تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۹۲۸۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمایت از زنان روستایی در طرح‌های بومگردی و تولید گیاهان دارویی
  معاون رییس جمهوری در امور زنان با اشاره به طرح توان افزایی اقتصادی زنان، گفت: در راستای توان افزایی زنان روستایی از طرح‌های بوم گردی و تولید گیاهان دارویی حمایت می‌شود.

معصومه ابتکار دوشنبه در شورای برنامه‌ریزی خوزستان در سالن جلسات استاندار اظهار داشت: راه‌اندازی صندوق‌های خرد و استانداردسازی محصولات کشاورزی در راستای سند توان افزایی اقتصادی زنان در حال اجراست.

وی افزود: مطرح شدن موضوع زنان و خانواده به عنوان تکلیف در برنامه‌ریزی، به دلیل اهمیت آن در چند بعد به ویژه در عدالت جنسیتی و ارتقای شاخص‌های آن است.

ابتکار اضافه کرد: با وجودی که تحقق شاخص‌های عدالت، جزیی از برنامه‌های پنج ساله توسعه بوده اما در این زمینه عقب ماندگی‌های زیادی وجود دارد که آثارش متوجه کل جامعه بوده و لطمات آن به ساختار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه وارد می‌شود.

وی با اشاره به تدوین اطلس وضعیت زنان بر اساس سرشماری سال ۹۵ ، گفت: بر همین اساس شاخص‌ها در هفت محور شامل آموزش بهداشت، ورزش، مشارکت اجتماعی، مشارکت اقتصادی، مشارکت سیاسی، امنیت و حقوق دسته‌بندی شده و بین دستگاه‌های اجرایی تقسیم و ابلاغ شده است.

ابتکار اضافه کرد: با ۳۱ استان برای تدوین «سند ارتقای وضعیت زنان» بر مبنای اطلس و شاخص‌های اجتماعی هر استان، تفاهمنامه امضا شده که در خوزستان این مطالعات انجام شده و شاخص‌های عدالت مشخص و هدف‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: سند ارتقای وضعیت زنان به هیچ دستگاهی وظیفه جدیدی تحمیل نمی‌کند و تمام تعهدات در چارچوب وظایف دستگاه‌هاست که از جمله آن بهداشت، و اشتغال به ویژه زنان سرپرست خانوار است.

معاون رئیس جمهوری در امور بانوان، تعداد زنان سرپرست خانواده در کشور را ۳.۵ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: بسیاری از این افراد نیازمند توان افزایی و حمایت هستند.

وی اضافه کرد: در طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، آموزش‌ها باید به افزایش مهارت و کارآفرینی و اشتغال منجر شود تا معضل بیکاری مرتفع شود.

ابتکار همچنین با تاکید بر توزیع عادلانه فضاهای ورزشی برای زنان اظهار داشت: فضاهای ورزشی از نظر تعداد یا زمان استفاده باید به صورت برابر در اختیار زنان و مردان قرار گیرد.

وی ادامه داد: دو سال پیش متوجه شدیم آموزش تربیت بدنی در دبستانهای دخترانه حذف شده که بعد از مذاکره با آموزش و پرورش مقرر شد ساعت های ورزش دوباره به برنامه مدارس بازگردد.

لزوم اجرای «طرح ملی گفت وگوی خانواده» در خوزستان

معاون رییس جمهوری از امضای موافقتنامه ادامه طرح ارتقای تاب‌آوری زنان در جوامع محلی در ۱۵ شهرستان با استاندار خوزستان خبر داد و گفت: این طرح ۴۰۰ نفر دیگر را در خوزستان به ویژه در مناطق سیل‌زده تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته وی طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی زنان پیش از این در ۱۵ شهرستان اجرایی شده بود که این طرح به جوامع در معرض آسیب (اعم از اعتیاد، بیکاری، سیل و ناآرامی های اخیر) کمک می کند تا مشکلات خود را بشناسند و برای حل آنها با کمک نهادها و سمن ها به خودباوری برسند.

وی در ادامه با اشاره به «طرح ملی گفتگوی خانواده» اظهار داشت: یکی از آسیب‌های جوامع در حال توسعه مربوط به خانواده است که سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

ابتکار با بیان اینکه فاز دوم طرح ملی گفت وگوی خانواده با کمک انجمن جامعه شناسی تدوین شده افزود: اختلالات ارتباطی در خانواده معضلی است که اکنون در کشور و دنیا مطرح شده، اعضای خانواده به خوبی ارتباط نمی‌گیرند و گفتگو نمی‌کنند که می‌تواند منجر به سوء تفاهم و افزایش خشونت شود که گفت وگوی ملی خانواده به این موضوعات می‌پردازد.

وی تاکید کرد: طرح ملی گفت وگوی خانواده می‌تواند در خوزستان که در زمینه تنش‌ها در آن بیشتر است به حل مشکلات کمک کند.

سهم ناچیز زنان در مدیریت

ابتکار همچنین تصریح کرد: با وجودی که ۴۱ درصد کارکنان دولت زنان هستند اما در عمل این افراد در مناصب مدیریتی سهم کمی دارند.

وی افزود: در سطوح مدیریتی در حوزه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش، آموزش عالی و پزشکی از زنان استفاده نمی‌شود، این در حالیست که بکارگیری زنان در سطوح مدیریتی به بهبود کارآیی و انگیزه در دستگاه های دولتی کمک می‌کند.

وی با اشاره به ارائه کارنامه عملکرد وزرا و عملکرد استان‌ها در زمینه انتصاب مدیران زن، اظهار داشت: در خوزستان چرا نباید در آموزش و پرورش و آموزش عالی و بهداشت مدیر زن داشته باشیم، در حالی که این استان از نظر سرمایه انسانی و اجتماعی و زنان تحصیلکرده در رده بالایی قرار دارد.

ابتکار یکی از رویکردها و اهداف دولت دوازدهم را افزایش سهم زنان در مناصب مدیریتی عنوان کرد و گفت: در سطح ملی در سال ۹۶ سهم زنان در مناصب مدیرتی ۱۳.۶ درصد بوده که امسال به ۱۸.۸ درصد رسیده است و انتظار است که دستگاه‌های خوزستان در این زمینه گام‌های موثرتری بردارند تا در پایان دولت به سهم ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی که یکی از وعده‌های رییس جمهوری است، دست یابیم.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده صبح امروز (دوشنبه) به اهواز سفر کرد. حضور در نشست مجمع مشورتی زنان خوزستان، دیدار با خانواده شهید حسین معماری و بازدید از بازارچه خوداشتغالی زنان در اهواز از برنامه‌های سفر ابتکار بود.

همچنین «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان» امروز در شورای برنامه‌ریزی این استان رونمایی شد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار