تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۹۲۹۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاخت‌وتاز ویروس آنفلوانزا در کشور/ کودکان و سالمندان مراقب باشند
در حالی که با شروع سرما ویروس آنفلوانزا در کشور در حال تاخت‌وتاز است اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم از میزان پایین ابتلا و مهار آن در این استان خبر می‌دهند.
 باز هم فصل سرما از راه رسید و ویروس آنفلوانزا هم مهمان کشور شد، ویروسی که گویی امسال با شیوه جدیدی مهمان کشور شده و در حال تاخت‌وتاز و فعالیت بیشتری در کشور است و تعدادی از هم‌وطنان ما هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

آنفلوانزا بیماری واگیرداری است که از سوی نوعی ویروس ایجاد و باعث عفونت، ضعف و بی حالی شدید می‌شود؛ آنفلوانزا با سرماخوردگی تفاوت دارد به طور معمول نشانه‌های آنفلوانزا شدیدتر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری از کار و مدرسه باز می‌ماند.

طبق گفته مسئولان در قم این بیماری مهار شده و برای کنترل و پیشگیری از آن «کمیته آنفلوانزا» تشکیل شده است؛ هم‌چنین از شیوع حداکثری رد شده و شیب نزولی پیدا کرده است و تقریباً طبق کشت‌های خونی آزمایش شده در تهران، در قم کم‌تر از ۱۰ درصد به این بیماری مبتلا شده‌اند.

با توجه به این که آنفلوانزا در بین گروه‌های پرخطری مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار و یا افرادی که دارای سیستم ایمنی پایینی هستند زنگ خطر بیشتری دارد، این افراد باید با خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی بیشتر مراقب باشند و یا خود را در برابر ویروس این بیماری با واکسن ایمن کنند.

برای کنترل و مهار بیشتر بیماری آنفلوانزا که در مکان‌های پر تراکم بیشتر است ستاد بحران قم مدارس قم را امروز چهارشنبه و فردا پنج‌شنبه تعطیل اعلام کرد تا سرعت ابتلا به این ویروس کم‌تر و دانش آموزان با مراقبت و استراحت بیشتر در برابر این ویروس ایمن باشند.

تعطیلی مدارس شاید بار روانی در بین شهروندان قمی ایجاد کند و این سؤال را در ذهن آن‌ها ایجاد کند که وضعیت ابتلا به بیماری آنفلوانزا در قم چگونه است؟

با همکاری ستاد بحران استان، دانشگاه علوم پزشکی قم و هم‌چنین مرکز بهداشت این بیماری تحت کنترل و مهار است و مردم هیچ نگرانی نسبت به این ویروس نداشته باشند ولی خود مراقبتی و مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کرده و بدون توجه به شایعات در فضای مجازی، بدون نظر پزشک هیچ دارویی استفاده نکنند.

اهمیت آموزش در مدارس

یکی از شهروندان قمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به موقعیتی که استان قم در کشور دارد و در هر فصل از سال میزبان زائرانی از کشورهای مختلف و استان‌های کشور است احتمال داشت که ویروس آنفلوانزا در این استان بیشتر مردم را درگیر می‌کند لذا باید در مدارس و مراکز آموزشی و بیشتر در بین مدارس ابتدایی آموزش‌هایی از سوی مربیان بهداشت ارائه شود.

سید محمد حسینی می‌افزاید: ولی متأسفانه در بسیاری از مدارس استان به ویژه مناطق کم برخوردار خلأ مربی بهداشت بیشتر محسوس می‌شود و باید در مکان‌های عمومی آموزش‌ها بیشتر باشد تا خانواده‌ها با آگاهی بیشتر از کودکان و سالمندان خود مراقبت کنند.

خوددرمانی بدون نظر پزشکان

یک بانوی قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: شیوع این بیماری و فوت تعدادی از هم‌وطنان در بعضی از استان‌های کشور باعث شده خانواده‌ها ترس داشته باشند و زمان برای افزایش شایعات هم بیشتر می‌شود لذا مردم با یک سرماخوردگی ساده اقدام به خود درمانی بدون نظر پزشک می‌کنند.

آمنه دهقان می‌افزاید: بعضی هم با شنیدن این که واکسن می‌تواند باعث ایمنی در برابر ویروس باشد بدون آگاهی اقدام به تهیه واکسن کرده و بدون این که درباره زمان و یا این که چه افرادی باید این واکسن را دریافت کنند اطلاعی داشته باشند اقدام می‌کنند که در این میان باید رسانه‌ها بیشتر در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی از رسانه می‌تواند ترس را کم‌تر و مردم هم با خود مراقبتی مطلوب و پیشگیری میزان خطر این ویروس را کاهش دهند.

کنترل ویروس آنفلوانزا در قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: سالانه با آغاز فصل سرد سال بیماری آنفلوانزا را در کشور و قم شاهد هستیم که با رعایت نکات بهداشتی و خود مراقبتی می‌توان از آن پیشگیری کرد که امروز در استان قم این بیماری مهار و کنترل شده است.

تعطیلی مدارس به خاطر نگرانی و یا شیوع بیماری آنفلوانزا نیست و هدف پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس است

محسن اروجی بیان می‌کند: با همکاری و تلاش دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به مقابله با این ویروس وارد عمل شده و کمیته‌ای هم برای این امر تشکیل شده است و خوشبختانه ابتلا به این بیماری در قم خطرناک نیست.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس و ایجاد یک بار روانی و نگرانی از سوی شهروندان می‌افزاید: تعطیلی مدارس به خاطر نگرانی و یا شیوع بیماری آنفلوانزا نیست و هدف پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در بین مدارس استان به ویژه در مقطع ابتدایی است چرا که کودکان از گروه‌های خطری هستند که ممکن است با این ویروس درگیر شوند؛ ولی هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و با جلساتی که با آموزش و پرورش داشتیم مدارس برای پیشگیری و کنترل بیشتر تعطیل خواهند شد.

تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی

اما معاون فنی مرکز بهداشت استان قم می‌گوید: ما روزانه بیماران بستری شده را معاینه کرده و آزمایش آن‌ها را بررسی و برای بررسی بیشتر به تهران ارسال می‌شوند؛ وضعیت بیماری در قم مهار و وضعیت ابتلا به این بیماری کنترل و در سطح پایینی قرار دارد.

محمد نیک پور می‌افزاید: اکنون شیب شیوع آنفلوانزا کم‌تر شده و با توجه به بارندگی‌هایی که در راه است کاهش بیشتری خواهد یافت و در آبان ماه با توجه به پیاده‌روی اربعین، جابه‌جایی بیماران و هم‌چنین تردد و مسافرت‌های زیارتی روند افزایشی یافت ولی خوشبختانه در آذرماه روند نزولی پیدا کرد.

به گفته وی، با بحث‌هایی که با آموزش و پرورش داشتیم و حساسیت خانواده‌ها اقدام به تعطیلی مدارس کردیم این امر برای پیشگیری و کنترل بیشتر دانش آموزان از سوی خانواده‌ها است چرا که این بیماری بین ۳ تا ۵ روز کنترل می‌شود.

ویروس آنفلوانزا در بین افرادی مانند بیمارانی که دارای ضعف سیستم ایمنی دارند خطرناک است

وی تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی را، وجود بی حالی، عفونت در دستگاه تنفسی و هم‌چنین تب بالای ۳۸ درجه به همراه عفونت دستگاه گوارشی مانند اسهال و استفراغ بیان می‌کند و می‌گوید: سرماخوردگی علائمی مانند اشک ریزش و آبریزش بینی و هم‌چنین گلو درد دارد و هیچ‌گونه بی حالی و یا عفونت تنفسی در سرماخوردگی دیده نمی‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قم می‌گوید: ویروس آنفلوانزا در بین افرادی مانند بیمارانی که دارای ضعف سیستم ایمنی دارند یا شیمی درمانی و دارای نارسایی قلبی، ریوی و کلیوی هستند خطرناک است و باید بیشتر مراقب باشند در حالی که واکسن آنفلوانزا که زمان مناسب آن شهریور و مهر می‌باشد می‌توانند با زدن این واکسن تا ۴۰ درصد خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.

نیک پور می‌افزاید: خانم‌های باردار، کودکان و سالمندان هم از دیگر افرادی هستند که در برابر این ویروس باید مراقب باشند و از گروه‌های پرخطری هستند که باید در برابر این ویروس مراقبت کنند و عوارض و مرگ و میر آن بیشتر است؛ ویروس آنفلوانزا غیر قابل پیش بینی است و باید به طور دائم دست‌ها را شستشو داد.

ابتلای کم‌تر از ۱۰ درصد به ویروس آنفلوانزا در قم

معاون امور درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز می‌گوید: این بیماری اکنون از شیوع حداکثری به شیب نزولی رسیده است و تقریباً ۱۰ درصد و شاید کم‌تر از ۱۰ درصد به این ویروس در قم مبتلا شده‌اند و شایعاتی در فضای مجازی باعث نگرانی مردم شده از شواهدی که در بررسی کشت‌های آزمایش‌ها داشتیم میزان ابتلا کم‌تر از ۱۰ درصد بوده است.

محمود پرهام با بیان اینکه افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند در معرض این بیماری نیستند و این بیماری کنترل شده است، می‌افزاید: ویروس آنفلوانزا هرسال در همین ایام در کشور شیوع پیدا می‌کند اما نوع آن هرسال با سال قبل متفاوت است درمان این بیماری نیاز به داروی خاصی ندارد اما در صوت نیاز هیچ‌گونه کمبود دارویی برای درمان آن در استان وجود ندارد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار