تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۹۱۸۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات و شرایط وام‌های دانشجویی تشریح شد/پایان آذر، آخرین مهلت ثبت‌نام وام ویژه دکتری
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با تاکید بر این که متقاضیان دریافت وام ویژه دکتری تا پایان آذر فرصت دارند تقاضای خود را ارسال کنند، گفت: جاماندگان دریافت این نوع وام می‌توانند درخواست خود را برای دریافت وام ویژه دکتری به معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها ارسال کنند تا تقاضای آنها به صورت موردی پیگیری شود.
وام دانشجویی

  دکتر ناصر مطیعی با حضور در برنامه تلویزیونی "روی خط" شبکه خبر به جزئیات و شرایط ثبت نام وام ویژه دکتری در سال تحصیلی ۹۸ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها می‌توانند چندین نوع وام را از صندوق رفاه دانشجویان دریافت کنند . اما یکی از مهمترین این وام‌ها همان وام تحصیلی ویژه دکتری است. این وام به طور ماهیانه با مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هر سه ماه یک بار به حساب دانشجویان پرداخت می شود.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ به دلیل محدودیت منابع مربوط به وام ویژه دکتری، بخشی از دانشجویان مطالبه‌گر وام ویژه دکتر می‌توانند به بانک توسعه تعاون مراجعه می‌کنند تا در چارچوب تفاهم نامه‌ای که بین صندوق رفاه و این بانک وجود دارد از منابع آن بانک اعتبار پرداخت وام ویژه استفاده می‌شود و بخشی از دانشجویان نیز وام ویژه دکتری را به طور مستقیم از منابع صندوق رفاه دانشجویان دریافت می‌کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطر نشان کرد: دانشجویان دکتری  که وام ویژه خود را به طور مستقیم از صندوق دریافت می‌کنند باید به پرتال صندوق رفاه مراجعه و فرم‌های درج شده در این پرتال را تکمیل نمایند.  البته ارائه تاییدیه تحصیل استاد راهنما یکی از مدارک لازم برای دریافت این وام است. ضمن این که یک سری تاییدیه‌های دیگر نیز از طریق سامانه که هویت و مقطع تحصیلی دانشجویان را ثابت می‌کند نیز از طریق سامانه پیگیری می‌شود. به گونه‌ای که دانشجویان باید از لحاظ تحصیلی مجوز ادامه تحصیل را داشته باشند و مشروط نباشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ دانشجویانی که وام ویژه خود را از بانک توسعه تعاون دریافت می‌کنند علاوه بر شرایط فوق باید حضوری به بانک مراجعه کنند و فرم‌های تقاضای وام را از بانک دریافت و تکمیل نمایند. در ادامه بانک سند تاییدیه تحصیلی دانشجو را در یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید می‌کند. بعد از تکمیل این شرایط لیست دانشجویان واجد شرایط برای دریافت وام از طریق دانشگاه به بانک ارسال می‌شود.

دکتر مطیعی همچنین خاطر نشان کرد:‌ دانشجویان دوره روزانه دکتری فقط مشمول دریافت وام ویژه دکتری هستند و معاونین دانشجوی دانشگاه‌های کشور مشخص می‌کند که دانشجویان متقاضی وام دکتری برای دریافت تقاضای خود به بانک توسعه تعاون و یا به صندوق رفاه مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ ثبت نام دریافت وام ویژه دکتری در سال تحصیلی جدید از اول مهر ماه آغاز  شده است و این فرصت تا پایان آبان ماه ادامه داشت اما به دلیل اختلالاتی که در این اینترنت و شرایط اخیر ایجاد شده دوره ثبت نام تا پایان آذرماه سال جاری مجددا تمدید شد تا کسی از دریافت این وام محروم نشود.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطر نشان کرد:‌به دلیل این که بعد از ثبت نام تقاضای دریافت وام ویژه دکتری باید بررسی شرایط صورت بگیرد طبیعتا امکان باز ماندن پروتال برای ثبت نام وجود ندارد . بنابراین افراد موردی برای دریافت این وام اگر به معاونین دانشجویی مراجعه کنند و دلایل خود را مطرح نمایند می‌توانند تقاضای آنها راموردی بررسی کنیم.

مشاور وزیر علوم با تاکید بر این که تمامی دانشجویان دوره دکتری روزانه که متقاضی وام باشند، وام تعلق می‌گیرد گفت: این وام تنها وامی است که تا پایان تحصیل و در ۹ نیمسال تحصیلی به دانشجویان پرداخت می‌شود و پرداخت این وام بعد از سنوات مجاز تحصیلی امکان پذیر نیست چرا که ما منابع محدودی داریم.

دکتر مطیعی در خصوص پرداخت وام ضروری به دانشجویان نیز گفت: ما بیش از ۱۸ نوع وام دانشجویی در صندوق رفاه دانشجویان تعریف کرده‌ایم و دانشجویان بر اساس شرایط خود از این وام‌ها می‌توانند استفاده کنند. اما وام تحصیلی شهریه، ازدواج، مسکن و ضروری چهار وام پر متقاضی دانشجویان است اما برخی از وام‌ها نیز نظیر تغذیه، وام دارای شرایط خاص و غیره به افراد خاصی تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان امسال برای مجموع وام‌های تحصیلی پیش بینی کردیم اما این که چقدر از این مبلغ را در عمل در قالب مصوبات هیات امنا پرداخت کنیم بستگی به میزان تخصیص اعتبار به صندوق دارد و ما انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه این است که اعتبارات صندوق رفاه را مانند تخصیص حقوق در اولویت خود قرار بدهند.

دکتر مطیعی در پایان در خصوص شرایط دریافت وام ازدواج و مسکن نیز تاکید کرد:  اگر یکی از متقاضیان دریافت این نوع شاغل به تحصیل باشند می‌تواننداز وام ازدواج و مسکن استفاده کنند. ضمن اینکه سند ازدواج یکی از مدارک دریافت وام ازدواج است که باید در فرم ثبت نام بارگذاری کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار