تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۹۲۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حل مشکل فضا برای خیرین موسس مدارس غیردولتی در مناطق محروم
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: آموزش و پرورش موظف شد فضای آموزشی رایگان در اختیار خیرینی قرار دهد که در مناطق محروم مدرسه غیردولتی تاسیس می کنند.
 مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره این موضوع که این روزها بحث زیادی درباره عدالت آموزشی می شود و عده ای نیز معتقدند وجود مدارس غیردولتی مغایر با عدالت آموزشی است، گفت: مدارس دولتی صددرصد کمک به توسعه عدالت آموزشی است، چرا که والدینی که توان پرداخت هزینه تحصیل فرزندانشان را دارند به این مدارس می روند و دولت هم بابت فضای آموزشی سرانه و جذب نیروی انسانی می تواند صرفه جویی کند و آن را در بخش دولتی و برای کیفیت بخشی مدارس دولتی هزینه کند. اگر در کنار هر مدرسه دولتی، یک مدرسه غیردولتی باشد، در آن مدرسه دولتی که کلاس ها ۴۰ نفره تشکیل می شوند، آمار دانش آموزان به ۲۵ نفر در هر کلاس می رسد و این یعنی کیفیت بخشی به مدارس دولتی و بهبود کیفیت آموزشی که نتیجه اش توسعه عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: بی انصافی است به این میزان کمک مؤسسین غیردولتی تعبیر بی عدالتی آموزشی بدهیم، چرا که از هر زاویه به آن نگاه کنیم، آنچه حاصل می شود توسعه کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. همچنین مدارس غیردولتی تنوع سلیقه را نیز ایجاد می کنند به این معنا که اگر والدینی دوست داشته باشند فرزندشان را در مدرسه ای ثبت نام کنند که دو ساعت دیرتر تعطیل شود و یا فوق برنامه هایی داشته باشد، این امر قابل تحقق است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی انتقادها به مدارس غیردولتی این است که به نسبت هزینه ای که دریافت می کنند، کیفیت همه آنها یکسان نیست، گفت: اتفاقا طی دو سال اخیر تأکید ما بر کیفیت بخشی مدارس غیردولتی بوده است و بسیار وضعیت بهتر شده است. در حال حاضر یکی از انتقاداتی که می شود این است که ۵۰ درصد نفرات برتر کنکور از مدارس غیردولتی هستند.

زینی وند در پاسخ به این پرسش که این ۵۰ درصد عموما شامل ۲۰ مدارس غیردولتی است، بیان کرد: ما طرحی را در ۳-۲ سال گذشته اجرا کردیم که توجه به کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی است و همین باعث شد وضعیت مناسب تر شود. کارنامه ای برای تک تک مدارس صادر کردیم و در آن مواردی را قید کردیم از جمله اینکه کدام معلم ها در کدام درس ها ضعیف تر هستند و به مدارس سه سال فرصت دادیم تا ضعف های خود را جبران کنند.

رئیس مراکز و مدارس غیردولتی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در مناطق محروم برخی خیرین اقدام به تأسیس مدارس غیردولتی کرده اند که به صورت رایگان بچه ها را تحت پوشش می گیرند اما اعتراضشان این است که اگر حمایت نشوند و خصوصا وضع اجاره بها به همین صورت بماند قادر به ادامه مسیر نیستند نیز گفت: خوشبختانه در شورای مرکزی بحث این خیرین مطرح شد و معاونت حقوقی وزارتخانه موظف شد فرایندی را در نظر بگیرد که ما بتوانیم فضای آموزشی را به صورت رایگان در اختیار این خیرین قرار دهیم. آنها صرفا موظف به تأمین معلم و هزینه های تحصیل بچه ها در مناطق محروم می شوند.

وی در پایان گفت: اگر در منطقه محروم خیری سرمایه گذاری کند و شهریه ای دریافت نکند، ما فضا را مجانی در اختیار وی قرار می‌دهیم به این شرط که آن فضا آموزشی بماند و اگر یک روز مؤسس خواست آن فضا را تعطیل کند، باید آن فضا در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار