تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۹۲۰۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آژانس فضایی اروپا هشدار داد ؛
خطر اشباح سرگردان سه هزار ماهواره‌ مرده در مدار زمین
 رییس سازمان فضایی اروپا هشدار داد: هزاران ماهواره مرده در فضا شناور هستند و خطر «بسیار بزرگی» برای بشریت محسوب می‌شوند.

به گزارش روزنامه تلگراف، «جان ورنر» که در نشست شورای وزیران کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا در شهر سویل در اسپانیا سخن می گفت، افزود: از تقریبا چهار هزار و ۵۰۰ ماهواره‌ای که در مدار زمین قرار دارند تنها هزار و ۵۰۰ ماهواره فعال هستند.

دانشمندان فضایی نگرانند که ماهواره‌های مرده (از رده خارج) به سایر ماهواره‌ها و یا ایستگاه بین‌المللی فضایی برخورد کنند که در آن صورت زباله‌های فضایی بیشتری ایجاد خواهند کرد و باعث بروز یک واکنش فاجعه بار زنجیره‌ای می‌شوند که می‌تواند باعث از بین رفتن سیستم‌های مخابراتی شود- پدیده ای که به «سندرم کسلر» معروف است. 

سندرم کسلر که توسط «دونالد جی کسلر» دانشمند ناسا در سال ۱۹۷۸ پیشنهاد شده‌است، سناریویی است که در آن چگالی اشیای در مدار پایین زمین (LEO) به اندازه کافی بالا می‌رود که برخورد بین اشیا می‌تواند یک آبشار ایجاد کند که در آن هر برخورد باعث ایجاد زباله فضایی می‌شود که احتمال برخورد بیشتر را افزایش می‌دهد. یکی از نتایج این اثر این است که توزیع زباله در مدار می‌تواند فعالیت‌های فضایی و استفاده از ماهواره‌ها  را در مدارهای خاص برای چندین نسل‌ غیرممکن سازد.

سازمان فضایی اروپا اکنون مشغول فعالیت بر روی تعدادی برنامه برای حذف ماهواره‌های مرده است و شرکت‌هایی نظیر «ایرباس» سرگرم ابداع فناوری‌های جدیدی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی هستند.

ورنر در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که حدود چهار هزار و ۵۰۰ ماهواره در مدار زمین وجود دارد که تنها هزار و ۵۰۰ عدد از آنها فعال هستند به این معنی که سه هزار ماهواره که اکنون در مدار زمین قرار دارند مرده محسوب می‌شوند و این بسیار خطرناک است.

وی افزود: بنابراین ما در سازمان فضایی اروپا سرگرم طراحی ماموریتی هستیم که تعدادی از ماهواره‌های متعلق به این سازمان را که هنوز به دور زمین پرواز می‌کنند، ساقط کنیم.

ورنر همچنین هشدار داد که انجام ماموریت‌هایی برای نابودی یا تخریب شهاب‌سنگ‌ها نیز لازم است. وی گفت: ما با وضعیت شهاب‌سنگ‌ها روبه‌رو هستیم. احتمالاً دایناسورها به دلیل برخورد شهاب‌سنگ با زمین از بین رفتند و ما نمی‌خواهیم به همان دلیل از بین برویم بنابراین باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیران دولت مسئول فعالیت‌های فضایی از ۲۲ کشور عضو سازمان فضایی اروپا به منظور تصویب برنامه فعالیت‌های آتی این سازمان در روزهای ۲۷ و ۲۸ نوامبر در شهر سویل در اسپانیا با یکدیگر ملاقات کردند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار