تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۹۳۰۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرائتی: خاک حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش باید عوض شود
 رییس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از وضعیت آموزشی کشور گفت: خاک حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش باید عوض شود.

حجت الاسلام محسن قرائتی روز شنبه در دیدار با مربیان قرآنی دزفول در حسینیه ثاراله این شهرستان افزود: برعکس بیل زدن یک فرد دیپلم در مراسم درختکاری، ناآگاهی فوق لیسانس کشاورزی از ساده‌ترین اطلاعات حوزه تخصصی خود و سایر موارد نشان می‌دهد یک جای کار مشکل دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مطالب دروس آموزشی نیاز به بازنگری دارند، گفت: هر علمی باید چند مشخصه داشته باشد تا یادگیری آن مفید باشد یا باید علمی مربوط به واجبات و مستحبات باشد و یا مشکلی از جامعه یا حداقل یک نفر را برطرف کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه علم فقط در کتاب‌ها نیست، افزود: امام رضا(ع) فرمود برای کسب علم باید در قرآن دقت شود لذا نماز یا قرآن خواندن به تنهایی کافی نیست بلکه باید تفسیر نیز در کنار آن باشد.

وی اظهارداشت: بارها در قرآن آمده بخور ولی هر بار در کنار خوردن، یک کار دیگر مانند اطعام فقرا نیز آمده و صرفا بخور بخوری در کار نبوده است.

حجت الاسلام قرائتی به برخی نکات تفسیری مربوط به فراز قرآنی «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» اشاره کرد و گفت: فرقی ندارد والدین پروفسور باشند یا کارگر، کافر باشند یا مسلمان باید به آنها نیکی و رسیدگی شود.

وی با اشاره به چهار بار تکرار این فراز در قرآن کریم افزود: نماز، روزه، حج، زکات و سایر اعمال، زمان دارند ولی نیکی به پدر و مادر زمان ندارد و فرد هرکس و هرجا هست باید به والدین خود نیکی کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه نباید عدل درمقابل والدین رعایت شود، اظهارداشت: اگر والدین فرد را کتک زدند، فرد حق ندارد والدین خود را کتک بزند.

وی با بیان اینکه باسوادترین انسان‌های کره زمین پیش ساده‌ترین واژه‌های قرآن باید شاگردی کنند، افزود: هر سال ۳۶۵ روز دارد و واژه یوم نیز در قرآن ۳۶۵ بار آمده است. 

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه هر کلمه قرآن حرف و تفسیر دارد، گفت: چهار توبیخ تند از جمله خر، سگ، گاو و سنگدل خطاب به افراد نا اهل در قرآن وجود دارد که همگی قابل تحمل هستند ولی یک توبیخ دیگر با عنوان "هیچی نیستی" در قرآن وجود دارد که قابل تحمل نیست.

طلبه‌ها در دوره‌های تشویق جوان به نماز شرکت کنند

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های تخصصی تشویق جوانان به نماز برای طلبه‌ها بیان کرد: جوانان از نماز فاصله گرفته‌اند و طلبه‌ها باید راه‌های جذب آنها را فرا گیرند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های مهدویت افزود: گروه تواشیح در اغلب شهرها وجود دارد ولی گروه اذان همه جا نیست حال آنکه اذان اهمیت بیشتری دارد.

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از فراگیری برخی خرافات در جامعه گفت: برخی عنوان می‌کنند عدد ۱۳، نحس است ولی نه تنها نحس نیست بلکه با توجه به ولادت امام علی(ع) در ۱۳ رجب مبارک هم هست.

وی خرافات را برای دین خطرناک خواند و گفت: وقتی پشه‌ای در آب افتاد دیگر کسی از آن نمی‌نوشد و وقتی خرافات به دین تزریق شود مردم از آن دوری می‌کنند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به خطر انسان‌های نااهل که دم از دین می‌زنند، افزود: همه به آب نیاز دارند ولی وقتی کسی آب نخورد به طور قطع آب مشکلی دارد. 

وی با انتقاد از سیاهپوش بودن زنان در حوزه‌های علمیه اظهارداشت: گاهی اوقات بیش از اسلام مسلمانیم؛ وقتی هیچ مردی در حوزه علمیه وجود ندارد نیازی به سیاهپوش کردن و حجاب کامل زنان در این مکان‌ها نیست.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه رنگ در روح اثر دارد، افزود: انسان با نگاه کردن به سیاهی وحشت می‌کند؛ اگر اسلام را درست معرفی کنیم، همه جذب آن می‌شوند.

وی انتقاد یک نفر درخصوص وجود دعا برای هر ساعت در مفاتیح را یادآور شد و گفت: فهم دین مهم است گاهی کج می‌فهمیم، این همه دعا برای این نیست که از صبح تا شب بنشینیم و دعا بخوانیم بلکه مفاتیح برای هر ساعت از روز که انسان وقت آزاد دارد، برنامه دارد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر لزوم پذیرایی مناسب از میهمان افزود: زهد به معنی این نیست که از میهمان پذیرایی نشود بلکه به معنی قناعت خود فرد است.

وی شتر حامله یا درخت خرمای باردار را از هدایای پیامبر اکرم(ص) به مومنان عنوان کرد و اظهارداشت: گاه هدایایی در برخی مراسم به برگزیدگان می‌دهند که هیچ فایده‌ای برای فرد ندارند.

حجت الاسلام قرائتی با توصیه کاشت سبزی به جای چمن در محوطه‌های اداری بیان کرد: بذر چمن، خارجی و بذر سبزی داخلی است؛ همچنین اکسیژن تولیدی و عطر سبزی از چمن بیشتر است و  به آب کمتری نیاز دارد.

وی افزود: همین توصیه را به یکی از ادارات در تهران کردم ولی پاسخ دادند اینجا مگر دهات است که سبزی بکاریم؛ فکر می‌کنند اگر سبزی بکارند عقب افتاده‌ و اگر چمن بکارند روشن فکرند.

وی با بیان اینکه خیلی از دروس کتاب‌ها لازم نیستند، گفت: تیراندازی در پادگان‌ها به سربازان آموزش داده می‌شود ولی شناکردن خیر! حال آنکه شمال و جنوب ایران دریا است.

برای خنده جامعه برنامه‌ریزی کنیم

این استاد علوم قرآنی با بیان اینکه جامعه به خنده و گریه نیاز دارد، اظهارداشت: ایام عاشورا گریه داریم ولی فکری به حال خنده جامعه نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر گفتن نکات شیرین اسلام به جوانان افزود: جوانان نیاز به خندیدن دارند ولی وقتی می‌بینند ما فقط به آنها گریه تحویل می‌دهیم به سراغ مساجد نمی‌روند.

حجت الاسلام قرائتی از دانشجویان خواست هرگز نسبت به آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، قانع نشوند و خود به دنبال کسب علم بیشتر بروند.

وی با بیان اینکه دانشجوی لیسانس با توجه به تعطیلات در چهار سال تحصیل خود فقط ۹ ماه درس می‌خواند، گفت: دکترها و اغلب مشاغل در روزهای پنجشنبه فعالند ولی دانشگاه و حوزه تعطیل هستند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به طرح تحول نظام آموزشی افزود: این طرح مرد می‌خواهد که بتواند آن را اجرا کند.

وی با توصیه جوانان به ازدواج گفت: ازدواج بعد از اکسیژن و آب و غذا مهمترین نیاز انسان است لذا به دختران توصیه می‌شود به اولین خواستگار بعد از انجام تحقیق بله بگویند و ازدواج کنند.

این استاد علوم قرآنی افزود: جوانان فقط چهره فرد را برای ازدواج ملاک قرار ندهند ابتدا در مورد خانواده او تحقیق کنند.

هیچ شغلی بهتر از معلمی نیست

حجت الاسلام قرائتی با معرفی کتاب‌های خود شامل مهارت‌های معلمی، نیم قرن تجربه و تمثیلات اظهارداشت: جای خود را با هیچکس عوض نمی‌کنم زیرا معلمی با مغز نسل‌ها در ارتباط است و آنها را پرورش می‌دهد.

وی با بیان اینکه می‌توان با تمثیلات،کلاس را بهتر اداره کرد، افزود: هیچ کاری بهتر از معلمی و کار فرهنگی نیست.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امتیازات زیادی دارد، گفت: دانشجویان این دانشگاه درگیر شغل نیستند، درآمد دارند و می توانند ازدواج کنند.

وی با بیان اینکه خودم را وقف دانشجویان می‌کنم، افزود: اگر به ۵۰ سال قبل برگردم باز هم شغل معلمی را انتخاب می‌کنم و هرگز نسبت به این انتخاب پشیمان نشده‌ام.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه تعداد کمی از مردم به گفته قرآن کریم سواد دارند، اظهارداشت: دانشجویان هرگز خود را فارغ التحصیل ندانند.

وی با بیان اینکه برخی نویسندگان کتاب‌ها یا خوابند یا خائن، گفت: خیلی از علم‌ها مزاحم هستند، قرآن می‌گوید خیلی از چیزها مثلا عیب یکدیگر را اگر ندانید، بهتر است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه فارغ التحصیل در اسلام نداریم، افزود: علم مفید، علمی است که باعث رشد انسان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره شود.

حجت الاسلام قرائتی اظهارداشت: گاهی یک نفر مدرکی می‌گیرد و به دلیل لقب دکتری و مهندسی خدا را بنده نیست حال آنکه قرآن از علم‌های بی‌فایده انتقاد دارد.

وی افزود: اصحاب کهف چند جوانمرد مومن بودند که در یک منطقه کفر گیر افتاده بودند لذا برای حفظ دین از شهر بیرون رفتند و در غاری ساکن شدند اما امروز سرمایه ما که جوانان هستند در کشورهای غربی از بین می‌روند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور صبح امروز از طریق فرودگاه دزفول وارد این شهرستان شد.

سخنرانی در جمع مربیان قرآنی شهرستان دزفول و همچنین شرکت در آیین اختتامیه جشنواره ملی ویژه روستاییان و عشایر کشور از برنامه‌های حجت الاسلام قرائتی در این شهرستان می باشند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار