تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۶۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در هفته پژوهش به دنبال پژوهش‌های کاربردی هستیم
  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امسال با توجه به شعار هفته پژوهش، عمدتا به دنبال پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌هایی هستیم که بتوانند مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کنند.

علی حقیقی امروز (۱۶ آذر) در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری که در سالن جلسات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری هفته پژوهش، فرهنگسازی در پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر است. هفته پژوهش از ۲۳ آذر آغاز و تا ۲۸ آذر ادامه دارد. شعار این هفته "پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید" است که بیشتر به جنبه کاربردی بودن پژوهش اشاره دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: امسال با توجه به شعار هفته پژوهش عمدتا به دنبال پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌هایی هستیم که بتوانند مشکلات کشور را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی حل کنند و به معضلات در زمینه‌های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی بپردازند.

به گزارش ایسنا، حقیقی با بیان اینکه در برگزاری این هفته اهداف ملی و اهداف عملیاتی دنبال می‌شوند، گفت: اهداف ملی هفته پژوهش و فناوری شامل ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری، تشویق فناوران استان، تبیین وضعیت موجود پژوهشی برای اشتغال و کارآفرینی، شناسایی و عرضه یافته‌های پژوهشی و فناوری، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها است. این اهداف عمدتا بر جنبه‌های کاربردی پژوهش تاکید می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی، موضوع اثربخشی پژوهش بر اقتصاد و کمک به وضعیت اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: اهداف عملیاتی هفته پژوهش شامل عرضه عملکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی، تجلیل از پژوهشگران، فناوران و دستگاه‌های پیشران در حوزه پژوهش، ارزیابی عملکرد پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی و افزایش توجه  مسئولین استانی به فعالیت‌های پژوهشی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ و فن بازار و رونمایی از دستاوردهای جدید، از جمله برنامه‌های هفته پژوهش است. نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری از یکم تا سوم دی‌ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی اهواز برپا می‌شود.

حقیقی افزود: از دیگر برنامه‌های این هفته برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و تجلیل از دانش‌آموزان برتر حوزه پژوهش و برگزاری نشست‌ها و سمینارهای تخصصی و علمی در سطح دانشگاه‌های استان و در دستگاه‌های اجرایی است.

وی در پایان گفت: انتخاب پژوهشگران برتر بر اساس شاخص‌هایی همچون نقش آفرینی در حل مشکلات کشور، مشارکت فعال در عرصه‌های بین‌المللی، برنامه محوری و هدفمند بودن و ثبت اختراع و اکتشاف است. همچنین برای انتخاب فناوران برتر شاخص‌هایی همچون نقش آفرینی در اشتغال و حل مشکلات، میزان فروش و صادرات محصول فناور، سطح آمادگی فناوری و میزان پیچیدگی محصول در نظر گرفته می‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار