تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۹۲۱۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت پاییزه کلزا در ایذه آغاز شد
 مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: عملیات کشت دانه روغنی کلزا در مزارع این شهرستان آغاز شد.

مصطفی هنرمندیان افزود: همزمان با آغاز عملیات کشت پاییزه محصولات کشاورزی ، حدود سه هزار هکتار از مزارع شهرستان ایذه زیر کشت کلزا می‌رود.

وی اظهار کرد: پارسال حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار کلزا در ایذه کشت شد که از این میزان سطح زیر کشت با توجه به سیل فروردین ماه حدود هزار و ۱۰۰ تن دانه روغنی برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه عنوان کرد: کار کشت کلزا تا پایان آذر ماه ادامه دارد و کار برداشت این محصول مهم از نیمه دوم اردیبهشت آغاز و تا نیمه دوم خرداد ادامه دارد.

هنرمندیان تراپر، هایولا ۴۸ و هایولا ۵۰ را به عنوان ارقام کلزا کشت شده در ایذه معرفی و تصریح کرد: امسال با توجه به برگزاری کارگاه آموزشی، برنامه های ترویجی و اصلاحی و بهره گیری از بذر اصلاح شده پیش بینی می‌شود میزان میزان برداشت محصول کلزا در هکتار افزایش یابد.

وی اظهار کرد: کشت محصول کلزا با توجه به نیاز ۶۰ تا ۷۰ درصدی آب نسبت به گندم بسیار مناسب می باشد ، ضمن این که کشت این گیاه باعث تقویت تولید شده و با تقویت حاصلخیزی خاک، افزایش مواد آلی و کاهش آفات زمین کشاورزی، میزان برداشت محصول در سال‌های آینده را افزایش می‌دهد.

رونق اقتصادی، ترویج کشت محصولات اقتصادی و همچنین تامین دانه های روغنی مورد نیاز کشور از مهمترین اهداف توسعه کشت کلزا بیان شده است.
دانه کلزا با دارا بودن ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخورداراست.
شهرستان ایذه با ۵۳ هزار هکتار زمین زیر کشت دیم به عنوان یکی از قطب های کشاورزی خوزستان در ۱۸۳ کیلومتری شرق مرکز این استان قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار