تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۳۰۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گیاهخوارها بخوانند
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص رژیم غذایی گیاهخواری، فواید و مضرات آن توضیحاتی ارائه داد.

سیما جعفری راد   اظهار داشت: گیاهخواری به معنای مصرف مواد غذایی با منشا گیاهی برای رفع نیازهای روزمره غذایی فرد است.

وی در خصوص انواع رژیم های گیاهخواری گفت: معروف ترین نوع رژیم گیاهخواری ساده است که مصرف غذا بر پایه منابع غذایی گیاهی قرارمی‌گیرد و افراد گیاهخوار در این گروه به ۲ دسته افراد با رژیم گیاهی خام یعنی خام گیاه خوارو افراد با هر نوع منابع غذایی گیاهی به شکل خام یا پخته تقسیم می‌شوند.

جعفری راد بیان کرد: برخی افراد در کنار اینکه منحصرا مواد غذایی گیاهی مصرف می‌کنند برخی از منابع غذایی حیوانی مانند لبنیات را در رژیم غذایی خود دارند و عده ای دیگر نیز علاوه بر لبنیات تخم مرغ نیز مصرف می‌کنند.

نقش گیاهخواری در کاهش خطر بروز بیماری های مزمن

دانشیار گروه تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص محاسن این نوع رژیم گفت: هرچه منابع غذایی گیاهی دررژیم غذایی بیشتر باشد خطر بروز برخی بیماری‌های مزمن مانند قلبی، عروقی، انواع سرطان ها یا دیابت نوع ۲ کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: چون افراد مصرف کننده منابع غذایی گیاهی، در خط اول مصرف انرژی قرار دارند از نظراکولوژیکی یا زیست محیطی مفید هست و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

جعفری راد بیان کرد: در توصیه‌های معمول برای رژیم غذایی، منابع گیاهی سهم عمده ای در رژیم غذایی افراد دارند و تاکید بر این است تا جایی که ممکن است پروتئین‌های با اثر مضر در حداقل مصرف باشند.

کمبود برخی ویتامین ها در افراد با رژیم گیاهخواری مطلق

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز درخصوص معایب گیاهخواری اضافه کرد: برنامه رژیم گیاهخواری بر اساس رفع نیازهای غذایی به ویژه از نظر پروتئینی باید درست و دقیق تنظیم شود و یا در برخی از موارد افراد با رژیم گیاهخواری مطلق، دچار کمبود برخی ویتامین‌های خاص می‌شوند در نتیجه باید از ویتامین مکمل B۱۲ مصرف کنند چون تنها در منابع حیوانی وجود دارد و در صورت کمبود آن عارضه ای کم خونی کشنده ایجاد می‌کند.

وی گفت: در برخی از دوره های زندگی ما نمی توانیم رژیم گیاخواری را به صورت خاص تجویز کنیم مگر اینکه بسیار دقیق تنظیم شود به عنوان مثال در دوره رشد برای کودکان نیاز به اسیدهای آمینه ضروری افزایش می‌یابد وزنان در دوره های خاصی از زندگی مثل دوران بارداری وشیر یردهی نیازهای پروتئینی خاصی دارند.

جعفری راد بیان کرد:  نیاز پروتئینی در برخی از بیماران با شرایط استرس، تروما و یا سوختگی افزایش می‌یابد و رژیم گیاهخواری به خوبی نمی تواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

دانشیار گروه تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز افزود: بسیاری از افراد گیاهخوار در جوامع غربی زیر نظر متخصص و با آگاهی و دقت کامل  رژیم می‌گیرند.

نقش گیاهخواری در کاهش وزن

وی در خصوص اینکه آیا گیاهخواری راه مناسبی برای کاهش وزن است گفت: این نوع رژیم یکی از راههای کمک کننده برای کاهش وزن است و بیشتر افراد گیاهخوار معمولا تناسب اندام دارند چون رژیم‌های غذایی با محتوای حیوانی بالا معمولا از نظر محتوای چربی هم بالاتر هستند و به همین دلیل دانسیته یا میزان انرژی غذاهایی که مصرف می شود نیز بیشتر است.

جعفری راد ادامه داد: افراد با قصد کم کردن وزن، می توانند از رژیم غذایی گیاهخواری تنظیم شده و دقیق استفاده کنند.

رژیم گیاهخواری در برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازاضافه کرد: رژیم غذایی گیاهخواری در مورد برخی از اسیدهای آمینه کمبود دارد چون اسیدهای آمینه ضروری برای رشد پروتئین ها لازم است و نبود آنها باعث اختلال در سنتز پروتئین می‌شود و ما روزانه باید اسیدهای آمینه ضروری را دریافت کنیم.

وی گفت: در مورد برخی از منابع غذایی گیاهی مانند غلات با کمبود اسید آمینه ضروری لیزین و در حبوبات با کمبود اسید آمینه متیونین مواجه هستیم اما در مقابل غلات منبع خوبی از متیونین و حبوبات منبع مناسب لیزین هستند.

جعفری راد اظهار داشت: گذشتگان ما به خوبی درک کرده بودند که مصرف غلات و حبوبات با هم  نیازهای غذایی آنها تامین می شود؛ غذای معروف در رژیم غذایی ایرانی ها با مصرف همزمان حبوبات و غلات، عدس پلو است که کمبود لیزین و متیونین پوشش داده می شود و نیاز پروتئینی فرد تامین می‌شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: مطالعات اپیدمیولوژیک اثرات مثبت گیاهخواری را در کاهش بروز بیماری های مزمن نشان داده و رژیم افراد با بیماری های مزمن با محتوای بیشتر منابع گیاهی، اثرات بسیار مثبتی خواهد داشت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار