نمک بپاشد با او برخورد خواهم کرد.

استاندار خوزستان گفت: از یک طرف شهرداری اهواز می‌گوید ایستگاه‌های پمپاژ خاموش هستند اما از طرف دیگر آب و فاضلاب اهواز می‌گوید هیچ مشکلی ندارند به همین دلیل پس از بارش‌ ها تیمی را برای بررسی این موضوع مامور می‌کنم.

وی با بیان اینکه در بازدید امروز صبح از وضعیت ابگرفتگی شهر نیروهای خدماتی شهرداری به اندازه کافی حضور نداشتند توضیح داد: تا زمانی که مشکل مردم به طور کامل برطرف نشده باشد باید نیروهای خدماتی در منطقه باشند در حال حاضر شرایط  طوری است که  همه دستگاه ها اجرایی  باید وارد میدان شوند.

شریعتی با اشاره به ورود آب به منازل مسکونی توضیح داد:  وقتی مردم با وجود درآمد پایینی که دارند خسارت هم می بینند باید متوجه باشیم که عصبانی هستند و در شرایط نرمال به سر نمی برند لذا ضرورت دارد همه امکانات جهت رفع آبگرفتگی‌های اهواز و کارون بسیج شود.

وی با بیان این که در آبگرفتگی اخیر حتی 20 درصد  اقدامات سیل فروردین هم انجام نشد بیان کرد: هنوز برخی دستگاه های اجرایی از چابکی لازم برخوردار نیستند و  با وجود این که در برخی نقاط آبگرفتگی‎ها کمتر شده اما هنوز شرایط عادی نشده  است.

استاندار گفت:فرمانداری اهواز، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه نیشکر، شهرداری ، آبفا اهواز با مدیریت معاونت عمرانی استانداری برای مدیریت شهر اهواز و راه و شهرسازی، توسعه نیشکر و برخی دیگر از دستگاه‌ها  نیز با فرماندهی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران برای مدیریت شهرستان کارون وظیفه دارند  تا در  12 ساعت آینده این 2 شهرستان را به حالت عادی بازگردانند.

سوختن فیوز علت قطع برق بیمارستان امام 

وی همچنین با اشاره به مرگ چهار زن به طور همزمان در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز توضیح داد: پس از وقوع صاعقه یکی از فیوزهای بیمارستان قطع شد اما زمانی که می‌بایست برق اضطراری و UPSها از قبل وارد مدار می شدند این اتفاق نیفتاد و مشکلاتی در بخش ICU بیمارستان ایجاد شد.

وی گفت: در حال حاضر گروه های تخصصی در حال بررسی این موضوع هستند  تا علل اصلی حادثه  مشخص شود.

شریعتی با اشاره به تماس رئیس جمهوری در خصوص وضعیت پیش آمده در برخی شهرهای خوزستان به ویژه اهواز و کارون گفت:  رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و وزیر کشور در این زمینه با من تماس داشتند و در جریان امر قرار گرفتند و دستوارات لازم به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط جهت کمک داده شده است.

هنوز هم برخی مدیران را به زور پیدا می‌کنیم

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با انتقاد جدی از عملکرد برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که هنوز در بحران‌ها برخی از مدیران را به سختی پیدا می‌کنیم.

کیامرث حاجی زاده بیان کرد: پس از وقوع حادثه  برخی مدیران پای کار می‌آیند و این کار درستی نیست در حالی که این مدیران با توجه به شرایط استان خوزستان به عنوان استانی همیشه در بحران باید ماشین‌آلات و تجهیزات خود را از قبل در نقاط آسیب‌پذیر مستقر می‌کردند چراکه ما زمانی می‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم که از قبل از بحران تدابیر لازم را اندیشیده باشیم.

وی مشکل عمده خوزستان را  نبود کانال دفع آب‌های سطحی و وجود مشکل درزیرساخت‌های فاضلاب عنوان کرد و گفت: یکی از ایرادات بزرگ ما این است  که پس از وقوع حادثه برای برطرف کرد مشکل اقدام می‌کنیم بارها هشدار دادیم قبل از وقوع حادثه همه امکانات و ماشین‌آلات در مناطق بحرانی مستقر شوند.

وی با تاکید بر نبود زیرساخت در اهواز توضیح داد: شهرداری‌ها برای حل مشکل دفع آب‌های سطحی به ویژه در اهواز، کارون، حمیدیه، آبادان، خرمشهر، و شادگان باید بودجه و اعتبارات را نیز بهاین سمت سوق بدهند.

 وی با بیان این که پنج درصد بودجه شهرداری‌ها  مختص مدیریت بحران است ادامه داد: نکته دیگر در این حوزه این است که اگر ایجاد کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی هزینه‌بر است اما شهرداری می‌توانند با خرید دستگاه‌های از قبیل پمپ، مکنده و دیگر ماشین آلات مورد نیاز بخشی از مشکلات را برطرف کند  نیز در نظر گرفته شده است.

مه غلیظ در راه خوزستان

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: روز چهارشنبه مه غلیظ شهرهای مختلف  استان را در برخواهد گرفت به طوری امکان مشکل در پروازها وجود دارد همچنین براساس نقشه های هواشناسی و مدل ها پیش بینی می شود دوشنبه هفته آینده سامانه جدید بارشی به استان برسد که مناطق شمال استان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

محمد سبزه زاری گفت: سامانه بارشی که از دوشنبه بارش را در خوزستان آغاز کرده بود در حال عبور از استان است  و فعلا احتمال بارش و رعد و برق در مناطق شرقی، شمالی و ارتفاعات وحود دارد و می توان گفت فردا این سیستم از خوزستان خارج می شود.

وی تصریح کرد: براساس قانون جدید بحران هواشناسی موظف شده سامانه هشدار سریع سیل را راه اندازی کند اما  با توجه به این که بخشی از این سامانه مربوط به سخت افزارها است ما در استان باران سنج های خوبی نداریم و ضرورت دارد از نظر اعتباری در این حوزه تدابیری در نظر گرفته شود.

در پی بارش باران در شامگاه دوشنبه در خوزستان مدارس نوبت صبح ۱۳ شهرستان استان و مدارس نوبت عصر و ادارات شهرستان های اهواز، کارون و آبادان تعطیل شدند.

۱۱۲  میلی متر باران در آبادان و بیش از ۷۰ میلی متر بارندگی دوشنبه شب در اهواز ثبت شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار