تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۳۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ۱۶ درصدی ورودی آب به سدهای خوزستان
  معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش ۲۸ درصدی بارش در حوضه‌های آبریز این استان، گفت: میزان ورودی آب به سدهای خوزستان نسبت به آمار بلندمدت ۱۶ درصد کاهش یافته است.

فراز رابعی روز سه شنبه در نشست شورای آب و برق خوزستان، در سرسرای اجتماعات مدیریت بحران، شرایط آبی این استان را از ابتدای سال آبی(اول مهر) تاکنون در تمام حوضههای آبریز استان نامناسب دانست و افزود: متوسط بارش در حوضههای آبریز خوزستان از ابتدای مهر تا ۱۰ آذر، ۵۹ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۸ درصد و نسبت به آمار بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان بارش در این مدت در حوضه آبریز کارون بزرگ نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد و نسبت به طول آمار ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ در حوضه آبریز کرخه نیز میزان بارش نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۶ درصد و نسبت به طول آمار ۳۵ درصد، و در حوضه آبریز زهره و جراحی میزان بارش نسبت به پارسال ۷۸ درصد و نسبت به طول آمار ۲ درصد کاهش یافته است.

رابعی ادامه داد: میزان بارش در خوزستان در این مدت  ۴۹ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۷ درصد و نسبت به طول آمار ۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی منابع آب بر اساس پیشی بینی بارش‌های نرمال انجام شده بود، گفت: میزان حجم ورودی به سدهای خوزستان از ابتدای سال آبی تا ۱۰ آذر، در مجموع نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد و نسبت به آمار بلندمدت ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رابعی افزود: ورودی به سدهای کارون در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد و نسبت به طول آمار ۲۰ درصد کاهش، ورودی به سد دز نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد و نسبت به طول آمار سه درصد کاهش، ورودی به سدکرخه نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد و نسبت به طول آمار پنج درصد کاهش، ورودی به سد مارون نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۸ درصد و نسبت به طول آمار ۲۶ درصد کاهش و ورودی به سد جره نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹ درصد و نسبت به طول آمار ۲۳ درصد کاهش داشته است.

وی حجم خالی سدهای خوزستان را ۹.۸ میلیارد مترمکعب بیان کرد که ظرفیت مناسبی برای کنترل سیلاب احتمالی است.

رابعی اضافه کرد: حجم فعلی مخازن سدهای خوزستان ۱۱.۶ میلیارد مترمکعب و حجم آب قابل برنامه ریزی ۳.۵ میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌ فصلی مرکز اقلیم شناسی، از اواخر آذر تا بهمن در غرب و جنوب غرب کاهش بارندگی نسبت به نرمال خواهیم داشت.

رابعی با بیان اینکه امکان پیش بینی طولانی مدت برای پدیده‌های حدی وجود ندارد، ادامه داد:در سال آبی جاری همزمان با برنامه ریزی برای کنترل سیلاب، باید سناریوی کم آبی نیز مورد توجه قرار گرفته و برای رویارویی با آن برنامه‌ریزی شود زیرا خشکسالی نیز به همان میزان خسارت آمیز است.

وی نسبت به شرایط آبی در حوضه رودخانه مارون هشدار داد و افزود: در این حوضه باید با احتیاط بیشتری برای مصارف برنامه ریزی شود زیرا حتی در صورت وقوع بارش های نرمال، بازهم امکان تامین نیازها را نداریم.

بازگشت مازوت به رامین

مدیرعامل نیروگاه رامین نیز در این نشست خواستار افزایش دبی رودخانه کارون شد و گفت: به دلیل کاهش بی‌سابقه آب کارون در روزهای اخیر، برداشت آب و تولید برق در این نیروگاه با مشکل روبه رو شده است.

ناصر محمدی تامین سوخت گاز برای این نیروگاه را از دیگر مشکلات بیان کرد و افزود: سهمیه گاز این نیروگاه در این فصل از ۱۱ میلیون مترمکعب به پنج میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش سهمیه گاز ناچار به استفاده از مازوت هستیم، اضافه کرد: با توجه به آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست مخالف استفاده از مازوت به عنوان سوخت بوده و اعلام کرده حق استفاده از مازوت را نداریم.

بر همین اساس مقرر شد نشستی با حضور مدیرعامل نیروگاه رامین، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و مدیرعامل شرکت گاز خوزستان برگزار شود.

روستاهای تشنه خوزستان

در این نشست برخی فرمانداران شهرستان های خوزستان از مشکلات آب و فاضلاب شهرها و روستاهای زیرمجموعه خود گزارش‌هایی ارایه کردند.

فرماندار حمیدیه خواستار حل مشکل دفع آب‌های سطحی و جوهای رو باز در شهر حمیدیه شد و گفت: حمیدیه پس از تفکیک از شهرستان اهواز در طرح جامع فاضلاب دیده نشده به همین دلیل از اعتبارات فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب بی بهره مانده است.

شاهین هاشمی افزود: ایستگاه تصفیه آب شرب حمیدیه برای جمعیت پنج هزار نفری پیش‌بینی شده، در حالی که اکنون بیش از ۲۰ هزار نفر زیرپوشش این تصفیه خانه هستند که نیاز به بازسازی دارد تا در زمان بارندگی آب شرب دچار کدورت و مشکلات بهداشتی نشود.

وی اضافه کرد: در آب شرب روستایی اقدامات خوبی صورت گرفته اما طرح‌های آبرسانی به روستاهای مسیر خسرج و گمبوعه باید تسریع شود.

فرماندار هویزه نیز در این نشست گفت: کاهش آب در رودخانه کرخه باعث تنش آبی در روستاهایی می‌شود که در انتهای خط آبرسانی قرار دارند.

حبیب عفری افزود: روستای «حساسنه» حدود ۱.۵ ماه است که آب ندارد و با تانکر آبرسانی می‌شود.

معاون فرماندار اهواز نیز در این نشست با اشاره به مشکل آب شرب در روستاهای این شهرستان گفت: هر سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعیلیه این شهرستان با مشکل آب شرب روبه رو هستند.

عسکر مولایی کتکی افزود: مشکل آب شرب در تعدادی از این روستاها به تنش‌های اجتماعی نیز منجر شده است.

وی با اشاره به مشکل فاضلاب در شهر اهواز، بیان کرد: محله‌های یوسفی، کمپانی، عامری و کوی ملت با مشکل جدی فاضلاب روبه رو هستند و نوارهای حفاری فاضلاب در خیابان‌های شهر نیز ترمیم نشده است.

آبرسانی به بن بست رسید

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت: بازسازی ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب در حمیدیه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال آغاز و تاکنون ۹ کیلومتر آن انجام شده است.

صابر علیدادی افزود: برای خرید لوله مورد نیاز این طرح به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار با مشکل روبه رو هستیم.

وی درباره مشکل آب روستای خسرج از توابع حمیدیه نیز بیان کرد: آب این روستا از خط دوم طرح آبرسانی غدیر تامین خواهد شد.

علیدادی با اشاره به مشکلات طرح های آبرسانی در ایذه و باغملک افزود: این طرح ها به دلیل وجود معارضان با مشکل روبه رو شده و نیاز به برگزاری نشست هایی با فرمانداران است.

غیزانیه دوباره پشت سد نفت

معاون آب و فاضلاب روستایی خوزستان همچنین در این نشست گفت: مشکل آب تعدادی از روستاهای بخش مرکزی اهواز با اجرای طرح ۱۸ کیلومتری «طاهری» در ۲ ماه آینده برطرف می‌شود.

علیداد کیانی افزود: این طرح با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست و در صورت بهره برداری آب تعدادی از روستاهای بخش مرکزی اهواز از جمله سفحه، دب حردان و شموس که به دلیل فرسودگی خط انتقال با تنش روبه رو هستند، تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: آبرسانی به غیزانیه به دلیل وجود معارضان محلی و تلاقی با تاسیسات نفتی نیز متوقف شده است.

۲۵ کیلومتر ریزش شبکه فاضلاب در اهواز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این نشست گفت: شبکه فاضلاب اهواز در پی سیلاب فروردین امسال دچار ریزش در ۳۳ نقطه به طول ۷۰ کیلومتر شده که تاکنون ۴۵ کیلومتر از آن ترمیم شده است.

بهنام مریدی با بیان اینکه عملیات ترمیم شبکه فاضلاب در کوی ملت اهواز تا ۲۰ روز آینده به اتمام می رسد، افزود: عملیات ترمیم در محله های یوسفی، پاداد، مشعلی و سیاحی اهواز همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: فاضلاب ملاشیه نیز با اعتبارات نفت آغاز شده و در حال اجراست.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار