تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۷۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مبنای قانون مدیریت بحران بر پیشگیری است/برآورد ۳۵۰ میلیارد ریالی خسارات سیل در کشور/جابه‌جایی واحدهای آسیب‌دیده در مناطق آلوده مسجدسلیمان
 معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ابلاغ قانون مدیریت بحران در امسال ، گفت: اساس این قانون بر پیشگیری است تا از بروز خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه در کشور جلوگیری شود.

 اسماعیل نجار روز یکشنبه در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان که در محل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد: این قانون ظرفیت مناسبی را به وجود آورده تا با ساز و کاری علمی از توان دانشگاه‌ها و متخصصانی که در این بخش تجارب دارند برای تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل های خاص این قانون استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت بحران با توجه به قانون جدید، بر اساس پیشگیری از حوادث است، افزود: قانونگذار هم با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، موضوع پیشگیری را مورد تاکید قرار داده است.

نجار ادامه داد: ایران در زمینه پرداخت خسارت و مقابله با سیل تجارب ارزنده‌ای کسب کرده و خواسته سازمان مدیریت بحران از دستگاه‌های اجرایی کشور، مستندسازی این تجارب است.

وی با مقایسه مدیریت بحران و مسایل مربوط به پدافند غیرعامل افزود:موضوع پدافند در ارتباط با تهدیدات دشمن است و بحث بحران یک موضوع کاملا متفاوت است که انتظار می‌رود مسئولان و به ویژه فرماندارن این ۲ موضوع را جدا از یکدیگر ببینند.معاون وزیر کشور به ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران اشاره کرد و گفت:

وی گفت: پیشگیری در استان خوزستان که معمولا با انواع حوادث غیرمترقبه روبه‌رو است باید با جدیت دنبال شود تا منجر به کاهش خسارت‌ها شود.

برآورد ۳۵۰ میلیارد ریالی خسارات سیل در کشور

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده نشان دهنده این است که غیر از مشکلات اعتباراتی، روند بازسازی مناطق آسیب دیده خوزستان با چالش جدی رو به رو نیست.

نجار، با اشاره به اینکه برآورد اولیه وزارت کشور در جمع بندی سیل کشور مبلغی بالغ بر ۳۵۰هزار میلیارد ریال بود، افزود: نیمی از این برآورد به صورت تسهیلات و نیم دیگر به شکل کمک‌ بدون عوض درنظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت‌ها از منابع صندوق توسعه ملی با حمایت رهبر معظم انقلاب محقق شده است، گفت: مساعدت‌ ایشان در اختصاص منابع و همچنین دستورات و فرامین صادره به پیشرفت بازسازی مناطق سیل زده کمک بسیار زیادی کرده است.

درخواست تخصیص منابع مالی برای جبران خسارت ها پیگیری می‌شود

نجار، بر پیگیری خواسته‌های دستگاه های اجرایی خوزستان و برخی فرمانداران برای ادامه کار بازسازی تاکید کرد و ادامه داد: بخشی از خواسته‌ها به ویژه در زمینه جابه جایی منابع موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چنین درخواست هایی آیا قابلیت اجرایی شدن را دارند یا خیر؟

وی پرداخت خسارت‌ها در بخش کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه برای استان خوزستان ۲هزار میلیارد ریال باقی مانده که باید در این حوزه تخصیص داده شود.

به گفته وی، این موضوع از جمله مواردی است که از سوی سازمان مدیریت بحران کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا ۵۰ درصد باقی مانده خسارت ها نیز پرداخت شود.

وی به فرآیند تعیین خسارت زمین های کشاورزی اشاره کرد و افزود: نمایندگان پژوهشگاه فضایی کشور به عنوان یکی از متولیان تعیین خسارت باید در خوزستان حضور پیدا کنند تا موارد اختلافی در حوزه خسارات شفاف و مشکلات ناشی از آن برطرف شود.

نجار ادامه داد: در بحث تعمیر و احداث واحدهای مسکونی خسارت دیده بر اساس گزارشی که ارایه شد، روند مناسبی را در خوزستان شاهد هستیم.

جابه‌جایی واحدهای آسیب‌دیده در مناطق آلوده مسجدسلیمان

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به خسارت‌های ناشی از زلزله مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات آغاز شده و علاوه بر این، کار جابه جایی برخی از واحدهای مسکونی در مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر نیز انجام می‌شود.

معاون وزیر کشور افزود: در این زمینه وزارت نفت اعتبارات ویژه‌ای را درنظر گرفته که بخشی از آن با موافقت وزیر قرار است از طریق فروش زمین و ساختمان‌های این وزارتخانه در مسجدسلیمان تامین شود.

۱۷ تیر ۹۸ زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر شهرستان مسجدسلیمان را در شمال خوزستان لرزاند که کانون آن در منطقه گلگیر این شهرستان بود؛ در این زمین لرزه ۱۵۳ نفر مصدوم شدند و یک نفر بر اثر سکته جان باخت.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار