تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۲۵۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر خاموشی چراغ علم در سرزمین نفت
دانش‌آموزان منطقه نفتی "غیزانیه" اهواز به علت کمبود مدرسه و سرویس ایاب و ذهاب، مشکلات بسیاری برای ادامه تحصیل دارند.
  اوایل سال تحصیلی امسال بود که انتشار نامه دانش‌آموز دختری در روستای سودان به دلیل نبود سرویس ایاب و ذهاب مدرسه و بازماندن از تحصیل سبب شد بیش از 30 دانش‌آموز به چرخه تحصیل بازگردند اما گویا  مشکلات  و محرومیت دانش‌آموزن روستاهای غیزانیه تمامی ندارد.

بازماندن 10 دانش‌‌آموز از تحصیل

عبدالزهرا بریهی یکی از اهالی روستای «عبدالسید»   با بیان اینکه از روز شنبه این هفته بچه‌های ما به دلیل نداشتن سرویس ایاب و ذهاب مدرسه نرفتند، اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی مبلغ 100 هزارتومان بین خانواده‌های دانش‌آموزان سرشکن می‌شد و 100 تومان دیگر را بخشداری پرداخت می‌کرد.

وی افزود: اما از چند روز گذشته بخشداری از راننده سرویس درخواست کرد  دیگر دنبال دانش‌آموزان نرود چرا که  هزینه سرویس را پرداخت نمی‌کند.

این فرد که پدر سه دانش‌آموز است، گفت: سه فرزندم دختر هستند، پس از اینکه راننده سرویس به درخواست بخشداری از رساندن دانش‌آموزان به مدرسه سرباز زد، دانش‌آموزان مجبور شدند با ایستادن سرجاده به خانه بازگردند و از آنجایی که سرویس ندارند ساعت 8 شب به خانه رسیدند با وجود اینکه فاصله روستای ما تا محل مدرسه آن‌ها فقط 15 کیلومتر است.

عوافی عنوان کرد: به منظور حل مشکل دانش‌آموزان روستائیان را گردهم آوردم و به اتفاق به بخشداری رفتیم اما بخشدار به جای همکاری، برخورد بدی با ما کرد.

این مرد روستایی بیان کرد: دانش‌آموزان پسر به مدرسه‌ای در  روستای «عوافی» و دختران برای تحصیل به «غیزانیه» می‌روند؛ همه اهالی به لحاظ مالی مشکل دارند و نمی‌تواند هزینه سرویس ایاب و ذهاب را پرداخت کنند.

به منظور پیگیری موضوع،  فارس با بخشدار غیزانیه تماس گرفت اما بخشدار به دلیل مخالفت فرمانداری اهواز در انجام مصاحبه، حاضر به پاسخگویی نشد.

شنبه تکلیف سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مشخص می‌شود

فاضل بنی‌خالد دهیار روستای عبدالسید با تایید بازماندن 10 دانش‌آموز از تحصیل به دلیل نداشتن سرویس ایاب و ذهاب، گفت: قبلاً بخشداری  از محل هزینه‌های جاری خود هزینه سرویس را پرداخت می‌کرد اما اکنون به دلیل نداشتن هزینه  جاری نمی‌تواند هزینه سرویس را پرداخت کند؛ بودجه بخشداری به دو قسمت عمرانی و جاری تقسیم می‌شود که به گفته بخشدار در حال حاضر هزینه  جاری بخشداری صفر است.

وی با بیان اینکه سالانه 20 تا 30 هزارتومان ارزش افزوده به این روستا تعلق می‌گیرد، گفت: به منظور حل مشکل به ناحیه دو آموزش و پرورش اهواز نامه دادم که در جواب گفتند: تا روز شنبه تکلف سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را مشخص می‌کنیم.

دهیار روستای عبدالسید  در رابطه با علت بازداشت پدر یکی از دانش‌آموزان بیان کرد: زمان مراجعه به بخشداری داخل بخشداری سروصدا را انداخت و در را شکست که عوامل بخشداری مجبور شدند با کلانتری تماس بگیرند.

بنا بر این گزارش، با توجه به وسعت تاسیسات نفتی در روستاهای بخش غیزانیه و محرومیت محرز اهالی روستاها وزارت نفت موظف است در قالب مسؤولیت‌های اجتماعی زیر ساخت‌های لازم را برای مردم این مناطق فراهم کند.

 روستای عبدالسید از توابع غیزانیه است که  129 نفر جمعیت و 35 خانوار دارد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار