تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۹۳۱۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:
غرب کارون، نقطه قوت کارنامه وزارت نفت است
 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به افزایش پنج برابری ظرفیت تولید نفت میادین مشترک غرب کارون طی ۶ سال اخیر، گفت: شتاب در توسعه غرب کارون، نقطه قوت عملکرد وزارت نفت در دولت تدبیر و امید است.

   تورج دهقانی ظرفیت تولید کنونی نفت میدان‌های مشترک غرب کارون را بیش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: این درحالی است که تا سال ۹۲، ظرفیت تولید در این حوزه روزانه کمتر از ۷۰ هزار بشکه بود؛ به این ترتیب شاخص یاد شده در این سال‌ها با رشد پنج برابری همراه بوده است.

وی درباره رئوس فعالیت‌های انجام شده در منطقه عملیاتی غرب کارون در سال‌های اخیر توضیح داد: تکمیل توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های آزادگان شمالی (فاز نخست)، یادآوران (فاز نخست) و یاران شمالی در مجموع با ظرفیت تولید ۲۱۵ هزار بشکه نفت در روز در سال ۹۵ محقق شد. توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی نیز پس از خلع ید پیمانکار خارجی به دلیل تعلل بیش از حد، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ با تکیه و اعتماد به توان و دانش داخلی و به‌کارگیری پیمانکاران ایرانی در دستور کار قرار گرفت که در این مدت، بیش از ۱۲۰ حلقه چاه در این میدان حفاری و ظرفیت تولید آن نسبت به سال ۹۳ چهار برابر شده است.

آزادگان جنوبی؛ طرحی ملی و منحصر به‌فرد

دهقانی توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی را بنا به دلایل و عوامل مختلف، دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی عنوان کرد و گفت: آزادگان جنوبی یکی از ایرانی‌ترین طرح‌های توسعه نفت و گاز در کشور محسوب می‌شود که ضمن برخورداری حداکثری از سهم کالای تولید داخل، سهم قابل توجهی را در افزایش ظرفیت تولید نفت پس از برجام به دوش کشید و دستاوردهای قابل دفاعی بر جای گذاشت.

وی احداث تاسیسات بهره‌برداری فراورش سیار با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز را با سرمایه‌گذاری خارجی در قالب قرارداد BOO در مدت زمان کمتر از یک‌سال از جمله فعالیت‌های بزرگ انجام شده در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی عنوان کرد و گفت: این پروژه، رکورد و تحول بی‌نظیر و عظیمی در حوزه احداث واحدهای بهره‌برداری به شمار می‌رود. این تاسیسات در حالی در کمتر از یک‌سال راه‌اندازی شد که میانگین زمان احداث یک واحد مشابه به روش متعارف پیشین نزدیک به پنج سال است. پس از اجرای موفق این پروژه بود که مقام عالی وزارت بومی‌سازی و تغییر روش ساخت و نصب واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی را الزام و تکلیف کردند؛ اقدامی که اساس کار آن بر برون‌سپاری عملیات بهره‌برداری در ازای پرداخت دستمزد به ازای هر بشکه نفت تحویلی به شرکت ملی نفت ایران در واحدهای تابعه است.

توسعه آذر در ایستگاه آخر

دهقانی به میدان نفتی آذر هم به عنوان یکی دیگر از میادین مشترک با کشور عراق که توسعه آن با راهبری شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در حال اجراست، اشاره کرد و افزود: عملیات توسعه این میدان از اسفندماه سال  ۹۰ شروع شد و میدانی که تا سال ۹۲، تنها یک حلقه چاه در آن حفاری شده بود، در سال ۹۵ به تولید زودهنگام ۳۰ هزار بشکه‌ای دست یافت و بهره‌برداری کامل از فاز نخست این میدان پیچیده و مشترک با هدف‌گذاری تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت از سوی پیمانکار بیع متقابل ایرانی تا پایان امسال در دستور کار قرار دارد.

استفاده حداکثری از توان ایرانی
مدیرعامل شرکت متن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بومی‌سازی کالاها و تجهیزات به عنوان یکی دیگر از رویکردهای جدی صنعت نفت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: امروز به جرات می‌توان گفت با حمایت‌ها و تاکیدهای شخص وزیر نفت، امکان ساخت بیش از ۸۵ درصد تجهیزات و کالاهای مورد نیاز بخش بالادستی میدان‌های غرب کارون اعم از مته حفاری، لوله‌های جداری، شیرآلات و تجهیزات ثابت و دوار در داخل کشور فراهم شده است.

مسئولیت اجتماعی؛ از اشتغالزایی تا احیای هور

دهقانی به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه غرب کارون نیز اشاره و با بیان اینکه توسعه اجتماعی به صورت مستقیم متاثر از توسعه میدان‌های نفتی است، افزود: با تدبیر مقام عالی وزارت، سازوکار به‌کارگیری نیروی انسانی بومی در غرب کارون پیگیری شده است به طوریکه امروز بیش از ۶ هزار نیروی بومی در این منطقه مشغول به کار هستن که این رقم در اجرای فاز دوم توسعه میادین به بیش از ۱۵ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته وی، ساخت هنرستان صنعتی، احداث دو واحد دبیرستان، تکمیل بیمارستان، احداث، بازسازی و تعریض جاده‌های روستایی، احداث فضای سبز و مین‌روبی ۱۴۰ میلیون متر مربع از اراضی منطقه از دیگر اقدام‌هایی است که در قالب فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در منطقه عملیاتی غرب کارون انجام شده و مورد توجه بوده است.

این مقام مسئول، به احیای تالاب هورالعظیم که تا پیش از سال ۹۲ کاملا خشکانده شده بود اشاره کرد و گفت: این کار با وجود مشکلات فراوان و تحمیل هزینه‌های بسیار، با دستور و تاکید مهندس زنگنه و توجه ایشان به محیط زیست انجام و هور به‌طور کامل احیا و آبگیری شد.

دهقانی با بیان اینکه عبور از شرایط خاص امروز کشور نیازمند انسجام و همدلی بیشتری است، ابراز امیدواری کرد با تمرکز ارکان نظام بر جهت‌گیری های اصلی و کلیدی که همواره در رهنمودهای مقام معظم رهبری به روشنی بیان شده است و همچنین پرهیز از پررنگ کردن مسائل فرعی، مسیر عبور از شرایط خاص هموار شود.

شرکت مهندسی و توسعه نفت در سال ۱۳۷۳ به‌منظور مدیریت و نظارت بر روند اجرای پروژه‌های عظیم نفت و گاز در شرکت ملی نفت تاسیس شد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار