تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۹۱۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهمیه‌بندی بنزین باید اجرایی می‌شد اما تدریجی
 این روزها "بنزین" کلمه‌ای است که به مدد سهمیه‌بندی و افزایش ناگهانی قیمت در بامداد ۲۴آبان ماه سال جاری بر سر زبان‌ها افتاد، علی‌رغم تمام موافقان و مخالفان این طرح،  قبل از اینکه "بنزین" از دهان بیفتد به سراغ یکی از اقتصاددانان خوزستانی رفتیم تا دقایقی را در ریشه‌یابی "اما" و "اگر"های سهمیه‌بندی با او به گفت‌وگو بنشینم.


سید مرتضی افقه، عضو هیئت‌علمی و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین ابعاد مختلفی دارد که به صورت گسترده باید به آن پرداخته شود اظهار کرد: کالاهایی مانند بنزین که توسط دولت تولید و ارائه می‌شوند جز متغییرهای بسیار تاثیرگذار بر شاخص‌های اقتصادی است.


وی افزود: به همین دلیل تجربه‌های سه دهه اخیر نیز نشان داده که قیمت‌گذاری و نحوه مدیریت آن‌ها بسیار حساس است و همیشه لازم بوده و هست که دولت در تعیین، مدیریت و تغییرات این حامل‌ها احتیاط کند.

تورم دلیل نابه‌سامانی اقتصادی

این اقتصاددان خوزستانی در تشریح دلیل اعتراضات مردمی عنوان کرد: هرچه به امروز نزدیک‌تر می‌شدیم به دلیل اینکه تورم‌های متعددی را پشت سر گذاشتیم قدرت خرید مردم هم تحت‌تاثیر قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به این شرایط آستانه صبر مردم نیز کمتر شده و شاید اگر اینچنین تصمیمی در یک دهه گذشته اتخاذ می‌شد واکنشی به این سرعت و وسعت را به خود نمی‌دید.

تصمیمی اجتناب‌ناپذیر

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: به هر حال با وجود تورم‌هایی که داشتیم شاید این افزایش قیمت بنزین اجتناب‌ناپذیر بود اما اگر دولت از ۶ یا ۷ سال گذشته به صورت تدریجی این قیمت را افزایش میداد اقتصاد کشور بهتر با این موضوع کنار می‌آمد و مردم نسبت به درآمدهایشان خیلی راحت‌تر میتوانستند خود را با شرایط تطبیق دهند.

وی افزود: افزایش قیمت ارز در سال گذشته تصمیمی داخلی نبود و به صورت ناگهانی رقم خورد و فشارهایی نیز بر بدنه کشور و مردم وارد کرد اما بنزین را میشد به صورت تدریجی مدیریت کرد.

باید اجرایی میشد اما تدریجی

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: یک آفتی که معمولا دولت‌ها به آن دچار می‌شوند این است که تصمیمات اینچنینی را برای حفظ یا کسر محدودیت گاهی به تاخیر بیندازند و بعد از سر ناچاری مجبور شوند که آن را به صورت شوک اجرایی کنند.

وی افزود: من نیز معتقدم که در رابطه با بنزین نیز با این مسئله مواجه شدیم و این تصمیم به این دلایل به تعویق افتاد در صورتی که اگر این تصمیم به صورت تدریجی لحاظ می‌شد شاهد این حجم از تبعات و خسارات نبودیم.

افزایش سالیانه

این اقتصاددان خوزستانی عنوان کرد: قیمت حامل‌های انرژی نباید زیاد دستخوش تغییر قرار بگیرد اما شاید اگر این افزایش مانند تورم اما نه به نرخ آن،  سالانه باشد با این حجم از مشکلات مواجه نخواهیم شد.
او گفت: در برنامه چهارم از سال ۸۳ به ۸۴، افزایش ۱۰درصدی سالیانه حامل‌های انرژی توسط مجلس تصویب و به صورت تدریجی در حال انجام بود که متوقف شد و در انتهای آن دوره به صورت ۷برابر افزایش پیدا کرد و تبعاتی نیز در پی داشت.
افقه افزود: در صورتی که در ابتدای این دوره نیز افزایش‌ها به صورت تدریجی لحاظ میشد این ۱۰درصد فشار زیادی به مردم وارد نمیکرد و برای مثال بنزین از یک‌هزار تومان به یک‌هزار و صدتومان می‌رسید و این افزایش‌ها حالت شوک‌مانند نداشت.
استاد دانشگاه شهید چمران ادامه داد: با لحاظ تدریجی این افزایش‌ها نیز میتوانستیم نزدیک به همان قیمتی برسیم که در حال حاضر دولت تعیین کرده است و به دلیل افزایش‌هایی که ۱۰ الی ۱۲درصدی بوده است برخورد با این مسئله ناگهانی نمی‌شد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار