تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۹۳۰۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آموزش و پرورش به معلم‌های پژوهشگر امتیاز دهد
  استاندار خوزستان گفت: آموزش و پرورش باید برای معلم‌هایی که کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهند امتیازات خوب و ارزشمندی در نظر بگیرد.

 غلامرضا شریعتی شنبه در جشنواره دانش آموزی هفته پژوهش و زنگ آغاز هفته پژوهش در مدرسه زهره بنیانیان اهواز که با حضور دانش‌آموزان و مسئولان استان برگزار شد بیان کرد: معلمهای محقق، دانش آموزان پژوهشگر تربیت می کنند و اگر دانش آموزان پژوهشگر و محقق وارد دانشگاه شوند در رشته خود با موفقیت بیشتری به تحصیل خود ادامه خواهند داد.

وی گفت: درصد بیشتری از درآمد ناخالص کشور باید به پژوهش اختصاص یابد، امروزه دانشگاههای تیپ سه (دانشگاههای کارآفرین) به دلیل اهمیت پژوهش و تحقیق مورد توجه هستند.

استاندار خوزستان ادامه داد: تنها آموزش تئوری در دانشگاهها باعث پرورش یک پژوهشگر نمی‌شود، باید انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی را از دوران دانش‌آموزی در مدارس آموزش داده شود.

شریعتی با اشاره به لزوم توجه خیران به فعالیت های پژوهشی ادامه داد: تنها ساختن مدرسه و مسجد توسط خیران ثواب نیست لازم است که فرهنگ کمک از سوی خیران برای انجام فعالیتهای پژوهشی و علمی نیز ترویج یابد.

استاندار خوزستان بیان کرد: توسعه و پیشرفت کشورها امروزه دیگر بر اساس منابع زیرزمینی سنجیده نمی‌شود بلکه میزان توسعه هر کشور بر اساس درجه علمی و پژوهشی آن محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه کشوری که خلق علم بیشتری دارد درآمد بیشتری نیز کسب می‌ کند افزود: به همین منظور خلق علم و دانش در دنیای امروز بسیار مورد اهمیت است و نمی‌توان جز تولید علم به توسعه و پیشرفت دست یافت.

استاندار خوزستان ادامه داد: در گذشته پایان نامه‌های زیادی تولید میشد که در کتابخانه‌ها بایگانی می‌شدند اما امروزه در بسیاری از دانشگاههای کشور و استان ، اساتید هدفمند ، تحقیقات و پژوهش ها را انجام می‌دهند تا به خلق علم و دانش دست یابند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه پژوهش باید رسیدن به یک فناوری باشد گفت:  انجام پژوهشهای غیرهدفمند از بین بردن منابع است و برگشت سرمایه‌ای را در پی نخواهد داشت.

شریعتی با اشاره به اینکه در دانشگاه شهید چمران اهواز اقدامات خوبی در زمینه پژوهش و فناوری انجام شده است گفت: در دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از  تجهیزات نفتی را تولید کردند که برای حفاری چاه های نفت استفاده می‌شود ، در گذشته  این وسیله به استان و کشور وارد میشد و هزینه زیادی را برای صنعت نفت به همراه داشت.

استاندار خوزستان با اشاره به فناوری دیگری که در سازمان جهاد دانشگاهی استان انجام گرفت ادامه داد: مته‌های حفاری و دستگاههای تولید گاز ترش در این سازمان تولید شد که این تولیدات نیز کمک زیادی به صنعت نفت داشته است.

وی گفت: در شرایط تحریم فعلی اساتید استان در صنعت فولاد نیز از سنگ آهن شمش و شرکت فولاد خوزستان ورق  فولاد و در نهایت لوله فولادی تولید و این صنعت را بومی سازی کردند که این تولید مهم باعث برگشت سرمایه زیادی به خوزستان می‌شود.

شریعتی بیان کرد: اگر این کار جمعی در بحث فولاد انجام نمی گرفت تا ۱۵ سال آینده به این فناوری دست نمی‌یافتیم.

استاندار خوزستان گفت: روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان در مدارس باید تقویت شود تا به پژوهشگران ارزشمند تبدیل شوند.

در ادامه این مراسم رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اهواز بیان کرد: علم ثروت تولید می کند و پژوهش بستر ایجاد علم است که باید در مدارس زمینه پژوهشگری را فراهم کرد.

سیروس حسین پور بیان کرد: نباید آموزش در مدارس معلم محور باشد باید پژوهش محور باشد و از دوره ابتدایی دانش آموزان را باید با پژوهش آشنا کرد ومحتوای کتابها باید پژوهشی باشد.

وی ادامه داد: پژوهشی ارزشمند است که تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد.

بر اساس گزارش ایرنا هفته پژوهش از ۲۳ تا ۲۸ آذرماه نامگذاری شده و شعار امسال هفته پژوهش " پژوهش اثربخشی، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید" است.

در این مراسم نمایشگاه هفته پژوهش  دانش آموزی نیز افتتاح شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار